VFD + Spindel eller Kress ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Sök på det däringa nätet då ;-) 1200 - 1300:- är rätt pris
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

jaste skrev:riktigt billig
Ja den var billig, cncmaskiner.org där jag tänkt beställa min CNC maskin tar 995:- för exakt en sån...

Företaget som du länkade till i england.. är det lugnt att beställa därifrån ? nån erfarenhet ang leveranstider och tillförlitlighet ? om inte så beställer jag en sån på studs..
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av jaste »

Nä inga problem för mig, kommer inte ihåg hur lång tid det tog osv men inte längre än andra saker jag beställt från england som jag kan minnas. Men, på min raw 1,5 kändes det lite i underkant att köra med den fräsen. För mig kändes den extra tusingen till en spindel och vfd motiverad med tanke på vad jag la på själva maskinen. Av att kolla runt på nätet verkar vissa ha haft noll problem med sina billiga vfd:er och för vissa, som mig, gick det åt pipsvängen ganska snabbt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Ja just det.. blandade ihop användarna här, du skrev visst i min andra tråd ang Raw 1.5... och så vet jag ju vad du har för spindel..

Jo det är ju klart att det kan kännas lite i underkant med en Makita kopia på 710 watt när man i övrigt har en helt okej CNC, jag vågar inte gambla med pengarna just nu på en billig VFD och spindel i 2500 kronorsklassen... därför hade jag tanke på nåt annat tills vidare, så jag hinner kolla upp lite mer noga och spara ihop lite mer pengar o köpa några vettiga grejer lite senare..
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av drh »

Jag är nöjd med den Kress FME 1050 (5.000-25.000 1/min) som jag har på min 6040 (förutom med ljudnivån, men det finns hörselkåpor).
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Ja dom låter riktigt högt dom där fräsarna, dom där riktiga spindlarna typ vattenkylda osv låter bra mycket tystare vill jag minnas...
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av jaste »

Men som jag förståt det så börj jag inte köra min spindel under ca 8000 varv för då kyler den sig själv inte tillräckligt bra. Så vet man med sig att man behöver köra lägre varv så kanske kressen är vettigare ändå
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Med min vattenkylda spindel hade jag inga problem vad jag la märke till med kylningen på lägre varvtal.. fast jag körde ju inte så mycket på låga varvtal heller vad jag minns, några plastdetaljer körde jag på låga varv dock..
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Borre »

Vattenkylningen är ju separat så varvtalet spelar såklart ingen roll då, vid luftkylning är det varvtalet som styr kylningen.
Senast redigerad av Borre 10 januari 2018, 22:28:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32540
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av säter »

Perkla skrev:funderar därför på makita eller kress eller liknande att ha som spindel
Förr prisades ju Suhner högt här på forumet.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Ja precis, det är väl kvalitétsgrejer så kostar väl en 4-5 tusen kan jag tänka mig...
Skriv svar