Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Wirewrap »

Har någon erfarenhet av denna controller?
DDCSV1.jpg
Finns tillexempel att köpa på
https://www.ebay.com/itm/500KHz-3-axis- ... 1438.l2649
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av nr1madman »

Har läst om flera som är nöjda.
Synd att den fjärde axeln bara stödjer roterande axel, ej linjär och kan inte slavas.
Vet att det har skrivits lite homebrew bios och liknande till den oxå..

Om jag inte har helt fel så har version 2 släppts men har inte läst nått om den..
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Glattnos »

Jag har den på min maskin, vad vill du veta?
Den fjärde axeln går att konfigurera till linjär axel men jag har inte hittat om man kan köra den som slav(tror inte att det går med mjukvaran som finns i min).

Jag har den 4-axliga varianten och jag tror att de flesta är version 1.4 nu, även om det fortfarande står 1.1 på dom.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Wirewrap »

Jag ville bara veta om det är en användbar apparat. Det är så svårt att inse om det finns nåra allvarliga nackdelar bara genom att läsa beskrivningen på kinesisk engelska.

Jag googlade och såg att version 2.1 säljs nu.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Glattnos »

Jag tycker att den är mycket prisvärd.
Den är enkel att installera eftersom man bara kopplar in allt direkt på skruvplintarna bak på controllern(inga utgångkort eller liknande behövs). Den är liten och blir smidig och kan fällas in i en panel. Den har realtids-justering av både spindelvarvtal och matningshastighet(man kan alltså finjustera under körning). Den stödjer fast eller lös probe för mätning av verktygslängd. MPG-ratt är bara att koppla in. Den har verktygslängds-kompensation för 15 verktyg(kanske var det 16) och stödjer H kommandon vilket är mycket smidigt.

Det som den saknar(om nått av det är viktigt för dig bör du se dig om efter en annan lösning):
Manuell editering - Man kan inte programmera direkt på controllern utan måste skriva program på en dator och lägga på USB-minnet
Stöd för M4 - Den kan bara köra spindeln åt ett håll(det är för mig en gåta att detta inte finns)
Grafik - Den har ett primitivt grafiskt visningsläge men det är inte så användbart
Den har ingen ingång för spindel-encoder

Jag tycker att den är kanonbra och jag har kört långa 3D-program(500 000 rader) på upp till ett par timmar utan problem, den går alltid mjukt och fint utan att "hacka" även om det är många korta rörelse-segment.
Man får inte allt men man får en billig controller som kör maskin väldigt bra utan att krångla till nått, så jag är väldigt nöjd. Jag kör Fusion 360 för att generera kod så manuell editering har jag aldrig saknat eftersom det då är lättare att generera om koden istället för att ändra i den. Om jag typ vill plana av nått lite snabbt så använder jag antingen MPG:n och "vev-fräser" eller så genererar jag ett program i Fusion 360.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av nr1madman »

Jag blir så sugen på att köpa en! Låter fantastisk :D

Det som förstör allt för mig är att det inte går att slava..
Har läst att folk kör samma signal ut till 2 drivers men då kan man inte köra "home" på dom separat..
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Glattnos »

Jag har en liten teori om att man faktiskt skulle kunna slava 4:e axeln meh hjälp av en brytare som man slår om efter att man sökt referenspunkterna. Så att axlarna homear individuelt men väl på home så kopplar om från individuellt till ihopkopplade DIR och STEP. Det är dock ett konstigt sätt att göra på så inget att rekommendera, välj en annan controller istället :D

Fast det är ungefär lika konstigt som att M4 saknas, att slava 4:e axeln skulle sannolikt vara bara några rader extra källkod i mjukvaran. Förmodligen nått dom skippat med flit för att gynna någonting annat, om det nu inte finns i senaste versionen av controllern. Det kan ju ha lagts till funktioner.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Den har realtids-justering av både spindelvarvtal och matningshastighet(man kan alltså finjustera under körning).
Är detta rattar, eller är det någon ± tangent?
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av nr1madman »

Vad jag förstått så går det inte på nya version 2.1 heller..
Tror dom ändrat på limit ingångarna oxå..från sinking till sourcing (npn, pnp), kan vara förvirring inblandat här oxå :D

När jag väl läste att stavning fortfarande inte fungerar så var resten bara kuriosa!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om du kör med MPG inkopplad styr du väl vilken axel som ratten gäller för!
Så datorn är helt borta då?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Glattnos »

säter: Det är +/- tangenter som används, ingen ratt tyvärr

Lasp: Ja, man kan koppla in en axelväljar-knapp och en upplösnings-knapp direkt till controllern. Controllern är fristående så vanlig dator behövs bara för att göra program som man sen flyttar till controllern med USB-sticka.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av H.O »

> säter: Det är +/- tangenter som används, ingen ratt tyvärr

Går det inte att välja FRO eller SSO och sedan använda MPG-ratten för att justera valt värde upp/ner?

Såg förresten en video men någon av dessa controllers, där pausade de programmet och använde sedan MPG-ratten för att "veva fram" programmet. Framgick inte där om det även gick att "veva bak". En av de jag tittade på hade en specificerad max-längd på programmet på 1000 rader så håll utkik efter sådan begränsning om du tänker köra långa 3D-program.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av Glattnos »

Hmmmm...Jag har aldrig provat att använda MPG ratten till annat än att köra axlarna. Jag ska experimentera lite och se om nått funkar :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av säter »

H.O skrev:Framgick inte där om det även gick att "veva bak".
Jag har sett en svarv där det gick veva programmet både framåt och bakåt.
Visserligen fungerade inte verktygsväxlingen bakåt, men ändå helt otroligt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Kinesisk treaxlig kontroller, nån som vet nåt?

Inlägg av lond »

Glattnos skrev:Man får inte allt men man får en billig controller som kör maskin väldigt bra utan att krångla till nått, så jag är väldigt nöjd. Jag kör Fusion 360 för att generera kod så manuell editering har jag aldrig saknat eftersom det då är lättare att generera om koden istället för att ändra i den. Om jag typ vill plana av nått lite snabbt så använder jag antingen MPG:n och "vev-fräser" eller så genererar jag ett program i Fusion 360.
Då jag råkade beställa den 4-axliga varianten av kontrollen tillsammans med en MPG, så får du gärna dela med dig av ditt "work flow" tillsammans med inställningar i Fusion 360 :vissla: :vissla: :vissla:

Dock lyckades kineserna skicka med fel MPG från sin EU-hubb. Dom tyckte att jag kunde testa MPG:n och om jag var nöjd, skulle dom betala tillbaka mellanskillnaden eller så fick jag returnera den innan dom skickade en ny. När jag frågade vem som skulle stå för frakten, fick jag som svar att dom skickar den rätta och att jag kan behålla den felaktiga :) Tydligen säljer man kitt med MPG som har nödstopp på eBay och utan nödstopp på AiExpress från samma EU-hubb.....

/// Marcus
Skriv svar