EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Skyhawk »

Hejsan

Jag skissar lite på en fräs gjuten av "epoxygranit". Storleken blir 750x600mm med en arbetsyta på 450x300.
Eftersom jag inte har tillgång att kunna planfräsa så stor klump så tänkte jag gjuta in järnbitar en bit nedsänkt i blocket, och sedan fylla upp resten med "precisionsepoxy" (Vad heter det på svenska?).
Höger och vänster sida är förbundet med en slang så epoxyn kan rinna emellan och tillse att stöd för "gantry" och lagerskenor hamnar på samma nivå.

Så, vad tror ni om idén?
Vet någon var man kan hitta epoxy liknande denna http://www.precisionepoxy.com/ i Sverige?

Något liknande detta hade jag tänkt, lär väl ändra en del när jag fått alla delar på plats och lärt mig göra kraftsimuleringar i Fusion 360.:
EG_CNC_A3 v1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad skulle du vinna med detta?
Välkommen till forumet också! Fast det tog väl ett tag innan det blev första posten! ;-)
Hoppas att det blir många bilder och tankar här.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av hawkan »

Verkar som en kul ide. Jag lärde mej lite om epoxygranit i ett projekt jag hade. Det har konsistensen som fast betong och flyter inte. Du skriver du har en slang för att jämna ut. Det går inte, man får flytta massan med nån liten spade eller liknande och det är först när man packat det riktigt ordentligt som ytan börjar bli mättad med vätska. Man vill ha så hög steninnehåll som möjligt för styrkan, kring 10-15 vikt% epoxy. Man får också se till att förbereda alla skruvhål och muttrar som ska gjutas in. Ska man borra i massan efter det har stelnat så är det alltså sten man borrar i och det sliter ut ett snabbstålsborr på direkten. Man kan använda lamineringsepoxy från biltema, jag köpte från tyska ebay 20 kg för ca tusen spänn, det var billigaste jag hittade. Det kan hända att det finns olika kvaliteter men jag är inte den som kan avgöra det. Jaah tror en utmaning blir att få funktionsytorna uppriktade i förhållande till varann. Det blir utmaning att gjuta så det blir plant så kanske det behövs efterbearbetning. Det blir ett ordenligt projekt detta.
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Skyhawk »

Ja det verkar vara en spännande metod. Läst hela tråden om EG på cnczone.com. :shock:

Menar att jag gjuter basen som den ser ut på bilden, inklusive metall att borra i senare, i epoxygranit.
Sedan, när klumpen har stelnat bra så fyller jag upp de nedsänkta områden ovanför metallen, ca 5-10mm, med sån där tunnflytande epoxy. Table top epoxy kallar dom det i USA. Har ej hittat något motsvarande här hemma än dock. Men koncistensen ska vara som mjölk.
Sedan borrar jag genom denna epoxy och ner i metallen, där jag gängar för skenor, lager och bryggan (vad heter det på svenska?).
Fungerar det blir det helt plana ytor utan efterbehandling, bara att skruva dit och rikta in lagren.

Till själva gjutningen hade jag tänkt biltemas lamineringsepoxy. Har gjort lite testgjutningar med det och filtersand i lite olika grovlekar. Ska köpa sandlådesand och testa med också.

@Lasp. Tack :) Men har skrivit några inlägg tidigare, kanske blivit arkiverat eller nåt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av ToPNoTCH »

Så lite förenklat kan man säga att du kör epoxy granit för stommen och fixar den sista "jämnheten" med precisionsepoxy då ?
Det förutsätter givetvis att prylarna ligger väldigt plant.

Om jag tolkat det rätt så behöver du inga jätte mängder med "precisionsepoxy" i så fall.

Jag vet inte om Envirotex är samma sak, men det är en epoxylack för flytning och går att få tag på i Sverige.
Kan vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av hawkan »

Ja där har du en metod för att få det plant. Jag såg framför mej något i stil med denna video

När jag höll på använde jag vanligt väggrus 0-18 men jag hade inga egentliga kvalitetskrav. Starkt och tungt blev det i alla fall.

Det finns några trådar här på forumet, som iofs är några år gamla, om att bygga fräs i epoxygranit. Jag har för mej att det också diskuterades olika epoxytyper. Kan det heta flytepoxi tro?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Glattnos »

Jag tycker att det verkar vara en bra metod. Jag var själv inne på liknande tankar förut men valde istället att bygga helt i stål den gången.

Istället för Biltemas epoxi kan du nog använda denna: https://carbix.nordicshops.com/product. ... gory_id=25
Den är ganska lik Biltemas men billigare(och förmodligen bättre) och kan köpas på större förpackning. Jag har laminerat upp ca 20 kg av den och aldrig haft problem.
Du kan även kontakta Nils Malmgren AB https://www.nilsmalmgren.se/ och tala om vad du tänker göra så kan dom troligtvis rekommendera rätt typ av epoxi för både gjutning och precisions-gjutningen.

Sen om jag fattat din bild korrekt så ska du ha fast portal och rörligt bord med skenorna fastskruvade i graniten? Jag skulle rekommendera att sätta vagnarna i graniten och skenorna under bordet istället. Skenorna blir då bättre skyddade, spånor och kylvätska blir inte fångat på lika många ställen(vagnarna behöver inte "ploga i blöta spånor") samt att konstruktionens styvhet blir jämnare över arbetsområdets yta.
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Mr.J »

"Jag skulle rekommendera att sätta vagnarna i graniten och skenorna under bordet istället. Skenorna blir då bättre skyddade, spånor och kylvätska blir inte fångat på lika många ställen(vagnarna behöver inte "ploga i blöta spånor") samt att konstruktionens styvhet blir jämnare över arbetsområdets yta."

Hur tänkte du där? Blir inte bordet dubbelt så långt som slaget då? För 500mm i slag krävs minst 1000mm skena(under förutsättning att man monterar vagnarna med bra avstånd för stabilitet) och ska den sitta på undersida bordet......njaaaa.....

/J
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Skyhawk »

Bra epoxytips där! Ska kolla upp det.

Angående vagnarna i bordet så vore det ju att föredra av nämnda skäl. Men jag har lite begränsat med plats och tänker försöka bygga in maskinen i ett skåp så jag vill inte ha ett bord som sticker ut utanför fräsens yttermått. Får försöka lösa det med bälgar över skenorna.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Glattnos »

Mr.J: Om man tex väljer att montera vagnarna så de täcker 250mm och vill ha 450 slaglängd så blir skenorna 700mm, det blir samma sken-längd, oavsett hur de monteras, med givet vagnavstånd och slaglängd. En del av poängen är att bordet ska bli längre än själva ramen så att spån inte hamnar på ramen och blir till små högar.
Man behöver inte montera vagnarna så långt isär som 500 med 500 i slag. Om vagnarna täcker 300 så räcker det upp till typ 500-600 mm slag skulle jag säga. Har man vagnarna längre isär tappar man stabilitet i onödan.

Skyhawk: Platsbrist kan vara ett problem.
Exempel, Om vagnarna täcker 250 och slaglängden är 450 så blir bordet 700mm. 700+450 ger ett skåp på 1150 mm jämfört med 450+450 ger ett skåp på 900 mm, skåpet(eller egentligen fräsen) tar alltså upp 250 mm längre utrymme om man sätter skenorna under bordet. Har man plats så är det värt det skulle jag säga.
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Mr.J »

Glattnos: Jag vill nog ha maximalt avstånd mellan vagnarna då detta är en stor del i hur stabil maskinen blir och noggrann dessutom, men visst det GÅR att göra så men det är inte rätt ;-) Köper man vagnar med bra dammskydd så håller de länge, har bytt linjärstyrningar på flera maskiner i mitt yrke och de har varit 15-25år gamla och rengöring har inte funnits på agendan hos dessa kunder......

/J
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Glattnos »

Mr.J: Vi kanske tänker olika.

Skyhawk: Ta en titt på min maskin så ser du hur jag har gjort http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=87532
Spån och kylvätska ramlar från bordet och ner i uppsamlings-lådan utan att lägga sig på något annat än den lilla släta delen av ramen där det ändå succesivt rinner av när det blir för mycket, vagnarna täcker 300mm och det är 520mm slaglängd(skenorna är 820mm) och det blir samma stabilitet över hela matningslängden(vilket det inte blir när skenorna sitter på ramen). Bordets extra 150mm åt varje håll kan komma väl till pass om man i framtiden vill bygga verktygsväxlare eller 4:e axel utan att sno arbetsområde, så att maskinen blir lite längre ser jag inte som en nackdel om man inte verkligen har väldig platsbrist.
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Skyhawk »

Ja det är en övervägning.
Få se om jag tänker rätt nu. Jag hade tänkte mig slaglängderna 350x450mm, med det längre avståndet i y-led.

Om vagnarna får 250mm blir bordet 250+350=600mm. Vilket ger 950mm totalt utrymme som behövs, jämfört med om vagnarna sitter under ett 300mm bord, då behövs 650mm utrymme. Blir rätt stor skillnad på skåpets storlek, hade jag tänkt vara utan skåp hade det varit ett annat läge. Men jag ska sova på saken.

Angående stabiliteten så gissar jag att det inte spelar så stor roll hur jag gör då det handlar om så små mått, men jag kan ha fel? Tänker ändå inte köra hårdare än vad en kinaspindel mår bra av i aluminium, mest träjobb siktar jag på.

Annars finns ju skydd, likt dessa: http://www.centryco.com/linearrailwayco ... tionguide/

Edit: Oj, snyggt bygge där Glattnos! :bravo: Ska läsa den tråden nu.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Glattnos »

Ja du har helt rätt i att stabiliteten nog blir tillräcklig ändå på en så liten maskin som den där. Om man inte kör med klena skenor, för då kan det göra stor skillnad beroende på hur dom sitter.

Det blir 700mm med vagnarna under bordet om slaglängden är 350 och om man vill ha bord över hela arbetsytan.

Skillnaden blir alltid den sträcka vagnarna täcker. Så om man har 600 i slaglängd så blir skillnaden på maskinens längd fortfarande 250 om vagnarna täcker 250.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Glattnos »

Mr.J skrev:Hur tänkte du där?
Såhär tänkte jag(tänkte visa tidigare men har inte hunnit förrän nu):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar