Rigid tapping i Mach 3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av Morgons »

Jag håller på att försöka komma på nått bra sätt att köra en macro i mach 3 som ska vara till rigid tapping

Jag syncar min spindel idag och kan köra den som en C axel. Så tanken är att göra ett macto jag kan kalla på i g coden som jag kan ange en del parametrar till, stigning, start, stop och feedrate.
Har dock inte kommit fram till något bra sätt att göra detta och ha en rad i g coden som kallar på själva gängnings programmet. Hade varit nice om man kunde gjort sina egna G code

Någon som har nått bra förslag hur man ska gå till väga med detta?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av H.O »

Du kan inte skapa egna G-koder men du kan skapa M-koder till vilka du kan skicka parameterar från ditt NC-program. Max antal parameterar verkar dock vara tre stycken så jag vet inte om det räcker. M1000 P1.2 Q3.4 R5.6

Om tre parameterar inte räcker så är ett annat alternativ att i NC-programmet först sätta ett antal #-variabler och sedan kalla på din M-kod som då använder värdena lagrade i #-variablerna.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av Morgons »

Jo jag såg det med, hade behövt 4 eller fler parameters till den
Har du testa LinuxCNC? verka finnas rigidtapping inbyggt i den men kollar på klock signal från spindlen istället för att köra den som axel. Vet inte om det går att ändra det

Har funderat på att göra en SwapAxis men då får man beräkna en gear ratio och koppla den med Z axel. vet inte om det går göra smidigt
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av tecno »

G33.1 fungerar i LinuxCNC
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av hawkan »

Varför skulle du vilja köra spindeln som en axel?
För rigid tapping och gänging och sån synkroniserad rörelse i Linuxcnc behövs en enkoder på spindeln. Varvtalet på spindeln är det som styr de andra axlarnas rörelse.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av ViktorSigg »

Orsaken till det när det gäller linux kan vara för att råda bot på overshoot-problemet. Då spindeln inte är en axel med acc/deacc värden så går gängtappen för långt under gängning, vilket kan vara irriterande om man inte tänker på det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av hawkan »

Jag vet inte om jag förstår dej rätt, men det går inte att styra spindeln lika exakt som en axel, inte på långa vägar med vanlig vfd. Därför får spindelns varvtal vara den som styr axlarna. Så funkar det i alla fall.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av H.O »

Kan nästan inget om LinuxCNC men det finns här andra som gör så jag lämnar med varm hand över till dom.
SwapAxis har använts för rigid tapping men är i mitt tycke ett alldeles för "ömtåligt" sätt att göra det på.

Om du måste ha mer än tre parametrar så är nog #-variabler det enklaste sättet.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av ViktorSigg »

Jag håller med hawkan, har du inte "riktiga" prylar så har jag svårt att se att du skulle kunna styra spindeln så exakt. Med riktiga prylar menar jag typ servo-spindel.

Styrsystem som siemens osv gör spindeln till en axel vad jag har förstått, vid rigid tapping alltså. Men de har ju oftast lite bättre/dyrare komponenter än vad vi vanliga dödliga har..
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av Morgons »

Jo jag har en servo som spindel motor :)

Jag kan köra den som C axel idag och som spindel motor med indexering. Jag försöker komma på nått enkelt sätt att köra rigid tapping med.
Håller på med en ny fräs så lätt att byta styrsystem nu. Kör Mach 3 nu och funderar på att köra LinuxCNC på nya maskinen
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av ViktorSigg »

Okidoki, se där!

Isåfall är mitt bästa tips att byta till linuxcnc. Tror inte att mach har någon lösning på gängningsproblematiken, där har "alltid" linux legat steget före.
Men du måste koppla servomotorns enkoder till linuxcnc som spindelenkoder, så ska det inte vara några problem med rigid tapping.
Tog mindre än 2 timmar för mig att få igång det från att enkodern satt på plats, då tog längsta tiden att hitta utväxlingen mellan motor och spindel (ett udda värde på min maskin).

Är det fräs eller svarv du har?

Tänkte på hur ofta du vill byta till C axel. Är det en fräs så bör du bara kunna köra M19 med parameter för vilken vinkel du vill ha, men är det svarv med drivna verktyg till exempel så vill du nog byta mellan spindel - C axel "on the fly" i programmet (vilket inte är överdrivet svårt att få till i HAL).

Måste säga lite off topic, men jag blir förvånad varje dag hur pass mycket som går att ändra och anpassa i linuxcnc på grund av HAL programmeringen. Det är inte överdrivet svårt heller när man har lekt runt lite. Största begränsningen ligger enligt mig i hur linuxcnc hanterar verktygsbanorna, framför allt när det gäller fler än 3 axlar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av tecno »

Körde detta med Mach + Kflop så visst går det att få till med lite mera avancerad hårdvara och lite C-kod men jag har lämnat Mach (både fräs och svarv) och kör nu Linux.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av Morgons »

ViktorSigg: Det är en fräs jag har, men blir att bygga en svarv senare med samma sak :) Jo jag vill bara kunda göra det vid ett verktygsbyte, så blir ju on the fly om man säger så. Det låter mer å mer som att jag kommer att byta till LinuxCNC. Har sett massa bra grejer om det och verkar vara mindre begränsningar som du säger. Bra att veta om encodern, har utgångar på servon för feedback via encodern så lätt att skicka till burken. Bara att tråda upp direkt då :)

Tecno: tror det blir linuxCNC här med
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av ViktorSigg »

Okej, missförstår jag eller är det bara vid verktygsbyte alltså? Är lite trött... :wacko:

För om det bara är för enklare grejjer, till exempel verktygsbyte, rigid tapping och ursvarvning med "back off" så duger gkoden M19 Rxxx (xxx är önskad vinkel i grader) för att ställa spindeln, eller G33.1 för rigid tapping. Inget behov av att strula runt med C axel när det finns färdiga grejjer så att säga.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av Morgons »

Ne inte bara vid verktygs byte

Jag kan idag köra 2500rpm och sedan skicka en M5 och M21 (Sync spindle) och sedan G0 C180 och den ställer sig på 180 grader.

Så idag om jag skulle köra rigid tapping i mach 3 med en M6x1 så hade det blivit

G1 Z-10 C3600
G1 Z0 C0

Vilket är lätt på det viset men hade varit gott med en G33.1 i mach3 som köra C axel :)
Skriv svar