Raw 1.5 CNC Beställd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

Letar ju CNC fräs som jag nämnt tidigare i min egna Perklas CNC 3040 tråd. Nu hittade jag nåt som heter Raw 1.5 och är på 1000x1000mm med en arbetsyta på ungefär 750x750mm, rem driven med remmar som är betydligt bredare än dom flesta andra jag sett och dom är stålförstärkta trådar i också, allt verkar vara i aluminium och själva konstruktionen tycker jag ser minst sagt bra ut.

Priset är billigt och hade i sånna fall tänkt komplettera upp med elektonik från Ebay då jag såga att cncmaskiner.org tar en rätt bra slant för samma saker man kan köpa en tusenlapp billigare från tyska ebay tex.

Vad tror ni om denna ni som vet saker om CNC som inte jag vet... ?

http://cncmaskiner.org/produkt/raw-1-5- ... 100x100cm/

Tänkte komplettera upp med detta från ebay

http://www.ebay.de/itm/EU-DE-4axis-Nema ... SwNuxXYmjO
Senast redigerad av Perkla 15 januari 2018, 13:30:45, redigerad totalt 3 gånger.
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Re: Raw 1.5 CNC - Nån som vet nåt om den ?

Inlägg av jaste »

Jag har haft min i nån månad och är mycket nöjd, dock köpte jag den på blocket ihopmonterad för lite billigare peng och det är min första egna cnc så jag kan nog inte ge något jätteinformativt svar. Finns du i Stockholmsområdet så kan du komma förbi och kika om du vill.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC - Nån som vet nåt om den ?

Inlägg av Perkla »

Har du några bilder på den att posta här ? Är det en 1000x1000mm du har eller mindre ? Vad kör du med för spindel ?

Jag bor långt långt upp i sverige där det är över en meter med snö för tillfället.. så kan dessvärre inte komma förbi och titta på den.. även om jag skulle vilja.. :D
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Raw 1.5 CNC - Nån som vet nåt om den ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Personligen tycker jag det låter lite dyrt för att vara en fräs utan riktiga (slutna) lager och kulskruvar (mycket av kostnaden hamnar här normalt).
Remdriften är ju ingen "feature" utan mer till för att hålla priset lågt genom att slippa riktiga kulskruvar ?

Här kunde man kanske kostat på sig att ha gjort remdriften fullt ut genom att låta remmarna "haka i" vilket är mer brukligt.
Det hade inte kostat mycket mer.
Exempel:
Bild

I priset ingår ej heller bordet om jag fattat rätt, vilket skall beaktas. Det är en stor del av kostnaden på en DIY fräs.
De som dom säljer är i Valchromat (genomfärgad MDF) och om man inte hittar det och vill bygga själv rekommenderar dom MDF.

Då skall man ha klart för sig att MDF är levande och drar åt sig fukt respektive torkar beroende på omgivning (i praktiken årstid).
Vi som kör med MDF som offer skiva är väl medvetna om detta då vi måste plana denna med jämna mellanrum (svällning sker mest runt kanterna naturligtvis)

Jag drog lite på läpparna åt kommentaren 2:15 in i den tredje videon https://www.youtube.com/watch?v=oEU9J_B ... e=youtu.be

Samtidigt är det ju mycket fräsyta för pengarna om man inte kan/orkar/har tid att konstruera och bygga själv.
Jag tycker du skall räkna noga på vad det hela slutar på (med bord, frässpindel, elektronik etc.) så kanske du inte kommer så långtifrån en mer traditionell "kina import" med motsvarande yta.

Du har tid att göra det för dom kan ändå inte leverera nu :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC - Bästa budgetmaskinen ?

Inlägg av Perkla »

Jag har tittat på kina fräsar och nej det finns ingen för liknande pengar med samma yta, finns förstås 8060 eller vad den heter men den kommer kosta långt över 20 tusen med moms och tull så inget för mig.

I min förra CNC hade jag en Golv spånskiva som offer skiva, funkade bra och det var inte alls fuktigt i miljön så den drog troligen inte åt sig speciellt mycket fukt.

Grundmaskinen får jag betala 10900:- för och så tänkte jag komplettera med elektroniken jag länkade till i mitt första inlägg samt köra typ en Makita spindel till att börja med...så landar väl på runt 15k ungefär, det tycker jag är helt i sin ordning, jag har inte hittat några klagomål på denna än varken på deras Facebook sida eller nån annanstans för den delen så så dålig kan den nog inte vara, troligen avsevärt bättre än alla liknande maskiner som finns i Europa tex OX och Shapoko eller vad den heter..

Dessutom är den förberedd för att montera kulskruv på den om man vill..

Min CNC 3040 som jag importerade från Kina i slutet på 2014 med Vattenkyld 1.5kw spindel slutade på 15 tusen med tull och moms.. rätt stor skillnad på arbetsyta kan jag tycka...

Raw 1.5 är ju en budgetmaskin som blivit uppdaterad i omgångar dom senaste 4-5åren och bara den saken att den har betydligt bredare remmar med stålförstärkning än dom flesta andra remdrivna maskinerna gör ju en viss skillnad också kan jag tro...

Men vad vet jag.. kan ju vara skräp också, dom har byggt CNC i 10år så ett dåligt rykte suddar man inte ut speciellt lätt...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Raw 1.5 CNC - Bästa budgetmaskinen ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Perkla skrev:Vad tror ni om denna ni som vet saker om CNC som inte jag vet... ?
Då får jag be om ursäkt.

Det framgick inte tydligt att det var ett krav att synpunkterna skulle vara positiva.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC - Bästa budgetmaskinen ?

Inlägg av Perkla »

Var står det att det ska vara ett krav på bara positiva åsikter ? Det verkar ju lite konstigt att jag inte kan hitta nåt negativt med denna maskin hur än mycket jag googlar.. googlar jag på tex OX CNC och dom andra vanligt förekommande så finns ju flera saker att peka på som inte är jätte bra direkt...

Jag är övertygad om att modellen du visade är jätte bra, nu har dom valt att inte göra så, kanske på grund av bristande kunskap eller på grund av andra orsaker.

Jag hade hoppats på lite negativa saker men verkar dessvärre inte som det finns jätte många sånna, förutom att den är rem driven och att den inte bör jämföras med en med skruvar.

Nu är det så att jag försöker hitta negativa saker om maskinen och/eller företaget, vet inte var jag ska hitta det direkt som skulle vara helt avgörande till varför jag inte skulle köpa en Raw 1.5
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC - Bästa budgetmaskinen ?

Inlägg av Perkla »

Nu är det ju så att jag självklart har funderat på att bygga min egna maskin i alu profiler, orsak till att jag troligen inte kommer göra det är för att jag vet för lite om exakt vilka delar jag behöver och var man får tag på dom, och självklart vilket företag som levererar alu profil i den längden man önskar osv osv..

Troligen kan jag få ner kostnaden genom att bygga själv.. men vet vet...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Raw 1.5 CNC - Bästa budgetmaskinen ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om du styckar upp kostnadsbiten! Hur skulle den se ut?

Ramdelar i Alu, skruv mutter, fästplattor, rullande saker osv.
Elektronik, motorer , drivare små boxar och strömförsörjning!
Program och datorkraft för att köra.
Kan säkert styckas i flera poster.

Kunskap och tid för att köpa in, Ja då springer det nog snabbt iväg.
Pratade med Micke Carlsson, han och jag har gjort likadant!
Köpt något som fungerar, så kan man gå därifrån med mer vetande.
Det finns alltid olika åsikter, tack för det, så skall det vara.
Man kan (hinner inte) göra alla misstag själv.

Resan är viktig, men slutprodukten är det som bedöms av andra.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC - Bästa budgetmaskinen ?

Inlägg av Perkla »

Det är ju så att det är en lång väg att gå innan man läst på tillräckligt för att veta vilka delar man ska använda för bästa resultat osv, folk som provat olika delar under årens lopp och kommit fram till att det funkade inte så bra...

Självklart måste jag ta det ansvaret själv och göra mina egna misstag, CNC är inte mitt stora intresse och därför är jag inte speciellt påläst i ämnet heller, så då blir det lätt att om nån föreslår att ta reda på totalkostnad som innefattar maskinens alla delar så är det troligen som att man säger till en inom ämnet okunnig människa = Ta reda på hur mycket alla delarna kostar för att renovera din bilmotor, och denne vet förstås heller inte var man får tag på dessa delar mer än genom google och mer än 5000 träffar....

MIn CNC 3040 är den enda maskinen jag har som referens, den funkar faktiskt ganska bra, något glappande elektronik framåt slutet när jag använde den, bytte ut några kablar osv och den funkade bra igen...

Skulle kunna tänka mig en CNC 6090 men dom är ganska dyra, blir nog en lång bit över 20 tusen dessvärre..
Mirro73
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 januari 2018, 20:29:46

Re: Raw 1.5 CNC - Bästa budgetmaskinen ?

Inlägg av Mirro73 »

Hej, ny här men har ströläst i månader sen jag köpte min maskin. Jag valde en Raw 1.5 med remdrift efter ett halv år letande och tyckte att maskinen verkade vettig. Jag har en vänn som har en Ox och tänkte att denna var liknande men från Sverige och slog till. Efter att ha byggt maskinen så jämförde vi våra maskiner och Ox var rena skiten i jämförelse, allt skakar och du kan skära balsa trä i princip. Min Raw skär genom allt med en extrem precision och är en otrolig maskin för pengarna. jag är helnöjd. Du som pratar om att MDF sväller, skär du i en simmhall? Jag har Valchromat som bord vilket är vattentåligt, men att MDF sväller? Har varit snickare i 20 år och jag kan meddela dig att MDF sväller inte fören du blötlägger det. Kanske en 1/100mm men vad vet jag. du kanske graverar smycken med din maskin och kräver den noggrannheten men att den sväller i en vanlig miljö händer inte.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

Jag har beställt en RAW 1.5 efter mycket letande och funderande, tänkte bygga en egen men jag kan för lite för att det ska kunna äga rum på ett vettigt sätt. Kändes bra att få allt levererat i färdiga bitar och dom jag hittat och pratat med som har Raw 1.5 är faktiskt väldigt nöjda med sina, sen är det ju en maskin som absolut går att uppgradera om man vill... det är ju en vettig hobbymaskin jag vill ha.. den är har en arbetsyta på 750x750mm och därmed precis vad jag är ute efter....

Jag vet att det kanske inte är världens bästa CNC fräs men som sagt, det är ju en hobby maskin jag är ute efter och kommer mest fräsa trä och liknande... jag känner mig nöjd över mitt köp och har börjat leta efter ett vettigt paket med motorer och allt sånt från tyska ebay till ett vettigt pris.. lika så VFD och Spindel helst luftkyld och ER20....

Leverans om ca 2 veckor, kanske tidigare....

Tips på VFD + Spindel och Elektronik mottages gärna.. posta länkar här om ni har några förslag...

Skapar en byggtråd om denna när den kommit....
alinstrm
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 augusti 2014, 11:54:28
Ort: göteborg

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av alinstrm »

Inte ännu erfarenhet att rekomendera något speciellt, men för att handla motorer PSU och elektronik har jag några gånger använt https://www.omc-stepperonline.com/

Lite samma priser man hittar på ebay men lättare att plocka i hop det man behöver, de verkar ha lager i tyskland och UK så leverans på några dagar i stället för några veckor och inget trassel med tull och sådant.

verkar för övrigt som att vi har surfat på ungefär samma saker, den raw 1.5 vore en kul hobby grejj till källaren, så det blir spännande att följa hur det går.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

Jag beställde som sagt det kittet på ebay, gör mig inget om leveranstiden är 1-2 veckor i detta fallet eftersom maskinen i sig har ungefär samma leveranstid..

Jag ska kolla in den sidan och se, kan ju vara bra att veta tills nästa gång man ska beställa nåt.. jag håller på fixar iordning ett rum i en byggnad ute på gården där jag ska ha den här maskinen, den är ju betydligt större en den CNC 3040 som jag hade tidigare så den får inte plats i huset som jag bor i..

I källaren har jag ett tomt rum men dock lågt i tak och ett golv som sluttar mot en brunn som är mitt på golvet, inte helt optimalt...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av säter »

Jag fick aldrig klarhet i vilken teoretisk upplösning maskinen har.
Jag antar att du ska köra med vanliga stegmotorer med 200steg/varv?
Hur mycket blir ett steg i rörelse på bordet?
Skriv svar