Raw 1.5 CNC Beställd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

Jag har inte satt mig ner och gjort nån vidare uträkning på detta pga att jag inte besitter tillräcklig kunskap inom ämnet, men ja det blir vanliga stegmotorer som jag länkade till tidigare...
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av nr1madman »

Beror inte det helt på kugghjulet mellan rem och motor? :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

Kugghjulet mellan rem och motor ja.. jo så är det nog... :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av säter »

Saxat ur instruktionerna:
So the math is :
200/80= 2,5 steps to make something travel 1mm
Det borde bli 0.4mm/steg.
Det tycker jag låter som väldigt grov upplösning. :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Glattnos »

Rör sig axlarna 80mm per motorvarv? I så fall håller jag med säter att det låter väldigt grovt. På min plasma har jag 0,16mm/steg och det är ganska grovt. Man har ju som regel microstegning också, för att få mjukare drift, men det är inte rätt sätt att få precision. Lägre utväxling är att föredra om man ska fräsa med maskinen.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

säter skrev:Saxat ur instruktionerna:
So the math is :
200/80= 2,5 steps to make something travel 1mm
Det borde bli 0.4mm/steg.
Det tycker jag låter som väldigt grov upplösning. :humm:
Det där kan inte stämma.. .. jag menar inte att din matte är kass, jag menar att källan till uppgifterna måste vara felaktig...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av säter »

Det står under kapitlet "Back to School".
http://cncmaskiner.org/ritningar-samt-v ... 100x100cm/

Det står att med 16 tänders HTD5-hjul blir det 80mm/varv.
Med 16 tänders HTD3-hjul blir det 48mm/varv.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av konig7070 »

Motorn har 200 helsteg, men sen tillkommer ju microstepping också.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

Ja jag ser också att det står så... hmm..
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av jaste »

3200/80 blir det alltså med 1/16 microstepping om du kör det?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av säter »

Mikrostegning har vi diskuterat här många gånger tidigare, och konstaterat att det ökar inte precisionen så mycket som man kan tro.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Glattnos »

En stegmotor utan encoder(open loop) fjädrar eftersom den kan liknas vid enbart en magnet. Maskinen går bara "typ rätt" när den är obelastad, när man fräser så uppstår krafter som motorerna ska hålla emot och det gör att motorerna sällan ligger rätt(dom fjädrar magnetiskt).
När en vanlig bi-polär stegmotor "kuggar över" magnetiskt så hoppar den 4 steg(tror jag, rätta mig gärna), dvs om utväxlingen är 0.4mm/steg och maskinen tvingas 0.8mm ur läge så hoppar den in på ett steg som ligger 1,6mm bort. Detta innebär att krafterna vid fräsning kan "fjädra motorn" 0.8mm innan man ens hör/ser/märker att den går fel. Det borde inte vara orimligt att det kan fjädra typ 0.2mm vid normal fräsning vilket ger ett fel på 0.4 på hål och ytterkonturer där måttet påverkas i två riktningar(dessutom kommer felet pendla när belastningarna varierar).

Detta går inte att förbättra med micro-stepping utan kan bara förbättras genom lägre utväxling eller starkare motor(mer ström eller en annan motor).
Om utväxlingen istället skulle vara 0.1mm/steg så kommer samma "magentiska fjädring" att vara 0.05mm, men man kommer även att behöva belasta maskinen 4ggr hårdare för att åstadkomma det felet så förmodligen fjädrar det då inte mer än kanske 0.02mm.

Sen blir micro-stepping oftast inte linjärt så alla steg i mellan hela steg blir inte lika långa, ganska marginellt men värt att ha i åtanke om det är så hög utväxling som 0.4mm/helsteg.
Så använd micro-stepping för att få maskinen att gå mjukt och fint, men räkna inte på precisionen för den blir inte bättre(jo lite bättre kan det bli eftersom maskinen går närmare börvärdet men den är inte bättre på att följa den).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Lennart Aspenryd »

OK Om man skall dra ut denna diskussion! Hur kan man mäta och säkerställa eventuella fel då?
Vi hade ju en medlem som lade ut ett jobb här på forumet, vill minnas att det var 6 hål X 17 så jag blev osäker på hålen däremellan också!
Finns det något verifieringsprogram för Y 500 mm eller 1000 mm? kanske även X!
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Perkla »

Jag besitter på tok för lite kunskap för att kunna uttala mig nåt om detta, jag hoppas i alla fall att maskinen jag beställt kommer fungera tillfredställande och att jag inte kommer stöta på några större problem, samt att motorerna och övrig elektronik jag har beställa kommer lira som jag tänkt...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Raw 1.5 CNC Beställd

Inlägg av Glattnos »

Du kan nog vara lugn, maskinen kommer funka och gå bra. Du märker senare om det är något som du vill förbättra på den men jag tror att du kommer att bli nöjd ett bra tag som den är. Du kommer väll inte köra så himla hårt så det är inte säkert att du får några problem :)

Fast har du inte köpt en drivare och en motor för lite? Det ska väl vara 2st motorer på Y?

Sen tycker jag att motorerna i kittet verkar lite långa, men jag vet inte dom kanske får plats :)
Skriv svar