Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Jag har funderat på att göra en enklare 3D fräsning också.. men vet inte hur svårt det skulle vara att fixa egentligen ? Skulle vilja ha en lutande yta i en grej som jag ska fräsa... :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fräsa 3D ?

Inlägg av Glattnos »

Sånt där är lätt i Fusion360 som du dessutom redan har. Men du brukar ju inte ha tid att lära dig nya saker så enklast är nog att spänna fast detaljen i rätt vinkel och fräsa rakt i ett plan.
"Enklare 3D-fräsning" är ett lite svårt begrepp. Det är CAM-systemet som bestämmer hur enkelt/svårt det är, inte hur detaljen ser ut(en rak lutande yta är inte enklare/svårare än en svängd yta). Finns säkert special-lösningar men det är nog inte bättre än bra CAM-system för 3D-fräsning.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fräsa 3D ?

Inlägg av Perkla »

Jodå jag kan visst lära mig nya saker.. men efter rätt så många timmar i Fusion 360 så insåg jag att det här kommer ta några månader om jag ska lära mig grundera i detta och det har jag inte tid med alls.. inte nu i alla fall, lite i taget kanske. Finns ju betydligt enklare program som ArtCam tex, speciellt med tanke på att jag har extremt svårt med mjukvara, därför blir det att jag sällan lär mig några speciellt komplicerade program...

Med enkelt menar jag inte en 3D fräsning av tex Mona Lisa eller Carl den 16:e Gustaf för den delen.. en del av den platta ytan ska vara lite nerfräst åt ena hållet.. enklare 3D fräsning.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fräsa 3D ?

Inlägg av Glattnos »

Jo men Mona Lisa är inte mycket svårare än en yta som lutar. Är det 3D-fräsning så är det. Det är ganska komplext att räkna fram och koda för hand så det krävs mjukvara för att det ska bli enkelt.
Detta körde jag förut: https://mecsoft.com/free-cad-cam/ men det är i mitt tycke både krångligare och mindre kompetent än Fusion360. Jag har även kört EdgeCAM men det är ingen direkt kortare inlärningskurva på det heller.
Perkla skrev:Finns ju betydligt enklare program som ArtCam tex
Ja, men klarar ArtCAM 3D-fräsningen som du vill göra? Om det gör det så är det ju bara att köra i det.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fräsa 3D ?

Inlägg av Perkla »

ArtCam klarar absolut 3D... bara kunskapen att fixa det som saknas.. får undersöka lite o se.. :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Fräsa 3D ?

Inlägg av Perkla »

Fått mitt nya frässtål idag från JBCNC... ser verkligen ut att vara ett bra stål, väldigt vasst är det också, nu ska jag fräsa trä med detta och hoppas verkligen inte jag bränner det.. ska köra snabbare och mindre rpm på spindeln så går det nog bra, eftersom detta stål är så jävla vasst så kan jag nog köra fortare än med Julas stål som inte är i närheten av lika vasst som detta...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nytt stål från JBCNC

Inlägg av MNorrgren »

Tyvärr svårt att bedöma hur bra det skär beroende på hur vasst det känns... Men jo visst, känns det vasst så skär det ju bättre än ett slött. Men det är mer skillnad på frässtål för CNC och som julas, för handöverfräs... Tyvärr värdelöst med julas i CNC. Som dum märkt.

Beställ en flock från Kina eller Tyskland så får du bra stål för CNC,aluminium, plast och trä. Jag föredrar personligen enkelskäriga eller möjligen tvåskärstål men det är ju en smaksak. För fin ytfinish är det bra med fyrskär efter du kört med de enkelskäriga, de ger en fin men något grov yta...

Jag föredrar de enkelskäriga, kan hålla bra varv på spindeln, de kräver högre varvtal och andra sidan . De ger enligt mig också bättre finish på trä och plast jämfört med de flerskäriga stålen, plasten smälter ofta. En flerskäriga kräver lägre varvtal, men du märker ju att du tappar vridmoment...

Skulle alla gånger också välja vattenkyld kinaspindel... En handöverfräs kommer du tröttna på efter 10 minuter, de väsnas så otroligt! Hopplöst.
Har en luftkyld Kina men den väsnas också för mycket!
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nytt stål från JBCNC

Inlägg av Perkla »

Jo jag hade ju en vattenkyld 1.5Kw på min förra CNC och den var ganska stark som jag minns det i alla fall... Har kört en del plast också och där är det ju one flute som gäller, det jag köpte nu från JBCNC är ju till för CNC och det är ju inte julas om man säger så.. lär väl hoppas att den här håller lite bättre också..

Aldrig hört att man kör one flute till trä faktiskt.. men går ju hålla högre varv och på så sätt mer moment ....
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nytt stål från JBCNC

Inlägg av MNorrgren »

Prova dessa, jag är riktigt nöjd!!! Fins I många storlekar och längder, bara fråga säljaren!

2pcs AAA Series Acrylic Aluminum Cutting Copper bronze CNC Metal Cutter 1 Flute Spiral BIT EndMill alloy brass fraser Fresa
http://s.aliexpress.com/MbQVz2eY?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nytt stål från JBCNC

Inlägg av Glenn »

..och för oss som INTE sitter på en mobil så kan man använda.

https://www.aliexpress.com/item/2pcs-AA ... 53519.html

..jag hittade ingen knapp för att gå från mobilläge (som fungerade rent USELT på dator) till vanligt, så jag fick gå omvägen visa sökning.
Senast redigerad av Glenn 14 september 2018, 08:40:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nytt stål från JBCNC

Inlägg av tecno »

TACK

( hatar mobillänkar )
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av säter »

Perkla skrev:endå blev det lite bränt här och där, verktyget blev bränt det också
Kör du medfräsning eller motfräsning?
I stål gör det stor skillnad.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nytt stål från JBCNC

Inlägg av Perkla »

tecno skrev:TACK

( hatar mobillänkar )
Håller med fullständigt :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

säter skrev:
Perkla skrev:endå blev det lite bränt här och där, verktyget blev bränt det också
Kör du medfräsning eller motfräsning?
I stål gör det stor skillnad.
Ja det kan man väl kanske inte alltid bestämma eftersom CAM gör sina egna verktygsbanor...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nytt stål från JBCNC

Inlägg av Perkla »

Jag tror i första hand att jag behöver 8mm skaft för för trä.. och gärna runt 60mm långa totalt... gärna mer än 20mm skäryta också..
Skriv svar