Fågelholksborr

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

Fågelholksborr

Inlägg av sigra »


Går en sådan maskin att köpa och i så fall var? Om inte, vilka delar behöver man och var finns de att köpa (Han har tydligen byggt sin maskin själv ävensom borrar upp till 180 mm diameter.)

Skulle vilja borra åtminstone 4 dm djupt och 117 mm diameter, t.ex.: Bild

Skulle gärna vilja borra även 7 dm djupt och 220 mm diameter.

Har naturligtvis sökt runt på nätet efter begagnade svarvar, men de verkar inte ha vevmatning av borr som i filmen. Fåglarna och jag är tacksamma för alla era tips.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Fågelholksborr

Inlägg av AndLi »

I mina ögon ser det ut som en ganska vanlig svarv. Iof är väl funktionerna vanligare på en metallsvarv än en trä dito. Men jag gissar att det är något annat svar du önskar?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fågelholksborr

Inlägg av Nerre »

Antar att det inte är maskinen som är det svåra utan själva verktyget.

Skulle jag bygga hade jag nog övervägt en luftkanal i skaftet för att blåsa ut spånorna (istället för den där trådspiralen). Men det kräver ju att man har en dubbdocka där man kan få in luft i centrum.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fågelholksborr

Inlägg av grym »

fan vet, men jag hadde kanske kollat på isborrar med en extra dragande spets
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fågelholksborr

Inlägg av Meduza »

Egentligen borde man väl bara kunna ta en metallsvarv av lite större kaliber, borra ett hål med en stor spiralborr sittande i dubbdockan (en 40-50mm spiralborr för morsekona finns ju iaf att få tag på enkelt) och sedan svarva upp det hela med en rejäl svarvbom med träsvarvskär längst ut? Då blir man inte heller låst till en viss diameter? (men det kanske tar lite längre tid)
sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

Re: Fågelholksborr

Inlägg av sigra »

Tack för svaren hittills. Antag att jag skulle köpa den här, som verkar ha lagom längd, om än skrämmande vikt och eventuellt onödigt dyr:
Bild
Skulle det gå bra att mata fram borr med den?

Angående utblåsning av spånor. Är det viktigt att luften går inuti dubbdockan och skaftet? Skulle man inte kunna tejpa fast en slang från en kompressor på skaftet efter dubbdockan? Eller tänker jag fel?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fågelholksborr

Inlägg av jihe »

Det skall nog gå fint. Dubbdockan ger dig nog inte det djup du vill ha, men jag tror ändå det är vettigare att sätta borret på sliden. Det ger dig mer känsla i matningen, "oändligt djup" och snabbare utdrag.

Och så skulle jag nog göra enligt Meduzas förslag, med ett pilotborr och sen en innersvarbom till slutdiameter. Billigt och flexibelt.

Med såna där håldiametrar kanske man kan rigga en spånsug direkt istället för tryckluft? I trä kan man säkert ha rejäla uthäng även med en vek bom, kanske kan man svetsa ihop en av ett rör för att få en integrerad lösning?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fågelholksborr

Inlägg av SeniorLemuren »

Tror inte det går att få klampen att sitta fast i chucken om man skall svarva med ett stål. I så fall får man ta väldigt lite i taget. Stålet kommer att trycka klampen åt ena hållet så att den lossnar. När man borra så uppstår ju inga sidokrafter. utan klampen trycks fast inåt i chucken av borret och stannar kvar i chucken.

När det gäller spåntransporten så funkar det ju utmärkt med spiralen som på videon, varför ändra på ett koncept som fungerar bra? Att blåsa ut spånen i hela verkstaden med tryckluft är ju enbart korkat.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fågelholksborr

Inlägg av Icecap »

Är det bara jag som funderar? Titeln är "Fågelholksborr" och det visas en stock som borras ut med en skaplig diameter borr.

Sådana borr går ganska säkert att köpa, jag har sett dom med ställbart skär till önskad diameter.

Kvar står att styra borret in i det som ska bli holken. Nu blir det ju en fråga om huruvida det rör sig om en storskalig operation eller 10 holkar per månad men småskaligt hade jag kollat på om det går att sätta en pelarborrmaskin på en släde. Då kan man borra, flytta, borre, flytta osv.

Att skaffa borret är nog inget större problem och jag vet att det finns skaftförlängare så att borrdjupet kan lösas.

Vid att ha borrmaskinen till att snurra borret kan stocken spännas fast, detta borde lösa en hel del.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fågelholksborr

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tycker det borde funka med en rejäl vanlig pelarborrmaskin.

Välj den remskiva med största möjliga utväxling, eventuellt sänk hastigheten ytterligare med en frekvensomformare.
Montera ett ihåligt rör med vinkel för för spånsugen så borrskaftet går igenom röret.
sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

Re: Fågelholksborr

Inlägg av sigra »

Suga spån med rör utanpå borrskaftet verkar vara en bra idé, hade själv tänkt motsvarande med slag, men rör är stabilare. Hade då tänkt täta där borrskaftet kommer ut ur röret, men det går ju bara när man använder svarv, för med pelarbormaskin roterar borrskaftet. Hade även tänkt stödja framändan av röret mot någon del på borren. Men det blir nog svårt med roterande borr.

En större begränsning med pelarborrmaskin än att det inte går att täta och stödja spånsugröret tror jag är matningslängden, vilket begränsar borrdjupet. Eller finns det någon pelarborrmaskin där avståndet är 1,4 meter (0,7 meter trä + 0,7 meter borr) och kan minskas till hälften genom sänkning av borr och/eller höjning av bord?

Motsvarande borrdjup borde gå att få med svarven i annonsen, eftersom det står att dubbavståndet är 1500 mm.

I videon är borrskaftet väldigt långt och även fästet bidrar till avståndet mellan borr och slid. Jag misstänker att det är för att inte behöva köra sliden där spånet kommer ned. Dessutom har han lagt några vedträn som skydd mot stänkande spån. Jag tror att ett vanligt plastavsloppsrör utanpå borrskaftet kopplat till en spånsug skulle kunna fungera ännu bättre än hans spiral.

En svarvbom med stål skulle kunna användas efter borrningen för att göra några skåror i holkväggens insida så att den blir klättervänligare.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fågelholksborr

Inlägg av Nerre »

sigra skrev: Angående utblåsning av spånor. Är det viktigt att luften går inuti dubbdockan och skaftet? Skulle man inte kunna tejpa fast en slang från en kompressor på skaftet efter dubbdockan? Eller tänker jag fel?
Nej, det är jag som tänkte fel, verktyget snurrar ju inte så det går ju utmärkt att ha en separat slang för blåsningen.


Angående lösningen att borra hyfsat stort och sen svarva så är väl problemet att då en sån där kubbe att sitta tillräckligt stadigt för att använda verktyg som bara tar ena sidan. Antar att en borr med 2 eller flera skär gör att det blir stadigare.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fågelholksborr

Inlägg av Nerre »

sigra skrev:Suga spån med rör utanpå borrskaftet verkar vara en bra idé,
Nja, för att få ett bra bortforsling av en sug så krävs ju att det kommer in luft nånstans också. Eller var tanken att kombinera det med blåsen?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fågelholksborr

Inlägg av grym »

om jag skulle gjort det så

jag hadde byggt en maskin för det

jag hadde haft en där man har mating så man slipper stå och mata för hand

jag hadde gjort den så borret snurrar

jag hadde gjort en sak som håller träbiten på minst två ställen och ett mothåll

jag hadde haft träbiten uppe och borrat uppåt, för vettig spånavgång

jag hadde troligen tagit en snäckväxlad trefasmotor, en med hål igenom för axel

jag hadde haft en stöddocka så att man får vettig styrning av borret
med en axel med hål i kan man lätt leda in luft genom hela axlen och ut i borret , om det behövs
sigra
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 februari 2018, 20:29:10

Re: Fågelholksborr

Inlägg av sigra »

Om borrdiametern är 117 mm blir hålarean 108 kvadratcentimeter. Om sugrörets diameter är 80 mm blir dess area 50 kvadratcentimeter (inklusive borrskaftet). Så det borde komma in luft på sidorna.Här finns röret:
Bild
Till detta har man en krök som man borrar hål i för borrskaftet och tätar med silikon eller något lim:
Bild
Med svarv kan man sedan kapa trästycket vinkelrätt mot borrhålet.

Ni som säger att saker går att köpa, länka gärna. Några saker som jag inte har hittat på öppna Internet:
  • Borrhållare att sätta på sliden.
  • Borr bredare än 117 mm (t.ex. 220 mm).
  • Chuck med 3 skruvar som man kan skruva fast träbiten med, som i videon. Träbiten bör kunna vara 3 dm i diameter, gärna lite mer.
Skriv svar