Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Perkla »

papabear skrev:Nja, från bob till två drivare för Y, dvs parallellt.
Ja det var precis så jag menade, jag funderar på om man kan göra så utan att det skulle uppstå några problem.. det låter ju som en enkel lösning dock..
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Borre »

Precis som tecno hintar om ska du välja Y dir och Y step även på den andra axeln.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Perkla »

Det har jag testat... funkar icke.. funderar på att koppla som nämnt några inlägg upp, att koppla på två axlar på Y axeln på BOB..
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Borre »

Får du axeln överhuvudtaget att rör på sig, med dessa inställningar eller något annat?
Det är så man gör, samma signaler ut från linuxcnc på olika pinnar, fungerar inte det så är det nå annat, fel pinnar tex.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av nr1madman »

Jag har ingen egen erfarenhet av att koppla två drivare på samma pin men har läst att det inte ska vara bra på grund av resonanshantering. Alla moderna drivare har inbyggd resonanskontroll och det ska tydligen fungera dåligt om man parallellkopplat två på samma signal.

Sen så försvinner ju möjligheten att linjera upp maskinen med hjälp av två hemgivare.. istället får man göra som nämnts ovan och krascha in i "hårda stopp"

.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Glattnos »

Ja om man parallellkopplar drivarna på samma signal så blir det inte helt lätt att linjera maskinen, även om det kanske blir tillräckligt rakt om man manuellt drar den emot fasta stoppar innan man slår på drivarna.
Men rätt sätt är att drivarna har egna signaler och kan nollas emot varsin switch. Dock är inte axel A roterande på alla controllers, även om det är fel med industriell standard. På min controller kan man välja om A ska vara roterande(steg/grad) eller linjär(steg/mm). Det kan ändå bli problem om man inte kan välja att A ska vara en slav till Y eftersom CAM-programmen brukar utgå ifrån att A är en roterande axel.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av tecno »

cnc_a1.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Perkla »

Får du axeln överhuvudtaget att rör på sig, med dessa inställningar eller något annat?
Jag får alla axlar att röra på sig men inte den 4:e... alltså den sekundära Y axeln.. jag vill inte koppla två motorer på samma pinnar på BOB eftersom jag vill kunna linjera upp portalen riktigt..

Har läst manualen till LinuxCNC och det står bara lite om detta där, inte tillräckligt mycket för att det ska fungera, googlade förstås också och det finns faktiskt inte jätte mycket om detta..

Jag tror att som tecno sa att det måste gå genom att i stepconf välja rätt pinnar kunna få grejerna att fungera.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av tecno »

Stepconf är ett enkelt hjälpmedel som inte klarar alla tänkbara konfigurationer. Du bör utgå ifrån XYZ och sedan lägga till andra Y som jag ser det.
Detta gör du i INI och HAL
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Perkla »

Jag har ingen KINS i min ini fil, så vet inte riktigt hur jag ska göra då.. :humm:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Perkla »

Jag är absolut ingen programmerare, så det här var inte min grej direkt... antar att bara man får grejerna att fungera så lär man inte måsta vara inne i filsystemet och sätta olika parametrar speciellt ofta... hur som helst så ska det ju göras nu för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Den fungerar.. MEN...

Inlägg av Perkla »

Jag kopplade från drivare till BOB på samma som Y och la om polerna på motorn så den går åt andra hållet, sett flera som kör så utan större problem, dock lite frågetecken kring det här med nollning och sånt som jag måste arbeta vidare på, nu går portalen åt rätt håll i alla fall..

Efter timmar av Googlande och sökande så hittade jag inget jag kunde klara av genom programmering av INI och HAL filerna då jag saknar vissa kapitel i mina filer och troligen har jag en äldre utgåva av LinuxCNC samt programmeringskunskap och förståelse för dess innebörd så tänkte jag testa så här..

Många säger nog att det inte är rätt, och ja det är det nog inte.. men jag kan lyfta 80Kg i bänkpress, jag kan bygga en elgitarr, jag kan backa in ett lastbilssläp med 7-8cm marginal på båda sidor, jag kan/kunde Cykla på bakhulet över 4km i sträck... och en jävla massa andra saker.. Men inte progammering och inte nån direkt avancerad kunskap i CNC överhuvudtaget.

Därför tog jag den enkla vägen till att få min portal att kunna röra sig...
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av papabear »

Är det detta du provat och inte fått fungera? Help with dual steppers on y axis and config
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Den var den första jag kollade på och det fungerade inte alls.. mixtrade några timmar med det där och det funkade inte..

Sen kollade jag in den här.. inget i mitt filsystem stämde så efter några timmars mixtrande så gav jag upp även det... och valde den enkla vägen som jag precis gjort..

https://forum.linuxcnc.org/49-basic-con ... 2-8-master
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

Vilken version av LCNC kör du?
Skriv svar