Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Perkla »

Hittade detta kit från ebay, undrar följande.. varför får man två nätagg ? Borde det inte räcka med ett ?

http://www.ebay.de/itm/EU-DE-4axis-Nema ... SwNuxXYmjO

Tacksam för svar...
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Skyhawk »

Ett sådant nätagg blir nog för klent, max 10A. Man vill ju också ha lite takhöjd effektmässigt.

Motorerna tror jag är bra för pengen, har själv köpt motorer med liknande spec. Induktansen vill man ha så låg som möjligt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Perkla »

Vad rekommenderar du för nätagg för billig peng på ebay om inte det i kittet jag länkade till ?
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Skyhawk »

Menar att det var anledningen till att det ingår två, inget fel med det om du har plats. :)
Ska du bara köra tre drivare och motorer så räcker nog ett nätagg, då har du en i reserv.

Lite lustigt, i tabellen de hänvisar till finns inte 36V versionen med. Typiskt kina. ;) Annars kanske du kan försöka få 48V versionen och ställa ner spänningen så du får en komfortabel marginal. 42V kanske?

Ska kika lite närmare på nätagg, behöver själv beställa något liknande dessa. Jag kommer köra dessa drivare: http://users.skynet.be/ldt/CNC%20electr ... 064AH.html
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Perkla »

Jag behöver köra 4 motorer och drivare nämligen, jasså så det skulle kunna funka ändå med det kittet jag länkade till, hmm kanske ska beställa det då, har aldrig i hela mitt liv kopplat ihop sånna där grejer så det blir väl intressant kan jag tro..

Så då funkar det kanske bra med dom grejerna även om jag behöver använda två nätagg ? Ska måsta få tag på nån låda att bygga in alla grejerna i...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Perkla »

Har kollat lite mer noga nu... om jag köper det kittet jag länkade till så kan jag driva hälften med ett nätagg och det andra med det andra nätagget eftersom jag ska ha 4 motorer osv.. ? borde funka bra och stabilt.. ?
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Skyhawk »

Jag ser inga större problem med det.
Om ett agg går sönder blir det ju knas, men det blir det väl ändå. Ska du slava en axel så är det väl lämpligt att sätta dessa på samma agg. Googlade lite snabbt på drivaren och de verkar ju få bra omdömen.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Perkla »

Japp den ska slavas.. så jag tänkte också på att köra dom två på samma agg... jag ska ta och beställa dom där grejerna nu faktiskt, såg det var ett par veckors leveranstid så jag lär väl hinna få maskinen innan antar jag...
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Skyhawk »

Lycka till. :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Perkla »

Tack så mycket och grejerna är nu beställda... :D
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Glattnos »

Jag rekommenderar också att köra två drivare på varje. Dom där nätaggregaten brukar ha flera(oftast 3st) anslutningar för plus och minus så man behöver inte ens sätta två kablar på samma anslutning och det är smidigt.

På min maskin kör jag 3 st betydligt större motorer på enbart ett liknande aggregat vilket också funkar, men jag ska skaffa ett till aggregat senare och köra två.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av säter »

Brukar man inte vilja ha drivsteg som tar 48V i matning?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Glattnos »

säter: Dom där tar väl 50V som det ser ut

Jag har två maskiner med steg för max 50V och jag kör på 48V i båda maskinerna, det har aldrig krånglat. Fast det är inte köpt från eBay.
Senast redigerad av Glattnos 13 januari 2018, 12:20:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av säter »

Fel av mig.
Jag läste på nätaggregatet, som är på 36V.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Köpråd Nema 23 samt nätagg ?

Inlägg av Perkla »

Jag hoppas verkligen dessa grejer som säljs som ett kit är funktionsdugliga med varandra, skulle vara lite skumt annars, men riktigt säker kan man aldrig vara... ebay är ju alltid ebay...

Behöver försöka få tag på en lämplig låda till elektroniken, eller så gör jag en tillfällig lösning och fräser nån form av låda i maskinen...
Skriv svar