Seniorlemuren: Haha det här med "okunniga påståenden" var en ironiskt rolig kommentar

Men du bekräftar att det behövs en 32-bitars mcu t ex SAM3X8E (som inte har flyttalshårdvara) för att få flyt i displayen. Dels tar uppdateringen lång tid så det känns trögt och dels tar uppdateringen av displayen så lång tid att uppdateringen av stegmotorerna i rätt tid kan bli problematisk. Men vad den ene tycker är tillräckligt fort behöver inte vara rätt för den andre, så det handlar om vad TS ser framför sej för typ av display och interaktion. Ett gäng statiska displayer man skiftar mellan för att visa vad sågen gör är inte så kritiskt, mer än att det kan börja dra minne.
Om man tänker på färdiga cnc-styrningar i arduino-miljö som Marlin för 3d-printer eller grbl för mer generell styrning så har de inga vettiga inmatningsenheter. Jag tänker ett siffer-tangentbord som det som man vill ha. Eller en pek-skärm. Att modifiera en av de koderna för att få till detta, det är lika lätt som att skriva egen kod från början skulle jag säga. Been there, done that. Men för all del, gör den tankeövningen, börja grotta i koden och var vaksam för sidoeffekter. Det är nyttigt för att se om man vill gå den vägen.
Likadant att skriva egen kod för att styra sågen. Till att börja med ser det enkelt ut men jag tror det kommer till ett antal olika funktioner man vill ha som gör att jag tänker mej i alla fall månader av kodning innan man är färdig. Det är också en bra övning att göra det här att gå igenom vilka funktioner man tänker sej och gå gärna ett steg till och få med felbeteende och hur det ska korrigeras.
Att istället utgå från Mach3 eller linuxcnc skulle jag säga handlar om en veckas jobb max för att få till en vettig display och macro som gör det man vill.
Glattnos: jag kan bara visa min medkänsla för den som har så mycket störningar att systemet inte funkar. Ett elände rent ut sagt. Du har garanterat brottas mer med störningar än mej och vet väl vad som kan göras. Samtidigt finns det många som använder små mini-ITX fläktlösa Celeron-datorer för linuxcnc i verkstadsmiljö. Här hittade jag en på
aliexpress med peksärm och inbyggd j1900 dator med parallellport. Värt att tittas på, inte jättebillig.