Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Jag köpte sån här slag i min lokala järnhandel... 5mm invändigt och 8mm utvändigt, samma slang som jag körde i kabelkedjan på min andra CNC... fungerade perfekt vill jag minnas...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Jonaz »

4x6mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Ser bra ut det där... :tumupp:
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Jonaz »

Finns en massa olika nipplar, övergångar till andra storlekar, t-kors, osv. Kolla efter festo. Dom är dyra dock men det finns andra märken.


Edit: tog en bild.
15403219814631258261535.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Jaha, det fungerade med den vanliga genomskinliga PVC slangen, det var ju bra.
Blev det inte lite tajt att få på slangen på nippeln?
Jag mätte nippeln till 6mm med utåtgående räffla för att hålla slangen på plats, så säkert 7-8mm som bredast.
Men slangen är väl lite töjbar så det sitter nog bra om den går på.

Tryckluftslang på ID4mm OD6mm kan jag inte få på min nippel, 4mm är för litet ID.
Men det är väl bara prova nån storlek större.
Jag skulle nog iofs kunna skruva på ett snabbfäste för tryckluftslang i stället för nipplarna på spindeln, har ett gäng luftkopplingar nånstans.
Jag tycker det ser ut som det är vad du gjort, Jonaz.
Får väl åka till järnaffären/svedol och prova lite slangar, har ingen slang på jobbet längre då jag bytt jobb..
Jag är dock lite allergisk mot vissa "yrkesbutiker" och deras priser till privatpersoner.
Sist jag stod i kassan på Woody sa kunden innan mig till kassörskan, "Du har väl dragit av min rabatt", och hon svarade, "Ja se här 50% rabatt".
Va, får han 50% rabatt? :evil:
Hmm, och de tar typ 179kr för en pensel och inte får jag nån rabatt.
Så om jag kan undvika "yrkesbutiker" vore det bra, ska nog hitta slang nån annanstans :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Jaha, det fungerade med den vanliga genomskinliga PVC slangen, det var ju bra.
Blev det inte lite tajt att få på slangen på nippeln?
Jag värmde på slangen på nippeln vill jag minnas, blev tajt som fan utvändigt med steget över som dom hade i järnhandeln, kanske hade gått att hitta nån annan slang på nätet som passar perfekt men... blir det problem över tid får jag väl satsa på nån annan typ av slang helt enkelt.. :tumupp:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Bara det fungerar så duger det nog.
Bläddrade i en katalog från nån firma som sålde slangar, det finns hundratals olika.
Jag gillar Jonaz tips med tryckluftslang och snabbkopplingar.
Annars finns mycket olika slangar på trägårdsavdelningarna nu för tiden då många odlar i vätskor, har olika bevattingssystem, fontäner å sånt.
Ska nog hitta nåt som passar.

Jag blev imponerad av spindeln, det var en tung, rejäl pjäs.
Jag måste skaffa mig ett bord till fräsen nu, jag är sugen att börja bygga :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Jag blev imponerad jag också när jag öppnade paketet.. fan vad tung den är tänkte jag.. större än jag föreställt mig faktiskt.. rejäl pjäs som sagt.. troligen väldigt kraftfull... jag vill ha mitt fäste nu... hoppas det dyker upp snart.. :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av säter »

Mateo_swe skrev:Va, får han 50% rabatt? :evil:
50% är ganska måttlig rabatt.
Upp mot 90% förekommer. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Glenn »

Mateo_swe skrev: Sist jag stod i kassan på Woody sa kunden innan mig till kassörskan, "Du har väl dragit av min rabatt", och hon svarade, "Ja se här 50% rabatt".
Va, får han 50% rabatt? :evil:
Hmm, och de tar typ 179kr för en pensel och inte får jag nån rabatt.
Yrkesbutikerna har dom där prislistorna av EN enda anledning, nämligen att yrkesfolk ska kunna blåsa sina kunder (alltså du och jag) på pengar.. så hantverkaren ska kunna peka på en lista att "Titta här, ett eluttag kostar faktiskt 400kr" och fakturera det, fast han egentligen betalar 40kr, och du betalar 80 för en identisk pryl på ett vanligt byggvaruhus.

Men det är en helt annan diskussion.

Jag valde också tryckluft"rör" (PU-slang ?) då min spindel hade kopplingar som passade för det, men den är inte helt lätt att få ner i kabelkedjan, fick dra kabelkedjan i en bra mycket vidare båge än jag hade gjort om det bara var kablar och/eller en mjukare slang i den..

Då var jag också glad att jag köpte en flera nummer större kabelkedja än vad som gentligen behövdes..

Köpte även AN-kopplingar som passade i spindeln, men hittade ingen vettig slang för dessa så dom ligger nånstans..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Inget fäste till spindeln idag heller... leverans skulle vara mellan 9-15 oktober, nu är det 24:e.. jag har kontaktat säljaren och frågat om ett kollienummer/tracking nummer så jag kan söka och se var paketet kan tänkas vara eller åtminstone se var spåren slutar..

Sånt här irriterar mig nämligen när leveranser är försenade, speciellt när det är grejer man behöver... :humm:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Inget fäste till spindeln...

Inlägg av Mateo_swe »

Det är irriterande när prylarna dröjer, speciellt när man är sugen på komma vidare i projektet.
Mitt fäste skall vara levererat 18 - 25 Oktober, d.v.s. senast i morgon.
Men om du fått vänta så länge så dröjer nog mitt fäste också.

Vad det gäller yrkesbutikerna så är det tydligen så det fungerar idag.
Mycket av firmornas vinster är på material, t.ex. målare, de har fin rabatt på färg m.m. och för slutkunden ser det ut som målarens vinst är ganska liten.
Men ibland är det ganska bra att järnaffären finns där även om det är dyrt.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Inget fäste till spindeln...

Inlägg av Mateo_swe »

Jag sprang över till Swedol och handlade lite saker.

10 meter tryckluftsslang med innre diameter 6mm, yttre 8mm.
En nippel för pumpsidan.
Och en flaska Loctite 243.

Tryckluftsslangen kan jag pressa på nipplarna som sitter på spindeln, men det är lite tajt vilket nog bara är bra.
Får nog linda lite gängtejp på utsidan av slangen så nippelhylsan (eller vad det nu heter) trycker lite mot slangen då yttre diametern är lite för liten på slangen.
Köpte också en nippel som slangen passar på och har en 1/2 tumsgänga.
Mellan pumpen och 1/2 tumsgängan kan jag alltid hitta nåt som passar typ en bit trägårdsslang.
Jag kanske får hänga slangen ovanför fräsen om den är för styv för kabelkedjan, jag misstänker det.
Nu har jag i alla fall något som jag kan få att fungera till att börja med, det känns skönt.

Tog en bild av en slangbit, nippeln till pumpsidan (den vänstra nippeln) och en nippel tillhörande spindeln med hylsa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Inget fäste till spindeln...

Inlägg av Perkla »

Det där ser ju fantastiskt bra ut tycker jag.. :tumupp: ibland hittar man grejer på Swedol också... :D

Jag fick svar på mitt email angående fästet.. så här skriver säljaren.. är väl bara att vänta ett tag till antar jag.. fast det gått 10 dagar över tiden då jag skulle ha förväntat mig att få det.. säljaren skriver också att oftast kommer grejerna fram... :humm: ja det får man väl hoppas att det gör..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Inget fäste till spindeln...

Inlägg av Mateo_swe »

Verkar ju tveksamt om jag ska få mitt fäste i tid också.
Så jag tror knappast att det är "the carrier" som är försenad i så fall.
Alla hans paket kan ju inte vara försenade, de beställdes och skickades vid olika tidpunkter typ 1-2 veckor mellan.
Mer troligt är att hans (säljarens) leverans är försenad och han inte skickat fästena än, därför kan han inte ge ett tracking nummer.

Aja, hoppas det inte dröjer länge eller att man måste kräva en refund och beställa av någon annan, vilket tar ännu mer tid.
Inte alltid smidigt att köpa över nätet, men för det mesta är det OK.
Det kan ju vara som han säger, även om det verkar tveksamt.
Skriv svar