Rigid tapping i Mach 3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av DAP »

Byt till en Sinumerik 808D system så löser det alla problemen på ett väldigt enkelt sätt.
Och är inget dyrt system om man börjar räkna, MESA kort, bra dator, bra infälld skärm och tangentbord och mus av bra kvalite.
Har själv funderat på mach och linux innan men lämnade det och har kört igång en 7-8 Siemens system nu och för dom pengarna så fungerar dom grymt bra :-)
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av ViktorSigg »

Okej, vilka andra applikationer har du tänkt isåfall?

Man kan säga att M19 är samma som G0 Cxxx i ditt fall, helt enkelt en spindelindexering.

G33.1 Z-10 K1.0 skulle ge samma för M6x1.

Försöker bara se vart du skulle ha nyttan av en fullfjädrad C axel istället för "vanlig kontrollerad spindel" så att säga.



Ang. 808D så ja, det är onekligen ett bra system men är inte riktigt samma sak som linuxcnc eller mach3.

Prismässigt så är det fruktansvärt mycket dyrare än exempelvis linuxcnc, hur man än vänder på det om man inte räknar med tiden såklart. Men kabeldragning och driftsättning av servo, enkodrar, relän och ventiler ska ju ske i båda fallen.

Mesa-kort ligger på ca 3 tusenlappar för 6i25+7i77 om jag minns rätt. Skärm kostar max 1500, dator samma (behövs inget vidunder, finns begagnat). Tagnentbord och mus för en 5 hunka.

Var sak har sin plats och jag kan tycka att ett industriellt CNC system har lika lite att göra på en hobbymaskin som ett hobbysystem har att göra på en industrimaskin. Att kunna anpassa och hitta fullösningar på vissa grejjer hör en hobby till, och jag tror inte att 808D är lika flexibelt som hobbysystemen.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av Morgons »

DAP: Jag jobbar med Siemens varje dag och jag skulle inte sätta det i mitt garage av olika anledningar. Delvis för allt är väldigt dyrt till dom och att det är svårt att göra egna grejer.
Jag har tillgång till Siemens 840d system men det är gammla grejer nu för tiden. Och innan du kör en axel kan ta veckor i det

Jag tror det blir LinuxCNC på den.


Helt off topic. Jag vet att mach3/4 har smoothstepper som man kan köra via ethernet port mot datorn. Har linux nått liknande eller går det använda smoothstepper? Vilken borde man ha?
Köpte precis servos för 20000kr så det blir seriösa grejer till den nya fräsen
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av tecno »

LCNC Ethernet = MESA kort http://mesanet.com/

Själv har jag valt 7i76e till fräs och svarv
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av tecno »

Vill du vara kvar i Mach så då har du ju KFLOP från Dynomotion, inte Eth men USB. Och ja gängning fungerar inom Kflop.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av DAP »

Morgons skrev:DAP: Jag jobbar med Siemens varje dag och jag skulle inte sätta det i mitt garage av olika anledningar. Delvis för allt är väldigt dyrt till dom och att det är svårt att göra egna grejer.
Jag har tillgång till Siemens 840d system men det är gammla grejer nu för tiden. Och innan du kör en axel kan ta veckor i det
Hej

Detta systemet går ej att jämföra med 840D, där tar det lång tid att få igång en axel.
Hela detta systemet har en inbyggd guide du kör igenom och efter avslutad guide kan du börja använda maskinen.
Siemens har faktiskt tänkt till här och gjort det galet smidigt.
Har dragit igång ett antal såna här system och första maskinen tog 2 dagar innan allt var fixat men nu kör man igenom en maskin på en dag och sen kör man.
Stora skillnaden som jag ser det är att man vet att det fungerar och allt är testat och man behöver inte fundera på något.
Absolut finns där begränsningar i systemet jämför med Linux cnc, dock har jag svårt att se dom begränsningarna på en hemma maskin.
Enda riktiga begränsningen som jag ser det är att man kan bara styra och interpolera 4 axlar + spindel samtidigt.

Sen priset är galet bra på dessa systemen så man skall inte tänka i dom gamla 840D systemets banor med priser och så.

Smidiga är att man kommer åt allt och man får ett standard plc program och det är fritt och öppet att modifiera i om man behöver.
Men för en 3 axlig fräs med praply växlare eller arm växlare och riktig spindel så är allt redan fördefinerat.
Både kod mässigt och hårdvaru mässigt hur man kopplar :mrgreen:
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Rigid tapping i Mach 3

Inlägg av DAP »

ViktorSigg skrev:
Ang. 808D så ja, det är onekligen ett bra system men är inte riktigt samma sak som linuxcnc eller mach3.

Prismässigt så är det fruktansvärt mycket dyrare än exempelvis linuxcnc, hur man än vänder på det om man inte räknar med tiden såklart. Men kabeldragning och driftsättning av servo, enkodrar, relän och ventiler ska ju ske i båda fallen.

Mesa-kort ligger på ca 3 tusenlappar för 6i25+7i77 om jag minns rätt. Skärm kostar max 1500, dator samma (behövs inget vidunder, finns begagnat). Tagnentbord och mus för en 5 hunka.

Var sak har sin plats och jag kan tycka att ett industriellt CNC system har lika lite att göra på en hobbymaskin som ett hobbysystem har att göra på en industrimaskin. Att kunna anpassa och hitta fullösningar på vissa grejjer hör en hobby till, och jag tror inte att 808D är lika flexibelt som hobbysystemen.
Hej

Jo räknar man så ja då är det ett dyrt system.
Men räknar man med en dator som har samma prestanda 24/7 och är driftsäker för industrimiljö, riktig infälld skärm, tangentbord osv så blir inte prisbilden så stor.
Den stora fördelen som jag ser det är att systemet fungerar direkt ur lådan och man slipper vara en vetenskapsman för att få igång drivrutiner med mera.
Men som sagt allt har sin charm :D
Skriv svar