Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Om du inte har biltema i närheten och kan köpa pentrypumpen så borde det gå med en vattenpump till akvarier eller små fontäner.
Typ:
https://www.hornbach.se/shop/JBL-ProFlo ... aljer.html
Denna hittade jag på Hornbach och pumpar 20 liter i minuten, det borde duga bra.
Sådana vattenpumpar säljer de överallt där de har akvarie saker och är inte alltför dyra.
Annars borde pumpar till fordon fungera, de borde klara uppgiften.
Eller vattenpumpar som de använder till kylare vid kemi destillation, typ sådana här:
https://www.ebay.com/itm/5L-min-DC-12V- ... 0005.m1851

Står det specat i dokumentationen för spindeln hur mycket flöde som är lagom?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Tack för jätte bra tips... :tumupp: Jag har tänkt lite på det här med pumpar som sitter i bilar typ till spolningen och så, jag tror dessvärre inte dom är tillräckligt tillförlitliga.. jag har nog flera pumpar av lite olika modeller då det står minst 10 bilar här ute på gården.. det är tillförlitligheten jag tänker på, är ju rätt små anslutningar på dom också så det är ju inga mängder den pumpar runt direkt... och skulle den sluta fungera så.. ja alltså det kan ju vilken pump som helst men då har man ingen koll på det eftersom man inte hör om den går eller inte... :S

Men jag ska kanske göra ett test o se hur mycket en sån där pump pumpar per minut.. intressant att veta om inte annat.. :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Glenn »

Mängdmässigt funkar nog en spolarpump bra, det är ganska bra drag i dom om man kör slangen utan munstycken. Men jag är mer tveksam till att den klarar kontinuerlig drift.

I manualen till min fräs står det för övrigt att den ena slangen ska kopplas till vattenkranen, och den andra ner i avloppet.. färskvattenkyla enligt förlustmetoden alltså, inte riktigt vad man vill göra :)

Tror pumpen jag har är avsedd för nån fontän eller nåt, jag fick med den med fräsen.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Ja men det är så jag tänker också :tumupp: tillförlitligheten känns vara dålig, behöver nog nån pump som är lite mer anpassad helt enkelt.. akvariepump funkar ju inte eftersom dom är byggda för att suga in luft och skicka ut den i vattnet i akvariet så det blir bubblor, alltså inte suga in vatten och suga ut vatten.. däremot nån form av vattenreningspump för akvarium kanske funkar men dom sitter det ju massa filter och grejer i som gör att flödet kanske inte blir det bästa...

Kanske borde besöka en djuraffär och se vad som finns...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Klas-Kenny »

Akvariepump lär fungera utan problem. Inte mycket restriktion i ett bottenfilter för akvarie, men pumparna går 24/7 år ut och år in.

Lär nog få koppla spindlen till inloppet på pumpen och suga igenom snarare än att trycka, brukar vara svårt att ansluta en slang på utloppet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det finns ju både luftpumpar och vattenpumpar för akvarium.
Samma används även för vattenkylda datorer och är inte så dyra, driftsäkra och ger bra flöde:
https://www.aquatuning.se/vattenkylning ... ger?c=5359
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av johannyren »

Varför inte en sån här? Den har högre kapacitet än den jag köpte på Biltema och då räcker min mer än väl ändå. Det behövs inte mycket flöde för att hålla spindeln sval.

https://www.conrad.se/p/comet-13000159- ... DoQAvD_BwE
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Massemannen »

Att den är dränkbar är väl ett plus? Hör man inte eländet...
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Jonaz »

Dränkbar :tumupp:
Blir krångligt när dom inte är självsugande.
Senast redigerad av Jonaz 18 oktober 2018, 14:23:25, redigerad totalt 1 gång.
johannyren
Inlägg: 19
Blev medlem: 6 februari 2016, 16:50:47

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av johannyren »

Den hörs ändå - vatten leder ljud riktigt bra... men fräsningen väsnas ändå så mycket så man bryr sig inte.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Jag är ganska säker på att akvariepumpar skulle fungera bra för att kyla spideln.
Då menar jag vattenpumpar inte luftvarianten.
De är gjorda för att gå kontinuerligt och de har en kurva där man ser vad för flöde man får beroende på hur högt vattnet måste pumpas.
De brukar användas till trägårdsfontäner och massa annat, man sätter dem i botten på vattenbehållaren så jag tror inte det låter speciellt mycket.
Om man är rädd för driftstopp kan man göra en indikeringslampa eller en signal in till cnc programmet.
Eller så kan man köpa en jättedyr pump men jag tycker nog det ska gå med en billigare lösning.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Jag var till en fiskaffär idag och kollade och pratade, jag fick klart för mig att dom flesta pumparna finns det inget slanguttag utan dom dränks ner helt eller delvis ner i akvariet.. hon kunde titta om det gick att beställa hem nåt men det var tveksamt.. så ja sa jag.. jag ska kolla vidare..

:humm:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Jag kollade i mina lådor och hittade denna akvariepump som jag aldrig använt.
MJ-1000 heter den och kan pumpa 1000L/timmen.
Men på en meters pumphöjd är detta nere i 480 Liter i timmen.
Den har ett utlopp med ca 10mm diameter riktat uppåt.

Jag ska prova köra pumpen med min spindel när jag får den levererad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Den ser bra ut tycker jag.. men det är ju 6mm anslutning på spindeln... och det ser stort ut på pumpen.. 10mm som du säger, och 480 liter i minuten borde ju bli så den blir strypt då ?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Jag antar att man får experimentera, prova och se vad som fungerar.

6mm i diameter på spindel anslutningarna säger du, jag undrar om man kan använda luftslang, men den kanske är för styv.
Man får väl köpa slang i lämplig diameter.
Detta får mig att komma ihåg en sak som hände på jobbet för länge sedan.
Vi hade slangar som vi pumpade mineralolja i.
Slangarna började oförklarligt läcka olja och vi kollade anslutningarna som var täta.
På något sätt byggdes det upp statisk elektricitet vid pumpandet av oljan och den statiska elektriciteten blev så hög att det slog mikroskopiska hål i slangarna.
Vi bytte till andra slangar och jordade alla delar och sen fungerade allt ok.
Skriv svar