Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kammlake
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:29:10
Ort: Jönköping

Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av Kammlake »

Hejsan!
Jag köpte en MAHO 400E för nåt halvår sedan. Den har fungerat bra men nu har jag ett problem som jag inte kommer tillrätta med.

Min z-axel oscillerar nu och då. Den fastnar till och med i detta läge när man joggar och det är ibland svårt att komma loss.

Jag har spelat in en liten film om problemet.... https://drive.google.com/file/d/1b_hBof ... sp=sharing

Jag har testat att spänna remmen. Vet inte riktigt hur hårt den skall spännas dock men det verkar inte göra någon skillnad.
Jag har även tagit bort motorn och kollat kolen till tachometern och motorn och de ser väl typ bra ut.... Jag testade även att rengöra glasskalan men det gjorde ingen skillnad. Motorn var trög att vrida för hand när den var loss. Först tänkte jag att jag hittat problemet men det står nåt om en "bremse" på motorn... Tyska för broms antar jag....

Vad tror ni är nästa sak att testa???

Här är en bild på z-remdriften som alltså oscillerar....
belt.jpg
DRO:n står stilla när z-axeln oscillerar....
dro.png
Bild på kulskruv och glasskala
glass scale.png
/Kammlake
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av Janson1 »

Har den någon typ förtryckt gaskolv som skall hjälpa Z axeln att vara balanserad eller hänger hela altet på kulskruven?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av ViktorSigg »

Mina tips att kolla,

1) Sitter remskivan fast och utan glapp på kulskruven? Om kilen glappar så går servot lätt några vinkelgrader innan skruven börjar rotera, med resulatatet att motorn troligen hamnar i ett läge där den överkompenserar gång på gång både i interna loopen och sedan när skruven tar skruv.

2) Hur är det med spel i kulmutter/skruv? Borde inte vara något problem då vikten alltid ligger neråt men man vet aldrig.

3) Går Z axeln tungt? Typ stick-slip effekt kanske är ett problem, med oscillation som klar följd.



Ang. kolen till tachometern så finns det lite olika lösningar på tacho-loss, vissa drivare larmar om felet och andra rusar bara iväg. Hade exakt det problemet på min X axel där det var ett ledningsbrott på lindningen till tachometern (själva rotorn), och ett av alla fingrarna således inte gav någon signal åt drivaren. Varje gång rotorn roterade över detta finger trodde drivaren att motorn stod still när den i själva verket rörde sig utmärkt, och gasade på. Axeln oscillerade även om man hade oturen att stanna på detta finger och drivaren då aldrig förstod att motorn rörde sig när styrsystemet begärde en rörelse (vilket det alltid gör då det alltid oscillerar liiiiiite i en servo loop).

Har dessutom fortfarande ett problem med att det samlas koldamm på alla fingrarna och alla möjliga roliga saker händer om jag inte blåser rent rotorn med några dagars mellanrum.

Kort sagt, kontrollera inte bara att kolen ser okej ut, kolla även att allt är stumt i den änden. Dvs:
a) Kolen ska inte glappa supermycket i hållarna
b) Se till att rotorn inte har glappat loss och kan rotera på axeln
c) Se till att det är kontakt mellan alla fingrarna, med ohm-test för att även kolla eventuella kortisar.
d) Se till att fingrarna är rena, och att kolen får bra kontakt.


Av videon att döma så känns det som att det är något som sitter löst eller som att det är något galet med tachometern. Oscillationerna känns för snabba för att vara något annat, men kan ha fel.
Det konstiga är ju att det inte går att jogga normalt när det oscillerar..

EDIT: Oscillerar det likadant under programkörning? Händer det att den fastnar även då?
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av wiklis »

Tänkte först , blås rent motorn/ tacho från koldamm
Men det var visst redan sagt.
Kan också vara lämpligt att koppla ur motorn och megga den.
Nåt som är konstigt är att positionsvärdet är stabilt även om Z far.
(Antar att det här är en styrd maskin, dvs den gör så här när den går i ett program)
Du säger att du har gjort rent glasstaven, men har du kollat lampan?
Klassiskt fel på äldre DRO är att lampan veknar och skalan slutar fungera.
Man tar en lampa för belysning till bilradioapparater, finns olika sorter men nån modell passar.
Lätt att byta men inget man gör kravlandes på golvet.
Det är därför man ska stänga av sin Heidenhain DRO när den inte behövs..

Edit:

Z avlastningen är också ett bra tips, kolla den
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av H.O »

Min spontana tanke är att remmen är alldeles för löst spänd eller att Z-axeln går alldeles för tungt. Kanske har du råkat "låsa" Z-axeln eller så släpper inte bromsen på motorn som den ska? Remmen borde inte låtas "fladdra" så mycket tycker jag.

Att positionsvärdet inte ändras när motorn oscillerar beror väl på en av två saker. Antingen så är det bara motorn som oscillerar, dvs axeln flyttar sig faktiskt inte (vilket verkar vara fallet här) eller så är det så att systemet inte visar positionen den får från skalan utan den begärda positionen - jag vet inte hur systemet i fråga fungerar.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av ViktorSigg »

wiklis skrev: Nåt som är konstigt är att positionsvärdet är stabilt även om Z far.
(Antar att det här är en styrd maskin, dvs den gör så här när den går i ett program)
Du säger att du har gjort rent glasstaven, men har du kollat lampan?
Klassiskt fel på äldre DRO är att lampan veknar och skalan slutar fungera.
Jag tänkte också på detta men jag undrar verkligen om skalan är felet, då borde inte maskinen oscillera? För den verkar ju uppenbarligen förstå att den inte är i position, annars borde den inte ändra riktning och oscillera, utan bara driva iväg om pulser saknas? Att DROn inte ändrar värde kan ju vara för att
1) visar önskad position (som nämnts),
2) inte ändrar fysisk position (som också nämnts) eller kanske
3) att skalan har högre upplösning än vad som visas på DROn, vilket jag nästan kan garantera att den har. Möjligheten finns då att den vispar mellan sub-tusendelar, vilket gör att displayen inte visar detta. Har man en tung/låst släde på detta så blir det oundvikligen oscillationer då glappet i skruv och drivlina blir större än skalans upplösning.
Kammlake
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:29:10
Ort: Jönköping

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av Kammlake »

Hejsan!
Kul med så mycket respons! Många nya uppslag.
Janson1 skrev:Har den någon typ förtryckt gaskolv som skall hjälpa Z axeln att vara balanserad eller hänger hela altet på kulskruven?
ViktorSigg skrev:3) Går Z axeln tungt? Typ stick-slip effekt kanske är ett problem, med oscillation som klar följd.
Nej någon gaskolv tror jag inte att den har och jag tror att z går lätt. När jag tog bort motorn så glömde jag stötta upp fräsbordet (som stod i översta läget). Efter ett par sekunder så kunde jag höra hur kulskruven accelererade upp och bordet dalade nedåt... Med tanke på den inte allt för branta stigningen på skruven antar jag att detta är en indikation på att z går hyfsat lätt.

Nu går jag till verkstan och testar lite till i linje med era tips! Återkommer!

/Kammlake
Kammlake
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:29:10
Ort: Jönköping

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Felsökning pågår nu för fullt...
Jag har plockat bort motorn igen och mätt lite på den. Till att börja med så kopplade jag ur bromsen genom att ansluta 24V över bromsterminalerna. Då rullade den lätt.

Jag kopplade in tachometern till oscilloskopet. Det är bara två utgångar. Jag anslöt ena terminalen till 0V och den andra satte jag med 10k pull-up till 12V.

Bilder på testsetupen och på några testkablar jag byggde:
IMG_20180209_112002.jpg
IMG_20180209_112513.jpg
IMG_20180209_120539.jpg
IMG_20180209_105811.jpg
Jag fick följande vågformer:

Här testade jag att köra med tre olika hastigheter. min-värdet ökar med ökad hastighet.
2018-02-09 12_15_16-LXI - Keysight - MSO-X 2024A - MY55390558.png
en annan mätning:
2018-02-09 12_17_44-LXI - Keysight - MSO-X 2024A - MY55390558.png

Tycker det ser ok ut. Var fjärde puls är kortare än övriga. Jag tänker att problemet troligen inte ligger i tachometern. Jag testade att köra fram och tillbaka en del och kunde inte se några konstigheter. Det skulle ju i och för sig kunna vara så att tachometern inte sitter helt fast men bara rör sig när man stannar tvärt... Skall öppna igen och kolla...

Skall även undersöka kulskruven och dess lager nu när motorn är borta.

/Kammlake
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av tecno »

Jag hade lössittande axeltapp (limmad till motoraxeln) till encoder och detta var intermittent så inte lätt att felsöka. Kolla montaget som sagt.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av H.O »

Tachon är nog OK. Jag är lite nyfiken på bruset/spikarna, kommer de från kommuteringen tro?
Testa utan pull-up till 12V och med en liten konding tvärs över.

Jag har nog dokumentation på den motorn om du är intresserad, det är samma typ som jag har på min Abene. Jag TROR att tachons och motorn respektive ankare sitter på en och samma axel så det borde inte kunna bli mekaniskt glapp där - men minnet kan svika.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av arvidb »

Ska inte en tacho ge ut en DC-spänning proportionerlig mot motorns varvtal? I så fall ser ju det där väldigt konstigt ut.

Detta är 100 % gissningar och spekulation, men är inte en tacho i princip en liten generator? I så fall kanske det är nåt knas med kommuteringen av den? (Och du bör inte behöva pull-up vid mätning på den?)

Edit: att det kunde vara knas med kommuteringen stämmer ju också med att spikarna kommer tätare vid högre varvtal. Däremot vet jag inte hur det hänger ihop med oscillationer när axeln står stilla? Vad händer med tacho-signalen när du roterar axeln riktigt långsamt, för hand?
Kammlake
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:29:10
Ort: Jönköping

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av Kammlake »

Hej!

Nu fattar jag.... Jag har trott att det är pulser man vill ha från tachometern.... att det är så man vet var man är.... När jag testar lite mer så blir det tydligt att det nog ändå är en analog spänning man får ut. I alla fall efter att man filtrerat. Att jag satte dit en pull-up berodde även det på ett missförstånd. Jag har inte fattat att den funkar som en generator.

Jag tog bort motståndet och får när jag rullar för hand (rull rull rull..)
2018-02-09 16_07_24-LXI - Keysight - MSO-X 2024A - MY55390558.png
När jag gasar lite olika med borrmaskinen blir det så här:
2018-02-09 16_09_07-LXI - Keysight - MSO-X 2024A - MY55390558.png
Ett filter på detta och det är en likspänning ut.

Letar vidare...

/Kammlake
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kammlake
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 maj 2009, 17:29:10
Ort: Jönköping

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av Kammlake »

H.O Du har fått PM!

/Kammlake
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av ViktorSigg »

Om det är en tachometer (vilket det bör vara med enbart två anslutningar) så ser det VÄLDIGT konstigt ut!

Det stämmer att en tacho är en generator, som ska ge ut V/RPM, det bör stå på motorns märkplåt hur mycket spänning. Typiskt är 7V per 1000 rpm tror jag.

Om du alltså mäter mellan + och - på ledningarna och roterar motorn, och du tappar signal på det viset, så ser det onekligen ut som att det är brott mellan lindningarna på rotorn.
Motståndet på motstående poler borde vara helt jämnt när man roterar motorns axel.

Om du har möjlighet att helt enkelt mäta resistansen mellan "fingrarna" på rotorn så vore det bra. Med fingrarna så menar jag kollektorn antar jag, alltså kopparbläcken som kolen ligger mot.

Markera med tusch vid ett finger och börja där. Gå åt ena hållet och mät mellan finger 1-2, 2-3, 3-4 osv. Det ska vara samma resistans. Om du har brott så kommer du att komma till ett finger som har annan resistans. Tror det var runt 2 ohm mellan varje finger på min rotor.

Också värt att notera, var jääääääävligt varsam när du plockar isär tachon. Jag har inte märkt att det tappas magnetfält eller liknande men däremot så kommer du troligen att få finlira kol-enheten för att få lika spänning/varv åt båda hållen igen. På min motor så vrider man kol-paketet, och man får helt enkelt mäta sig fram när man har plockat ihop det igen. Ska se om jag kan fixa bilder på vad jag menar..
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hjälp! Z-axeln på min fräs oscillerar

Inlägg av ViktorSigg »

Så ser min X axel ut. De två stjärnskruvarna roterar man hela kolhållar-paketet på för att få lika spänning åt båda rotationshållen.
20180209_162243.jpg
Mät enl. bild två. Jag får 2-3 ohm mellan varje. Det är ok på min iallafall, men om du har avbrott på ett ställe får du högt motstånd mellan två. Har du avbrott på fler ställen bör du få ingen kontakt på flera punkter.
20180209_162444.jpg
20180209_162449.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar