Frallzor bygger OXCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Japp, håller med arvid där, mitt absolut första bygge köpte jag ett billigt bord, fräsen var stabil men bordet.

Nu i detta bygget tar jag ALLT jag lärt mig med profilbygge samt mechmate och går ALL IN :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Jag menar absolut inte att vara avig eller så.. men jag är tämligen övertygad om att man skulle kunna bygga en riktigt stabilt och bra bort i trä nämligen för en bråkdel av priset.

Men roligt att nån testar det här också så får man se resultatet av det hela... hoppas det blir som du tänkt :D
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Kvalitet och bekvämligt #1 :P

Lite framsteg igår:

Bild

Bild

Bild

Började meka ihop bordet lite, det är dock en jäkla röra i rummet som ska få sig en genomgång än, men ska stuva runt lite
så det kan sättas på plats där och sen skaffa en skiva idag med till bordet. Nu ska det stora på maskinen börja byggas så då krävs det ett bord :)
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Bild

Framsteg under kvällen, insåg som tur är att en del var monterad upp och ner, dvs motorfästet för den korta axeln, ej Z. Men lätt åtgärdat under morgondagen, bara flippa Z delen :)
Bord även det färdigt och riktigt jäkla stabilt!
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av nr1madman »

Ser superkul ut!
Tack för att du lägger upp bilder, är skoj att följa!!

Vad förväntar du dig att använda denna till som inte mecmaten klarar?
Är genuint intresserad då jag varit genuint intresserad av bägge modellerna..

.
Senast redigerad av MadModder 18 mars 2018, 11:40:23, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Regel 1.3, Citera: Det är inte tillåtet att citera det senast skrivna inlägget i en tråd.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Purre »

frallzor skrev:Men blir stabilt det med :)
På jobbet gör vi allt för att undvika aluminiumprofiler när högre folk får för sig att bytta nya maskiner. Det är inte tillräckligt stabilt helt enkelt. Efter att man efterdragit allt sju gånger så går det inte längre att dra åt det och det glappar bara mer och mer hela tiden. Då har vi profiler som är 100x100 och grövre. Dock är det ett flexibelt sätt att bygga, det kan man inte säga något om.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Till detta är det alldeles förträffligt :) Stabilt som sa*an.

Denna kommer vara mer anpassad att köra det där lilla extra precisionsarbetet och även mer ALU, en offerskiva på 1500x1000 är lite lättare byta ut än mechmatens t ex :) Och eftersom jag kommer köra en kress som fräsmotor tillsammans med superpid så är den optimal för lägre varvtal.

Och så ville jag ha en maskin inomhus med där jag ska ha 3dskrivare etc med :)


Dagens resultat:

Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Kunde inte slita mig så blev lite mer byggt :D

Bild
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Purre »

Övervägde du Raw cnc någon gång? Ska ha ungefär samma pris men vara något bättre.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Ska ha ungefär samma pris men vara något bättre.
Jag har också hört på flera ställen att Raw CNC ska vara bättre, därför köpte jag en sån... :tumupp:
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Fastnade för denna, perfekt storleksmässigt och fanns i kit med den storleken (finns många kit av många maskiner :) )

Men ångrar ingenting, bra pris, lite billigare än raw skulle jag tro och den kommer göra allt jag vill och lite till, så jag är nöjd.


Just nu försöker jag bygga ihop lådan med elektroniken men det är ett jä*la otyg med att borra hål i den rostfria plåten, speciellt för precionsmontering.
Letade upp en bit alu som jag ska fräsa ut en ny plåt ur till lådan, med alla hål på rätt plats etc så är det bara att montera och gänga ett gäng hål till de mindre pryttlarna.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Dagens lilla framsteg, påbörjat elen, helt ok med nya plattan utfräst.

Bild

Bild


2 små missar med mått till drivarna, men de är lätta att borra om och fixa iallafall med alu-plattan :)

Men allt som allt skitbra!


Kanske ser mycket ut med alla hålen men vill ha allt modulärt, 2x X , Y , Z med tillhörande ändlägesbrytare samt återkoppling från enkodern till drivaren :) Bara där en hel drös uttag.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Ser bra ut det där.. :tumupp: hur tänkte du gör med kylningen i skåpet ?
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Tänkte testa utan först, har fungerat fint i nuvarande skåp utan kylning och den har kört långa jobb med utan problem :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Ja lär väl märkas om nåt brinner upp... du håller nog bäst koll genom att titta till grejerna så det inte blir för varmt... men vet att det blir fort varmt...
Skriv svar