Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Glattnos »

Nja, den ER20-axeln jag länkade till var mest för att visa en bra axel ifall man vill bygga en egen spindel. Man behöver en kraftig lagerhållare med lager som den kan sitta i och sen remskivor och rem till din nuvarande fräsmotor. Det är inget man svänger ihop på en eftermiddag men det är inte heller så svårt som det kanske låter om man tar det lugnt och metodiskt :)

Du har 710W i din spindel, det är nästan 1 hk vilket är ganska starkt. Problemet är att denna effekt bara finns på höga varv(varvtalet x vridmomentet = effekten) så ju lägre varvtal man kör på desto lägre är även effekten. Den kanske bara är 150-200W på lägsta effektläget som ger lagomt varvtal. Det är därför man växlar ner spindeln så man kan köra högre varvtal på motorn = högre effekt ut i fräs-stålet.

Sen kan du fundera hur ofta du kommer köra med mindre fräsar på typ 1-3mm och kanske gravyrstift och liknande, då kommer det höga varvtalet vara en fördel så det beror lite på. Bygger man en spindel med remdrift så kan man ju ha olika utväxlingar likt remdrivna perlarborrmaskiner. Man flyttar drivremmen för att ändra utväxling.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av papabear »

primerone skrev:papabear
Hur fungerade det med en rakslip som spindel?
Har själv funderat på att byta till en rakslip eftersom de snurrar så pass mycket saktare, men är lite osäker på det axiella och radiella glappet.
Vet inte om jag kan säga så mycket vettigt.
Jag hade ingen klocka att kolla med då så kan inte säga så mycket om glappet.
Sen var inte min maskin den mest stabila heller.

Jag började med en dremel-kopia, vilket dög för att fräsa ut fästet till rakslipen.
Rakslipen fick jag ju av farsan så den var gratis och mycket kraftigare är föregående.
Det jag störde mig mest på var att den lät så in i helvete. Det gick inte att vara i samma rum utan hörselskydd.

Skulle jag skaffa en fräs igen av hobbymodell så skulle jag absolut spara ihop lite pengar till en vattenkyld spindel med VFD istället.

Gratis är gott, men ibland lämnar det en läbbig eftersmak :D.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:Nja, den ER20-axeln jag länkade till var mest för att visa en bra axel ifall man vill bygga en egen spindel. Man behöver en kraftig lagerhållare med lager som den kan sitta i och sen remskivor och rem till din nuvarande fräsmotor. Det är inget man svänger ihop på en eftermiddag men det är inte heller så svårt som det kanske låter om man tar det lugnt och metodiskt :)

Du har 710W i din spindel, det är nästan 1 hk vilket är ganska starkt. Problemet är att denna effekt bara finns på höga varv(varvtalet x vridmomentet = effekten) så ju lägre varvtal man kör på desto lägre är även effekten. Den kanske bara är 150-200W på lägsta effektläget som ger lagomt varvtal. Det är därför man växlar ner spindeln så man kan köra högre varvtal på motorn = högre effekt ut i fräs-stålet.

Sen kan du fundera hur ofta du kommer köra med mindre fräsar på typ 1-3mm och kanske gravyrstift och liknande, då kommer det höga varvtalet vara en fördel så det beror lite på. Bygger man en spindel med remdrift så kan man ju ha olika utväxlingar likt remdrivna perlarborrmaskiner. Man flyttar drivremmen för att ändra utväxling.
Ja just det... jag kommer troligen aldrig nånsin bygga en egen spindel, har ingen kunskap, har ingen tid att skaffa mig kunskap om det och har inget intresse av den typen av konstruktioner dessvärre. Bygga elgitarrer eller möjligen sätta ner en Saab motor i en Volvo är väl inga större problem... men bygga en spindel.. nja.. det är inget man ser varje dag precis och troligen ganska svårt. Får nog hålla mig till det som finns att köpa färdigt när det kommer till spindlar.. :tumupp:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Glattnos »

Här kan du ser hur det kan se ut ungefär: http://www.micro-machine-shop.com/mill_ ... pgrade.htm den kan både växla ner och upp varvtalet.

Om du köper en annan spindelmotor(Makita, DeWalt eller liknande) så kolla runt lite på Youtube så att du ser hur de olika spindelmotorerna presterar så får du en bra uppfattning om hur mycket mer kraft du kan förvänta dig jämfört med din nuvarande. Min gissning är att skillnaderna inte är jättestora.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Den förhoppning jag har om jag skulle köpa en ny är att den kanske håller varvtalet uppe lite bättre, den jag har nu verkar inte tåla så mycket påfrestning nämligen...
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Glattnos »

Om man inte vill bygga nått så hade jag hellre skaffat en riktig spindelmotor och VFD istället för en bättre överhandsfräs-spindel. Det är en mycket fin fräs du har och jag tycker absolut att den förtjänar att ha en riktig spindel. Dyrare är det men mycket bättre och andrahandsvärdet är ändå rätt bra så det är inte pengar som förvinner.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Jag hade ju 1.5kw vattenkyld spindel på min förra CNC.. funkade ju rätt bra så vitt jag vill minnas, dock skulle jag nog undvika vattenkylning idag eftersom jag bestämde mig redan när jag hade den förra att om det blir en till vattenkyld efter den här så kommer det fixas med riktig kylare med elfläkt på osv, vatten och tunna och massa sånt har jag inte lust att slabba på med som det ser ut idag.

Jag har kollat runt lite innan jag bestämde mig för att köpa den här spindeln och jag tror att priserna ligger från 2000:- ungefär och uppåt för en Spindel och VFD.... sen tillkommer ju kostnad för vilken typ av kylare som är lämplig att använda samt fläkt till denna osv.. vill inte ha nåt som tar massa plats i alla fall, har nog ont om plats i mitt lilla snickeri ... :tumupp:

Osäker på vridmoment i dessa kinesiska vattenkylda 1.5kw spindlarna dock... :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Glattnos »

Dessa används väl ganska mycket och kanske är ett alternativ: https://www.jbcnc.se/sv/frasspindlar-oc ... rtal-p-888
Jag har ingen erfarenhet själv av dom dock.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Tittade på den där till min förra CNC, bestämde mig för att inte köpa nån sån dock, troligen inte nu heller, gillar Makita men om det är helt rätt för CNC vet jag inte, dock väldigt många som använder sig av dessa med riktigt fina resultat har jag sett på Youtube, klart en vattenkyld spindel på minst 1.5kw med VFD är väl det bästa kan jag tro...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av säter »

Förr, här på forumet, rekommenderades Suhner spindlar.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Den här tycker jag fungerade riktigt bra... har kört den en hel del nu och den är riktigt vass än, dock hör jag på spindeln att den inte riktigt vill hålla varven uppe så bra vissa gånger...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Om jag nu ska fräsa nåt som har både en fram och baksida, jag har ju förstått att jag måste se till att materialet ligger på exakt samma ställe när jag vänt på det annars blir det fel.. några tips på hur man enklast fixar detta ?

Samt jag lär väl spegelvända det jag ritat i CAD och bara göra verktygsbanor av den delen av det jag ritat som avser baksidan, och är det flera olika verktyg som ska användas så kan jag göra flera olika filer av samma fast med olika verktygsbanor då.. för när det är klart så går ju X och Y tillbaka till där jag gjorde touch off så då kan jag byta verktyg då.. ? Hoppas jag tänker rätt... :humm:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Tror jag har hittat en lösning ang materialet när man ska vända och fräsa baksidan så man vet att den kommer på samma ställe.. nämligen så här...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av säter »

Riktade du upp portalen i vinkel någon gång?
Annars får du nog problem när du vänder detaljen.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av Perkla »

Jag mäter upp portalen varje gång jag sätter igång strömmen till maskinen, skulle nog säga att det är ganska så bra, återstår att se hur det blir nu när jag ska köra några testbitar o vända osv....
Skriv svar