Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Jag ljög.. det är 8mm anslutningar... jag köpte slang idag nämligen 10 meter, sån där genomskinlig. Ska försöka hitta nån lämplig pump tänkte jag... skulle vara roligt att få igång grejerna.. :D ska sätta en pot också för att enkelt kunna justera varvtal på spindeln...
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Är det 8mm yttre diameter och 6mm innre på anslutningarna?
Slangen måste väl gå i kabelkedjan eller hänger man den ovanför?
Om den ska gå i kabelkedjan måste den vara ganska smidig och klara böjningar, men det kanske är normalt att dessa slangar klarar sånt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Innermåttet är 5mm i slangen jag köpte, den går att få på nippeln på spindeln.. kanske ev värma lite om det behövs.. ja jag tänkte satsa på ha båda i kabelkedjan, köpte samma slang som till min förra CNC och den höll fint i kabelkedjan.

Man kan hänga slangarna ovanför också men tror kabelkedjan är mer optimalt... :tumupp:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Att ha slangen i kabelkedjan är helt klart bättre då den inte är i vägen och man slipper ha slangen hängande ovanför i nån upphängning.
Men slangen måste klara av att böjas hela tiden utan att falera med tiden.
Men fungerade det på din gamla maskin så kommer det med största sannorlikhet fungera igen.

Jag skall få min leverans från cnc maskiner i dag, det ska bli spännande. :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Ja det blir nog spännande för dig att få paket idag.. :D du får väl dokumentera och lägga upp massa byggbilder.. :D :tumupp: :tumupp:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Det var visst inte alla delarna som kom med DHL idag.
Aluminiumprofilerna och vissa skruvar m.m. kommer tydligen direkt från Tyskland, normal ett par dagar efter leveransen från CNC Maskiner sa Janne.
Och spindeln och spindelfästet har inte heller kommit än.
Jag som trodde jag skulle bygga cnc i helgen :(

Aja, några dagar är inte hela världen, jag har annat jag kan pyssla med så länge.
På tal om annat kom jag på att jag köpte en 4Watts laserdiod med ett litet monteringsfäste och fokuseringslins för typ ett år sen.
Jag tänkte bygga en laserpekare modell starkare i ett ficklampshus men det blev aldrig av då annat kom emellan.
Tror jag har den i en låda nånstans tillsammans med 2 par skyddsglasögon.
4 watt borde väl duga att gravera med, kanske kan jag göra ett fäste och sätta den på cnc´n.
När jag provkörde den blev jag lite förskräckt hur stark den var, det var en av anledningen jag inte gjorde nåt med laserdioden.
Man vill ju helst ha synen kvar.
Men om jag är försiktig skulle jag nog kunna prova gravera nåt med den.
Kanske kan jag bygga ett vattenkylt fäste i aluminium som jag kan montera bredvid spindeln.
Nån som provat nåt liknande?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Funderar på om det skulle gå att använda nån form av bränslepump till vattenkylningen, dom är ju ofta tillförlitliga och enkla att hålla på med.. finns ju både tryckande och sugande... som nån nämnde tidigare så är väl sugande det bästa alternativet... :humm:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Borre »

Köp en länspump eller liknande, en sån här har jag pumpat en massa olika saker med, skitigt och lerigt vatten och nu i sommar många timmar i en fiskdamm där pumpen fick pumpa vatten genom vanligt sprutmunstycke och alltså jobba tämligen hårt, den fungerar fint än.
https://www.martec.se/pumpar/johnson-pu ... 0-12v.html
Går fint att sänka spänningen för lägre flöden. Men det behövs en förminskning för slangen, men det är väl enkelt löst.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Perkla »

Ja det ser verkligen bra ut måste jag säga.. problemet är att det är enormt stor skillnad på 19mm och 5mm som nippeln på spindeln är.. blir en enorm strypning tror jag och där med tror jag det blir rent kännbart på pumpen i och med detta...

Jag har fått flera bra förslag på pump men dessvärre tror jag strypningen blir för stor helt enkelt.. :humm:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Borre »

Jag har alltså pumpat vatten genom en sån där, strypt för att vattnet ska spridas fint, vilket såklart är väldigt mycket mindre än nippeln och sannolikt mindre än dina slangar. Inga problem alls trots väldigt många timmar.
Bild
Så nej det är inte ett problem.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Glattnos »

Det finns pumpar för vattenkylda datorkomponenter som kanske funkar. Hittar dock ingen direkt billig.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Jag kommer prova att köra med biltemas dränkbara pentrypump.
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-o ... 2000017743

Av flera anledningar
den är väldigt billig (169kr), så pass att jag kan ha en eller 2 i reserv om den skulle sluta fungera.
används i detta syfte av andra med gott resultat
eftersom andra använder denna så klarar den uppenbarligen att köras kontinuerligt under en fräsning

Jag är ganska säker på att det finns pumpar speciellt gjorda för vattenkylning, har rätt specifikationer och som är väldigt driftsäkra.
Men jag skulle tro de ligger i en helt annan prisklass.
Jag tar hellre den billigare pumpen och gör nån förregling så spindeln/fräsningen pausas om kylvattnet slutar cirkulera.
Det borde inte vara speciellt svårt att införa en sådan säkerhetsåtgärd.
Jag vet inte ens om det behövs, jag har för mig att jag läste nånstans att spindeln/invertern hade nån säkerhetsfunktion om temperaturen blir för hög.
När jag får hem spindeln och invertern ska jag kolla hur det ligger till med detta.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Lite nyfiken på vilken slang som du köpte.
Jag mätte nippeln på spindeln och innermåttet på slang som passar mina nipplar skall vara 6mm och ytter måttet i nippeln är 9mm.
Skulle tro man kan köra med en slang men aningen större ytterdiameter typ 10mm i alla fall.
Vanlig klar PVC slang finns med måtten 6/9 men skulle nog inte tro den går att dra igenom en kabelkedja.
Såndär armerad slang, som är klar men har ett nät i sig skulle nog fungera om den finns i typ ID 6mm, OD 9-10mm.
Jag får väl åka till järnaffärn och prova lite slangar å se vad som passar.
Är det någon speciell typ av slangar som är lämpliga för sådant här (dra igenom kabelkedjor)?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Jonaz »

Jag kör med pneumatisk slang och push in kopplingar.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Kabel till spindeln idag....

Inlägg av Mateo_swe »

Vanlig tryckluftslang?
Tror du den går att dra igenom en kabelkedja?
Om man kan använda luftkopplingar vore det toppen.

Jag har för mig vi gjorde något sådant, alltså att dra luftslang i en kabelkedja, på jobbet för länge sedan.
Jag kanske har lite tryckluftslang nånstans.
Måste kolla om den har rätt diameter.
Skriv svar