Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Perkla »

Hur kan detta då jordas på maskin sidan om det inte har nån som helst kontakt med maskinen i sig ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Glenn »

Jag hade massor av störningsproblem på min 6040 CNC innan jag jordade ALLT, det som gjorde den största skillnaden var dock när man kopplade ihop skyddsjord och signaljord, vilket jag undvek att göra först..
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av nr1madman »

Glenn skrev:Jag hade massor av störningsproblem på min 6040 CNC innan jag jordade ALLT, det som gjorde den största skillnaden var dock när man kopplade ihop skyddsjord och signaljord, vilket jag undvek att göra först..
Jag har tänkt på det här.. Hur fungerar det när man har jordfelsbrytare?

.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Perkla »

Så borde man jorda skärmen i kabeln med motorernas jord också då.. eller ? finns ju två minuskablar i många stegmotorer...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av X-IL »

Nja en stegmotor har inga "minuskablar" men om du menar unipolära motorer och deras "centrumtapp" så ja då finns det en del stegmotorer med två kablar dit, och NEJ, dessa ska du inte jorda.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av nr1madman »

Perkla skrev:Så borde man jorda skärmen i kabeln med motorernas jord också då.. eller ? finns ju två minuskablar i många stegmotorer...
Det brukar väll bara ledningar till motorernas lindningar (a+ a- b+ b-) eller tänker du - där som jord?
Kabeln till stegmotorerna borde innehålla 4 ledare för motorlindningarna samt skärm jordad i andra änden vid kontrollådan/skåpet. Där bör skärmarna vara ansluten till stjärnjord. Dvs alla jordpunkter anslutna till en punkt..

Om jag förstått allt rätt :D

.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av nr1madman »

Jag var för sen :D

.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Perkla »

kopplade ihop skyddsjord och signaljord
Det var det jag reagerade på... hmm tänkte vad fasiken koppla ihop unipolära signalerna från stegmotorn med jord kan inte vara bra tänkte jag... signaljord.. var hittar jag den ?
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av nr1madman »

Perkla skrev:
kopplade ihop skyddsjord och signaljord
Det var det jag reagerade på... hmm tänkte vad fasiken koppla ihop unipolära signalerna från stegmotorn med jord kan inte vara bra tänkte jag... signaljord.. var hittar jag den ?
Tex minus på dina nätaggregat för strömmen till stegmotordrivarna samt nätagget för signaler till givare, bob osv..

.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Perkla »

Ja just.. är inte så bra på elektronik kring CNC osv.. så lär väl lösa det på nåt vis antar jag...funderar just nu på layouten på ev låda jag ska ha till el grejerna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av nr1madman »

Jag antar att bägge psu är till drivarna?
Med vanliga kina bob's så behöver man mata dom med 5v oxå (ibland möjligt via usb)
Vissa tar även upp till 24v för i/o samt spindelstyrning.
Kan vara så att du behöver mer nätagg...

.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Perkla »

Detta är ju köpt som ett kit så antar att det skulle vara falsk marknadsföring att säga nåt annat, men vem vet, många håller på så... som jag nämnt tidigare så är jag inte bra inom detta område då det inte är ett jätte stort intresse, så förstår inte alla förkortningar och begrepp som dom som har det som en stor hobby eller är rejält mer insatt i ämnet använder..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett sätt att komma vidare är kanske att läsa på hur andra har gjort.
Och när man har läst på kanske man fysiskt kan göra något själv.
Om du tycker att det är besvärligt nu, med att bygga ihop en CNC så kan jag lugna dig med att det är inget mot de proiblem som du kommer att stöta på när du skall ha in bilder eller texter, skapa underlag och få över det till G Kod.
Sedan skall du hantera skärdata och hastigheter för olika material.
Men vi som jobbar med vår CNC känner en glädje för varje dag.
Så nu när vi har graverat i plexiglas eller Makrolon så är det en utmaning att ordna belysning in i skivorna.
Men det är spännande.
Min kompis är inte haj på engelska så jag sände denna sajt till honom härförleden.
Det är känslan att se hur vi traskar fram som är skön.
Här är länken: läsa!
Hamnade in på denna sida. Rätt bra beskrivning av det hela.
https://www.husbilsklubben.se/forums/th ... ter.54645/
Lycka till.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av Perkla »

Det är inte alls svårt att bygga CNC maskinen i sig.. det är enkelt och roligt, jag har aldrig påstått att det är jobbigt heller och jag har aldrig påstått att det är nåt jag vill att andra ska göra åt mig eller förklara hur jag ska göra..

Vad jag sa var att jag inte förstår alla förkortningar och begrepp på samma sätt som andra gör som kanske jobbar med det eller som kan betydligt mer än mig.. du kanske inte har noterat det men jag har kört min förra CNC i några år utan några större problem, haft ett uppehåll på ett år eller två dock så har tappat en hel del på grund av bristande intresse...

Det låter här i ditt inlägg som att jag gnällt på att jag inte kan, att jag inte vill, att det inte är roligt, att jag inte orkar etc etc.. det är ju dessutom ganska vanligt att du vill missförstå många saker som skrivs här på forumet och vräker ur dig totalt meningslösa saker, glöm inte att du och jag har varit i blåsväder tidigare, och under årens lopp har jag även sett i andra trådar att du varit i blåsväder med andra användare här många gånger...har jag det ? Nää.. eller jo, med dig och en till av precis samma orsak, nämligen att ni kommer med usla kommentarer och ibland påhopp.

Bygga CNC är riktigt roligt och jag har njutit av varenda sekund av bygget hittills, jag har inte stött på några som helst problem än så länge, allt har rullat på helt problemfritt med andra ord...

:tumupp:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Bilduppdatering

Inlägg av lond »

Glöm inte att tänka flödet att kylluft över drivarna till stegmotorerna.

/// Marcus
Skriv svar