EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mr.J
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 januari 2015, 14:21:22
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Mr.J »

Din nedre högra bild är anledningen till att i princip ingen maskintillverkare gör så att skenorna sitter på bordet, vikten blir väldigt lidande. Dessutom placerar man inte vagnarna, som du ritat över vänster, vid kanten på bordet utan in en liten bit för att minska måttet du visat med röda streck. Problemet med spån etc är i min mening ett ickeproblem, jag har sett maskiner i full produktion i 10år och mer som inte har kört ner sina skenor för att spånor letat sig dit. En annan tråkig sak kan ju också vara att få ett bord i sidan på kroppen med 10-20m/min från ett urstakt servo är ju inte så kul, dvs du har inget naturligt skydd som ett större stativ ger iom skenor på stativet. Priset på skenor är ju dessutom inte stort, vad man däremot kan göra åt över vänster är en extra vagn mellan de 2 yttre och då få ännu mer stabilitet men till en kostnad av 2 extra vagnar.

/J
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av H.O »

På mitt hemmabygge (typisk bäddfräskonstruktion, X staplad ovanpå Y) så sitter Y-skenorna still på bädden och X-skenorna i bordet. Jag gjorde så just för verktyget då alltid är mitt mellan vagnarna i X-led samt att jag då inte behövde ha en "sadel" lika bred som X-skenorna är långa men det är såklart riktigt att det blir mer momentkrafter på vagnarna ju längre ut bordet rör sig i det fallet men det är inget problem på min lilla maskin.

Tidig byggbild från typ 2000:
building_it-006.jpg
Det är sant att inga spån blir liggande på X-axeln skenor i det här fallet men vagnarnas "undersidor" pekar upp i skyn och där kan det rinna in kylvätska och spån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skyhawk
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 februari 2004, 15:07:02

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Skyhawk »

Glattnos skrev:
Mr.J skrev:Hur tänkte du där?
Såhär tänkte jag(tänkte visa tidigare men har inte hunnit förrän nu):
Pedagogisk skiss! :)
Jag är helt med dig, och överväger saken. Framförallt blir det en enklare och billigare gjutning om man gör som du förespråkar.
Men beträffande avstånden mellan truckarna så kvittar det nog i fallet med små mått, som sagt. Man har ju ändå avståndet i y-led som man måste dimensionera bordet efter.

För mig så står det mellan utrymme och gjutning (komplexitet och pris) efter att ha brutit ner det. Tror jag kan skydda grejorna med de bälgar som finns att köpa.

Men jag skissar på båda varianter sålänge.

Just nu håller jag på och meckar med ett vibratorbord. En vibrator på 0,55kw från ett svenskt företag, gul. Sån som monteras på silos tex. Studsar som fan, men det gick att ställa ner obalansen på vikterna. Nu är problemet att den inte går så bra med frekvensomriktaren (ASC600), pendlar i varvtal och löser ut på överfrekvens om jag pressar den lite över 52hz. Vill upp i 60-65 som tydligen var bra enligt tyskarna som grejar med EG.

Bilder kommer när jag fått till ett vettigt vibrationsbord.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av Glattnos »

Mr.J: Det är bara en skiss som visar principen, inte hur man ska göra. Men här är en ny skiss och det blir ungefär samma princip.
Sen håller jag helt klart med dig om att bordet kan vara i vägen och till och med farligt i vissa lägen. Därför bör man ha det i åtanke om man inte bygger in maskinen i ett skåp.

H.O: Då tänker i alla fall vi lika med "verktyget mellan vagnarna"-principen. Snyggt, du behöver ju bara skruva en plåt-remsa på vardera sida om bordet och täta med lite silikon så kommer inget vatten rinna ner i X-vagnarna.

Skyhawk: Det är inte säkert att konstruktionen passar alla maskiner(t.ex. stora VMC:er och routers) men på min DIY-maskin tycker jag att det funkar väldigt bra. Huvudorsaken till att jag inte vill ha spån på skenorna är för att det blir jobbigare att städa maskinen då, om man har bälgar så fångar dom ofta spån också. Det beror såklart lite på hur mycket man kör men man ska inte underskatta spånhanteringen.
När jag såg din första bild och läste om dina funderingar så tänkte jag att det där kan nog bli riktigt bra, så därför delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. Jag tänkte själv på gjutning av min maskin men jag har väldigt bra möjligheter att bygga i plåt så det blev plåt istället.
Ja just det, du ska alltså vibrera när du gjuter? Brukar man inte ha en liten "svans" som vibrerar när man gjuter betongplattor, fast det kanske inte funkar? Jag och en kompis gjöt ett tvättställ i betong en gång och då har jag för mig att han körde med en oscillerande slipmaskin på utsidan av formen, vilket var mycket effektivt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: EG CNC-fräs med epoxygjutna planytor

Inlägg av H.O »

H.O: Då tänker i alla fall vi lika med "verktyget mellan vagnarna"-principen. Snyggt, du behöver ju bara skruva en plåt-remsa på vardera sida om bordet och täta med lite silikon så kommer inget vatten rinna ner i X-vagnarna.
Ja, men DET är gjort sedan länge :-) Kom på att förra bilden inte kan varit från 2000, snarare typ sent -01. Jösses vad tiden går...
mill_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar