Olja till kompressor
Olja till kompressor
Har en 2-cyl, 2-stegs luftkompressor, Atlas Diesel.
Vilken olja kan vara lämplig att hälla i den.
Står nånting om SAE10, vilket knappast går att köpa.
Vilken olja kan vara lämplig att hälla i den.
Står nånting om SAE10, vilket knappast går att köpa.
Re: Olja till kompressor
sea10? brukar vara den man har till smörja tryckluftsverktyg, tunn olja
jag har annvänt vanlig motorolja, samma funktioner förutom att den inte behöver ta hand om skit från avgaser
jag har annvänt vanlig motorolja, samma funktioner förutom att den inte behöver ta hand om skit från avgaser
Re: Olja till kompressor
Tja, en kompressor är ju en sorts "Luft-verktyg", På märkplåten står det SAE10, dock.
Med tanke på att kompressorn är synnerligen gammal, tillverkad för 1956, då man bytte namn till Atlas Copco.
Med tanke på att kompressorn är synnerligen gammal, tillverkad för 1956, då man bytte namn till Atlas Copco.
Re: Olja till kompressor
nog jag som har fel, vg10 är nog den för tryckluftsverktyg
men jag hadde tagit motorolja, dom är bra nuförtiden
men jag hadde tagit motorolja, dom är bra nuförtiden
Re: Olja till kompressor
Generell rek på luftkompressor är att använda SAE 10 vid temp under +10 grader och SAE 30 vid temp över +10!
Kompressorolja brukar ibland vara märkta enligt ISO, se tabell!
https://www.engineeringtoolbox.com/iso- ... _1207.html
https://www.kullagret.com/product/313-v ... lubricants
Kompressorolja brukar ibland vara märkta enligt ISO, se tabell!
https://www.engineeringtoolbox.com/iso- ... _1207.html
https://www.kullagret.com/product/313-v ... lubricants
Re: Olja till kompressor
Använd mineralolja.
Syntetolja fungerar inte så bra i dessa, på grund av "oljepumpens" konstruktion.
Syntetolja fungerar inte så bra i dessa, på grund av "oljepumpens" konstruktion.
Re: Olja till kompressor
Har läste ett gammalt cirkulär brev från Atlas-Diesel från 1940-talet slut.
Varnade från att använda motor olja med tillsatser som då började säljas.
Hände flera explosioner i kompressorer fyllda motor olja med tillsatser.
Trolig orsak var diesel antändning på grund av tillsatser minskade oljans antändnings temperatur.
Ren mineral oljor utan tillsatser rekommenderas.
Varnade från att använda motor olja med tillsatser som då började säljas.
Hände flera explosioner i kompressorer fyllda motor olja med tillsatser.
Trolig orsak var diesel antändning på grund av tillsatser minskade oljans antändnings temperatur.
Ren mineral oljor utan tillsatser rekommenderas.
Re: Olja till kompressor
Biltema har kompressorolja, nr 36988, 1 liter, 90:-.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000022987/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000022987/
Re: Olja till kompressor
Instämmer, ingen syntolja och den har troligtvis kastsmörjning från vevstakarna.säter skrev:Använd mineralolja.
Syntetolja fungerar inte så bra i dessa, på grund av "oljepumpens" konstruktion.
Och om den står inomhus (rumstemperatur >) kan man gå upp till 20-50.
Re: Olja till kompressor
Motsvarar tydligen SAE20Wtecno skrev:
Detta är ju en 68 olja!!! Inte 10
Re: Olja till kompressor
Jag pratade med en servicekille från AtlasCopco för en del år sedan och han
avrådde bestämt från att använda motorolja i kolvkomressorer.
Det kan bildas koks om kompressorn blir riktigt varm sa han.
"Det finns riktig kompressorolja att köpa, använd sådan".
En kompis använder:
http://www.swedol.se/kolvkompressorolja-68-4-liter.html
avrådde bestämt från att använda motorolja i kolvkomressorer.
Det kan bildas koks om kompressorn blir riktigt varm sa han.
"Det finns riktig kompressorolja att köpa, använd sådan".
En kompis använder:
http://www.swedol.se/kolvkompressorolja-68-4-liter.html
Re: Olja till kompressor
Gammla prylar gamla oljor.
Kompressolja dvs en mineralolja,av icke muligradetyp något i stil med rak SAE30 om den står någorlunda varmt. I källare typ.
SAE30 är en klassisk olja för gamla kovlmotorer som Briggs gräsklippare och Harleys mc
Att slå en fin olja som castrol FST 5w Syntet för longlife ger ventilskrammel pga att den är för tunn sen har en kompressor ingen problem med avgaskrav...samt att oljan skall var nog seg att fungera med stänksmörjnimg.
Tunna moderna oljor i gamla prylar ger ofta sämre smörjning pga.oljepumen inte är tät nog att hantera den låga viskositet.
När en mineralolja slits blir den tunnare eftersom molekylkedjorna bryts sönder
10w-30 mineral är en ganska bra ersättare om inget annat finns att tillgå.
Förr gick man in på macken och köpte olja idag kan dom mest om kaffe, chips, winerbröd
/P
Kompressolja dvs en mineralolja,av icke muligradetyp något i stil med rak SAE30 om den står någorlunda varmt. I källare typ.
SAE30 är en klassisk olja för gamla kovlmotorer som Briggs gräsklippare och Harleys mc
Att slå en fin olja som castrol FST 5w Syntet för longlife ger ventilskrammel pga att den är för tunn sen har en kompressor ingen problem med avgaskrav...samt att oljan skall var nog seg att fungera med stänksmörjnimg.
Tunna moderna oljor i gamla prylar ger ofta sämre smörjning pga.oljepumen inte är tät nog att hantera den låga viskositet.
När en mineralolja slits blir den tunnare eftersom molekylkedjorna bryts sönder
10w-30 mineral är en ganska bra ersättare om inget annat finns att tillgå.
Förr gick man in på macken och köpte olja idag kan dom mest om kaffe, chips, winerbröd
/P