Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

lgrfbs skrev:Glattnos det förutsätter att maskinen är rät mellan alla tre axlarna.

Nej, fräsen rätar inte upp sig med Hem-brytarna
Förklara vad du menar för jag anser nog att det så. Han ska väl ha en hembrytare för varje Y-motor? Då blir det ju brytarnas position som bestämmer om maskinen blir 90 grader, jag körde vattenskärare förut som funkade precis så.
Och det med ”rät mellan alla tre axlar” förstår jag inte heller. Den metoden att mäta är väldigt exakt även med ganska enkla mät-instrument.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av lgrfbs »

Du har helt rätt angående Y axeln med två motorer.
Om Y & X inte är i 90 grader måste LinuxCNC kompensera för att få ett tänkt 90 graders höra att bli just 90 grader.
Om Z lutar så blir hål som borras ovala.

Hem-brytarna berättar bara att axlarna har körts till sitt hem läge inte om X , Y & Z är i 90.

Jobbar som CNC operatör till vardags.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

Okej, så LinuxCNC har en inställning för att kompensera givarnas olika position. Det låter logiskt och det var nog samma på skärmaskinen jag körde, men principen är densamma och i övrigt stämmer det jag skrev.
Jag ville bara uppmärksamma Perkla på hur han kan göra detta utan speciella mät-verktyg.
Z är nog inte justerbar vinkelmässigt(?) och är förmodligen inte ett problem i nuläget. Men jag håller såklart med om att den bör riktas om den inte sitter vinkelrätt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp:
"Okej, så LinuxCNC har en inställning för att kompensera givarnas olika position. "
Det är för många år sedan jag hjälpte en kompis med LinuxCNC för att säga att funktionen finns där, utan jag formulerade mig lite fel kanske.
Om X är 89 istället för 90 mot Y får man luras lite och några sätt är att:
* fixa maskinen
* ändra i CNC programmet
* ändra i styrsystemet om den funktionen finns.

Till Perkla vänligen följ Glattnos råd, så ska jag inte sätta mer galler i huvudet på er.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Det blir inte exakt att bara slå på strömmen eftersom båda stegmotorerna hoppar till det steg drivarna startar i
Nog vore det väl trevligt om maskinen är i vinkel redan med strömmen avslagen?

Om motorerna ska kompensera för vinkelfelet, då misstänker jag att man belastar motorerna en del helt i onödan.
Då får man mindre marginaler för att någon motor tappar steg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Jag ville bara uppmärksamma Perkla på hur han kan göra detta utan speciella mät-verktyg.
Har man bara en indikatorklocka, då kan man rikta vinkeln mellan X-Y med en mycket enkel metod.
Då får man det inom någon hundradel.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

säter: Ja, det är såklart bra om den är vinkelrät från början, men även om maskinen är 90 grader avstängd, sen slår man på strömmen, då hoppar båda Y-motorerna till det steg som respektive drivnare startar i. Varje helsteg är 0,24mm så om motorerna hoppar åt olika håll så bryter dom en från början mekaniskt rak portal snett. Detta rättas ju till vid homeing, förutsatt att Y-motorerna har varsin givare som sitter rätt placerade(mekaniskt eller ev. kompenserat i systemet).

Hur mäter man rätvinkligheten med indikatorklocka på ett enkelt sätt?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Hur mäter man rätvinkligheten med indikatorklocka på ett enkelt sätt?
Optimalt är att ha en stor diabasvinkel, men i brist på detta kan man använda någon form av byggskiva som har raka och fina kanter.
Den behöver inte vara 100% i vinkel, men det är en fördel om den är så bra som möjligt.

Man lägger denna på bordet och riktar upp vänsterkanten till noll efter Y-axeln.
Därefter klockar man med X-axeln och noterar hur stort felet är vid fullt slag.

Sedan vänder man skivan, ungefär som Perkla har gjort med sin detalj, då hamnar kanten som ska riktas till noll på höger sida.
Nu upprepar man proceduren, riktar högerkanten till noll, och sedan klockar med X-axeln.

Är portalen nu i perfekt vinkel, då ska man få samma fel vid fullt slag, fast åt omvänt håll.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Varje helsteg är 0,24mm så om motorerna hoppar åt olika håll så bryter dom en från början mekaniskt rak portal snett.
Det är ju en intressant aspekt. :humm:

Man kanske skulle justera reminfästningarna så att båda motorerna är i synk?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är i det närmaste omöjligt att mekaniskt få dom i synk och hålla det.

Eftersom microstegning görs genom olika hållström per lindning så faller motorn tillbaka till närmaste "helsteg" när drivsteget startas (uppstart)

Det kan innebära att en av motorena flyttar ett steg jämfört den andra eller ännu värre båda flyttar ifrån varandra.
Efter ett par uppstarter så kan det bli riktig cirkus.

Precis som glattnos beskriver så bör man nolla ut båda vid start mot riktiga nollningsbrytare.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Så hur bör jag göra för att enklast montera dessa brytare och få det att lira.. ? Verkar ju vara en hel vetenskap att få dit dessa brytare och få grejerna att fungera tillförlitligt... :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Du kan ju börja med att kolla vinkelrätheten med strömmen avslagen.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Diagonalt är den perfekt...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Hur har du mätt det på för sätt?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Diagonalt med aluminiumlinjal... den felade först ett par millimeter så jag fick lossa massa skruvar och skenor och räta upp den, kan inte med blotta ögat se att det skulle fela nåt nu i alla fall..
Skriv svar