Planering: cnc styrd kap och gersåg

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hafiack »

Har lite tankar att kanske bygga en helautomatisk såg. Den ska alltså mata fram hålla fast materialet med tryckluftskolvar, kapa osv. Kravet är även att klara av gersågning +- 45grader men bara i rotation och inte som en vanlig kap ger där man kan luta den i sidled.

Jag tror att hårdvarumässigt borde de ju gå att få ihop och även styra de med mach3 eller om Linux skulle passa bättre. Går ju att lägga så Y axel är frammatning X axeln för gersågning och Z för klinga upp ner.

MEN!!
Hur ska man få ihop g-kod på ett vettigt sätt. De måste gå undan annars är de ju helt meningslöst. Men finns de nått program som möjligtvis kan göra detta eller är de iprincip att göra ett nytt program som kan göra g-kod vilket jag absolut inte har kunskaper om hur man gör :?

Någon som har några roliga idéer ?? :)
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av konig7070 »

PLC-styrning borde vara lämpligare och enklare?
Och det finns en del ideér att hämta från automatiska vedmaskiner då principen verkar snarlik
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hafiack »

PLc är ju absolut ingen tokig idé men kan man lägga in en lista med vad man vill ha kapat eller liknande? Är inte jätte insatt i Ple så vet inte riktigt vad som går att göra.. De är ju alltså inte bara en längd hela tiden utan de kan bli 4 bitar utan gerning sen 4 i en annan längd och som ska geras i båda ändar osv.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av Glattnos »

Man behöver väl nästan bara skriva G-kod för en kapning och sen köra kopiera/klistra in och ändra längder och vinklar till det man ska ha.
Jag tror det är det enklaste och faktiskt inte så långsamt heller. Annars kan man väll skriva ett enkelt program som genererar en text-fil med rätt g-kod. Kräver grundläggande programmeringskunskaper dock.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hafiack »

Visst går de att kopiera och klistra som du säger men om de nu skulle bli av me bygget så lär den användas rätt ordentligt så känns som man vill ha de så smidigt som möjligt så de blir effektivt och då är det nog ett enklare program men då krävs de definitivt hjälp att göra ett.

Borde väll gå med nått M kommando för att trigga fasthållning av materialet tror jag. Så får man ändra vad som ska hända när koden kaller på kommandot vilket bara blir att trigga ett relä som styr ventilerna typ.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av H.O »

PLC är absolut ingen dum ide men vill du göra det med Mach3 så går det ju att skapa en eget grafiskt gränssnitt med macron som genererar G-koden ÅT dig baserat på siffror du matar in. Jag har byggt och varit med om att bygga flera "konstiga" maskiner på det sättet. Men är det inget du pulat med tidigare så är det en del att sätta sig in i - men det är samma sak med en PLC och då saknar du ett grafiskt gränssnitt.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hafiack »

Fördelen med mach är givetvis att jag redan kör de på fräsen så jag har koll på grund biten vad de gäller mach iaf sen blir de givetvis väldigt mycket mer special.

Kan man göra en skärm där man sätter in längd, vilken geringsgrad de ska va och hur många bitar man vill ha av den längden i mach alltså? Och sen bara fortsätta med nästa vända bitar?? De låter ju som att de kan vara lösningen?!

Väldigt kul att ingen avfärdat mina konstiga planer med att de är omöjligt iaf 8) :twisted:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av Glattnos »

Ingen avfärdar din idé eftersom det är fullt möjligt att bygga en sådan maskin :)
För att styra det där tror jag att jag skulle använda en arduino med display där man matar in längder, vinklar och antal. Skulle då integrerat CNC-styrningen i det också och skippat datorer och CNC-styrsystem. Ingen rörelse kommer utföras simultant och det behövs ingen färdplaneringsmotor eftersom den inte behöver följa konturer. Det finns förmodligen färdiga arduino bibliotek att ladda ner för alla ingående funktioner, sen skriver man lite egen kod för att få det som man vill :)
En arduino mini är mycket driftsäker i en verkstadsmiljö vilket datorer inte är och ska det köras mycket och kanske av olika personer så tror jag det är enklast om det finns en display och num-pad på sågen där man knappar in längder, vinklar och antal.
Det blir ett större projekt, men roligt och lärorikt :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av SeniorLemuren »

Han inte skriva det som Glattnos skrev, men jag använder Arduino 7 dagar i veckan. :)
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av H.O »

Kan man göra en skärm där man sätter in längd, vilken geringsgrad de ska va och hur många bitar man vill ha av den längden i mach alltså? Och sen bara fortsätta med nästa vända bitar?? De låter ju som att de kan vara lösningen?!
Ja, det kan du absolut göra. Du kan göra gränssnittet hur enkelt eller komplicerat som helst. Infoga en bild på sågen med inmatningsrutor på relevanta ställen osv. Om du tittar lite på de wizards som är inkluderade i Mach3 så får du en liten bild av vad man kan göra.

Jag håller till 100% med om att det är lite "överkurs" med ett komplett CNC-system för det du vill göra, det är fullt möjligt med en enkel PLC, Arduino eller annan uC. Fördelen med Mach3 är att du får ett konfigurerbart grafiskt gränssnitt på köpet.

Jag antar att det stor del kokar ner till vad du är mest bekväm att jobba med. Har du aldrig programmerat en PLC, Arduino eller annan uC så är nog Mach3 enklare (men det kommer krävas programmering där också, fördelen är att du slipper kompilera, ladda ner, testa, börja om cykeln. Om du däremot är van vid t.ex Arduino så är det klart värt att överväga.

Vill du köra på exempelvis Arduino och ha ett grafiskt gränssnitt utan att behöva koda en massa själv så ta en titt på Nextion.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av mrfrenzy »

Om man börjar i andra ändan, varifrån kommer listan med det virke som ska kapas?
Är det en ordersedel, ritning eller något annat?

Kolla hur den kan omvandlas till ett lämpligt format som CSV och skickas till PLC eller arduino.
Sedan har man en skärm på maskinen som visar ordrar och operatören får välja i vilken ordning han vill köra beroende på ingående material.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra argument där mrfrenzy!
Det finns alltid en orsak och ett syfte.
Klargör detta och de andra är då åtgärder, pusselbitar på vägen.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hafiack »

Jag får ut en lista som man i bästa fall kan få i PDF men den innehåller även lite bilder osv.
Det kan även behövas lite korrigering osv så jag tror det är enklast att knacka in det själv utifrån listan.
Ingående material är två olika sorters aluminium profiler där längden antingen blir 2 eller 4 meter beror på hur mycket plats jag kan lyckas få fram till den här maskinen isof. Antingen så får man räkna ut själv hur många bitar av varje längd man får plats med per inmatad bit eller om man får hjälp av programvaran. Tror de är enklast i ett första skede att klura ut själv för att använda materialet optimalt än att programmera detta.

Arduino har jag aldrig använt så har ingen aning om hur jobbigt eller lätt det blir att få till de. Kan man få till ett hyffsat gränssnitt i mach3 så hade ju de varit rätt najs att köra samma programvara i grunden till båda maskinerna.

Tanken är att det är en släde som håller fast materialet i änden och matar in detta. När de är dags för ny bit så backar den tillbaks och inväntar okej kommando när man lagt i en ny längd och spänt fast. Vid klingan är de sen flera tryckluftskolvar som håller fast vid sågning.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av perra_e »

Kul projekt!
Har funderat på något liknande till min bandsåg, dock utan funktion för gering.
Tyvär har jag superdåligt med tid just nu (och på obestämd tid framåt), annars kunde vi kanske gjort ett projekt ihop.

--Per
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av Glattnos »

Många rörbockningsrobotar "laddas" framifrån, dvs när man tar ut det färdigbockade röret och ska ladda med ett nytt rör så backar inte "släden" tillbaka utan man stoppar in röret och maskinen nyper tag i änden och backar sen tillbaka, med röret. Behöver inte alls funka bra på din aplikation men kan vara värt att tänka på :) Jag funderade tidigare på att bygga en plasmaskärare för rör, plattjärn och vinkeljärn med den principen.
Skriv svar