Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av ds77 »

Han sätter parametrarna från ungefär 18 minuter, men sätter de fel först så kolla klart på hela innan du börjar själv...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av Perkla »

Jo då jag har kollat på hela två gånger.. :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av Hesabon »

Perkla skrev:Jag tycker det är absolut lättsammast att reglera RPM manuellt på ett vred, jag saknar begrepp för att kunna sätta in fast varvtal i programmet beroende på material osv
Jag tyckte också det var svårt att sätta varvtal, hastighet och skärdjup rätt. Jag försökte alltid räkna ut det med excel och liknande, men det blev aldrig riktigt rätt. Proffsar här på forumet kanske gör det enbart med smak i tummen, men för mig lär det nog vänta på sig ett bra tag ännu.
Så hittade jag en app till smarttelefonen som räknar ut värdena. Det finns faktiskt flere appar som gör samma sak, jag laddade ner en som heter FSWizard (gratis). Man ger vissa parametrar (frässtål, material, skärdjup+bredd) och så räknar den ut varvtal och hastighet.
De stämmer så bra att sedan dess får jag inga som helst mörka spår i träet och inget kladdande då jag fräser akryl eller aluminium. Dessutom blev jag mycket produktivare, jag körde helt enkelt överförsiktigt förut. Nu kan jag låta det gå i högsta fräs, s.a.s.
Min fräs klarar inte hårdare material, så jag vet inte hur det stämmer för stål, men det är ju samma formler som gäller så varför inte...

Efter det är det enbart programmet som styr varvtalet.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle föreslå att koppla din VFD så att LinuxCNC styr varvtalet. Jag vet inte hur just ditt system fungerar men det är så det brukar funka, att styrsystemet kopplas till analog IN 5 eller 10V på VFD:n
Systemen brukar ha(någon skrev tidigare i tråden att LinuxCNC också har) justering av varvtalet direkt i systemet så då behövs ingen potentiometer.
Fördelen med att ha det så är att du kan justera matning och varvtal på samma ställe(båda är viktiga) samt att styrsystemet då känner till varvtalet och kan ändra själv mitt i programmet. Även med samma verktyg brukar man ibland vilja ha olika skärhastighet på olika operationer(grovfräsning, finskär, borrning/helix mm) och att stå beredd med att vrida på en potentiometer känns onödigt när det redan är förberett för att funka automatiskt.

Med reservation för att jag inte vet hur svårt det är att få till detta i LinuxCNC.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av hawkan »

Jag tror inte du har en Huan Yang vfd. Snarare en ASK power vfd. Manual kan hittas t ex här https://cdn.hackaday.io/files/255641093 ... rGuide.pdf
Ingen större skillnad på de, ASKen har ingen kommunikation med modbus, men kan enkelt styra varvtal och start/stop med 0-10V och digitala inputs.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av Perkla »

Hesabon skrev:
Perkla skrev:Jag tycker det är absolut lättsammast att reglera RPM manuellt på ett vred, jag saknar begrepp för att kunna sätta in fast varvtal i programmet beroende på material osv
Jag tyckte också det var svårt att sätta varvtal, hastighet och skärdjup rätt. Jag försökte alltid räkna ut det med excel och liknande, men det blev aldrig riktigt rätt. Proffsar här på forumet kanske gör det enbart med smak i tummen, men för mig lär det nog vänta på sig ett bra tag ännu.
Så hittade jag en app till smarttelefonen som räknar ut värdena. Det finns faktiskt flere appar som gör samma sak, jag laddade ner en som heter FSWizard (gratis). Man ger vissa parametrar (frässtål, material, skärdjup+bredd) och så räknar den ut varvtal och hastighet.
De stämmer så bra att sedan dess får jag inga som helst mörka spår i träet och inget kladdande då jag fräser akryl eller aluminium. Dessutom blev jag mycket produktivare, jag körde helt enkelt överförsiktigt förut. Nu kan jag låta det gå i högsta fräs, s.a.s.
Min fräs klarar inte hårdare material, så jag vet inte hur det stämmer för stål, men det är ju samma formler som gäller så varför inte...

Efter det är det enbart programmet som styr varvtalet.
Låter ju minst sagt jätte intressant det där.. :tumupp: :tumupp: :tumupp: jag ska kolla in det där tänkte jag, skulle ju vara jätte bra så man kan veta siffror lite mer exakt beroende på material osv, men trä finns ju i massa olika hårdheter också, jag märker ju skillnad om fräser i gran eller i björk tex..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:Jag skulle föreslå att koppla din VFD så att LinuxCNC styr varvtalet. Jag vet inte hur just ditt system fungerar men det är så det brukar funka, att styrsystemet kopplas till analog IN 5 eller 10V på VFD:n
Systemen brukar ha(någon skrev tidigare i tråden att LinuxCNC också har) justering av varvtalet direkt i systemet så då behövs ingen potentiometer.
Fördelen med att ha det så är att du kan justera matning och varvtal på samma ställe(båda är viktiga) samt att styrsystemet då känner till varvtalet och kan ändra själv mitt i programmet. Även med samma verktyg brukar man ibland vilja ha olika skärhastighet på olika operationer(grovfräsning, finskär, borrning/helix mm) och att stå beredd med att vrida på en potentiometer känns onödigt när det redan är förberett för att funka automatiskt.

Med reservation för att jag inte vet hur svårt det är att få till detta i LinuxCNC.
Ja du har helt rätt i att det är så det ska vara, att allt ska sköta sig själv är ju det mest optimala kan jag tycka, som jag nämnde tidigare kan jag på tok för lite än om material och rpm för att kunna klara av att fixa nåt sånt, därför blir det inte så riktigt än, jag har ju hittills stått o övervakat när jag fräser så för mig är det inga problem som det känns, dessutom tror jag att min nya spindel är väldigt mycket bättre än Makitan så den har nog betydligt mer moment att jobba med så det blir inte lika känsligt som tidigare hoppas jag.. Jag har absolut tagit in vad du sagt och ska lägga det på minnet :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av Perkla »

hawkan skrev:Jag tror inte du har en Huan Yang vfd. Snarare en ASK power vfd. Manual kan hittas t ex här https://cdn.hackaday.io/files/255641093 ... rGuide.pdf
Ingen större skillnad på de, ASKen har ingen kommunikation med modbus, men kan enkelt styra varvtal och start/stop med 0-10V och digitala inputs.
Så vitt jag kan se så är den exakt lika som manualen jag fick med min VFD...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Idag kom spindel & VFD .. ME

Inlägg av Perkla »

Idag kom kabel som jag köpte till ett bra pris av Jonaz här på forumet.. tackar så mycket för det :tumupp: det är alltså 10 meter Classic 115CY.. så nu är det väl typ vattenpump och lite annat smått kvar innan det kan tänkas bli dags för några längre provkörningar. Finns inget Biltema i närheten där jag bor.. och Julas pumpar verkar för kraftiga, Kjell har inga så vitt jag kan se.. kanske måste beställa nånstans ifrån...

Men först väntar jag fortfarande på mitt 80mm fäste som borde dyka upp vilken dag som helst så jag kan montera spindeln..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av frallzor »

Lång tråd, men har du lite clip där du fräser? :) det är intressantast att se!
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Den här tråden är jätte jätte lång.. troligen en av dom allra längsta trådarna som handlar om att bygga en CNC maskin.... Min CNC 3040 blev ganska lång den också om jag inte minns helt fel..

Har inga tillgängliga klipp ännu...
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Verkar vara en bra kabel du köpt till spindeln.
Jag måste kolla om jag har något som duger annars får jag köpa en bit liknande kabel.
Ska bli kul att se hur spindeln fungerar för dig, hoppas den är kanonbra.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Ja jag tror den här kabeln är riktigt bra, lite små grejer kvar innan det kan tänkas bli dags för att montera och testköra, behöver nån form av pump till vattenkylningen bland annat... inte riktigt luskat ut vilken eller var jag ska köpa en sån ännu dock..
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Massemannen »

Följer med stort intresse... Håller själv på att sätta ihop en Raw XL Extended och precis som många här valde jag att beställa en Spindle på Ebay. Blev en ganska identisk som Perkla beställt men valde en 3kW variant.
Naken metall i all ära men en färgklick i verkstan skadar inte, så det var till att lackera alla stål och aluminium bitar. Alu bitarna fick bli Sverige gula och plåtarna/vinkeljärn fick en mörk grå färg, den är nästan på gränsen till svart faktiskt.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Ser bra ut :tumupp:
Skriv svar