Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Glattnos »

Jag kommer ha en ca 50kg utombordsmotor sittande på ett parallellogram för att höja/sänka den 450mm. Det ska bli en bärplansbåt och därav den stora höjd-skillnaden(vanligt gångläge samt bärplansläge ca 400-450mm högre).
Jag har funderat mycket på bästa/enklaste lösningen att sköta själva rörelsen men är inte helt nöjd med något.
Krav:
Ska kunna lyfta 50kg 450mm max ca 30sek
Måste tåla saltvatten
Ska helst inte väga mer än 2kg
Måste gå att manövrera på ca 2m avstånd
Det måste inte vara steglöst även om det är det bästa, det viktigaste är högsta och lägsta läget.

1. Det finns plats att sätta en el-cylinder(linjärt ställdon), har hittat denna: https://www.hjertmans.se/produkter/styr ... serv-lenco som finns i en version med 108mm slaglängd. Den är dock lite stor/tung och slaglängd*styrka är kanske lite i underkant. Kan styras med knapp och tål saltvatten.

2. Sen har jag funderat på att dra en lina(typ 5mm Dyneema med låg töjning) som jag kan koppla på en manuell eller motordriven vinschliknande pryl. Det går då att använda linan för att lyfta motorn men det kräver även lite övrigt som spärr på linan och mekaniska stoppar för parallellogrammet(vilket jag eventuellt kommer ha ändå), sen går det förstås inte att dra motorn neråt vilket skulle vara bra om det gick.

3. Jag skulle kunna ha lika som föregående lösning men med två linor(en upp och en ner). Ett problem då är att hålla linorna sträckta om dom är kopplade till samma vinsch-pryl(man kan kanske ha en fjäder som sträcker den ena).

4. Hydraul har jag kollat lite på men det verkar bli tungt och invecklat så det känns som fel väg att gå.

5. Jag tänkte på en gängstång/kulskruv/trapetsgängstång men när jag försökt mig på olika lösningar med det så blir det i princip att man bygger ett linjärt ställdon och att det blir svårt att få det tåligt emot saltvatten.

Är det någon som har något förslag på en lösning eller en lämplig pryl(typ linjärt ställdon eller annat)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Skogen »

Ett begagnat powertrim från utombordare i lämplig storlek lär ju gå att få tag på.
Tål saltvatten, lätt att styra, steglöst......
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av nifelheim »

fast då ska det vara en powerlift eller "jackplate"
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Glattnos »

Hmmm, ja det var ju bra tips. Jag hittar dock ingen lämplig, många är ganska tunga och egentligen vill jag ha nya prylar och då blir dom rätt dyra. Ge gärna förslag på en specifik om ni hittar en :)

Jag kom på en annan variant. Om jag har en kraftig gummicord som "lyfter motorn", eventuellt med en spärr så den låser i toppen, då kan jag ha en lina som drar motorn neråt. Slackar jag linan så kan motorn åka upp och låsa i uppfällt läge. Drar jag i linan(som man finurligt kan fästa i spärren som håller motorn uppe) så drar man ner motorn och kan låsa den i nerfällt läge genom att låsa linan. Jag ser förstås en massa nackdelar med det också. Inte steglöst och kräver en ganska kraftig gummicord(eller fjäder). Dock lätt, billigt och vädertåligt samt ganska enkelt/billigt att reparera om det går sönder.

Dock skulle man ju kunna ha en gummicord eller liknande som lyfter motorn och då klara sig med en lite klenare/lättare el-cylinder. Jag får fundera lite mer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Icecap »

Att förspänna det hela med en fjäder är ju ett känd trick för att minska kraftbehovet. Gummi kommer någon dag att ge sig abrupt så det bör vara en fjäder.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Glattnos »

Om gummicorden smäller av en vacker dag så gör det inte så mycket utan det är ju bara att sätta dit en ny. Jag har varit med om fjädrar som gått av också(bl.a. på bilen) och dom smäller nog av ännu mer abrupt :)
Eller menar du att gummit tappar spänsten abrupt utan att för den skull gå av?

Om jag sätter gummit/fjädern diagonalt i parallellogrammet så blir det en rörelse på ca 230mm vid full rörelse(vertikalt 450mm) så då blir det 450/230=1,96 och 50kg*1,96= 98kg måste den dra. Det blir ju lite svårt eftersom det är i kortaste läget den måste dra så hårt. Kanske var mindre smart ändå.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av tecno »

Saltvatten + solstrålning dödar gummit snabbt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av nifelheim »

Tror du ska titta lite mer på typen liknande "linjär skenor" lodrätt på akterspegeln.
Antar att du ska skifta läge när farkosten "går upp " på bärplanen.
Det är ju förmodligen då din motor lämnar som mest effekt,
och även om det bara är 20 hk, blir det en del kraft.
All kraft trycker ju i farkosten framåt i propelleraxeln, så det blir ju lite momentarm.

Tänker jag rätt?
25kW 15 knop
25000W / 7,5m/s = ungefär 3300N
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Gimbal »

Känns som mekanismen bör vara självhämmande så den inte byter läge vid sämsta möjliga tillfälle, eller manuellt låsbar i ändlägena. Särskilt om motorns tryck pressar åt något håll.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av primerone »

Om jag tolkar din bild rätt ska parallellogramet bultas åt sidorna i båtskrovet. I det fallet kan du ju göra en axel som går igenom och på insidan (inne i skrovet) monterar du ett linhjul. Vid förarplatsen monterat du ett motsvarande linhjul fast med vev på. Lite laborerande med storlekarna på linhjulen och vevens längd, så utväxlingen blir rätt och sedan är du hemma.

Är du sedan för lat för att veva, kan du ju byta ut veven mot en utväxlad elmotor, hydraulik eller nåt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Glattnos »

Tackar för alla tankar :)

Jag kan säkert använda en rostfri fjäder istället för gummicord om det är bättre :)

Jag har funderat och skissat på lösningar med linjära skenor också men problemet är att skenorna blir väldigt höga, högre än själva båten så därför valde jag parallellogram istället. Det blir en kraftig och kärvfri konstruktion. Sen "självlåser" ett parallellogram lite själv när man gasar om det är i övre eller nedre läget eftersom det åker antingen upp eller ner när det trycks framåt.

Den kommer att ha en 10hk motor vilken trycker ca 2250N och med konstruktionen på bilden ger det ett tryck på ca 3800N på nedre länken i parallellogrammet.

primerone: Precis, parallellogrammet har bussningar som är bultade i sidorna och jag har skissat lite på lösningar där en axel går in i skrovet, inte helt dum lösning faktiskt. Jag tänkte inte på linhjul just då men det är en bra idé. Det är bara att göra tillräckligt kraftigt så borde det funka. Blir ca 180Nm på den axeln för att lyfta motorn då.

Jag tror att det kommer funka att komma upp på bärplanen även om motorn är nerfälld från början men det KAN vara en fördel att kunna sänka motorn sakta under drift ifall det kan behövas lite extra kraft(egentligen lägre motstånd) för att komma upp på bärplanen. Men kanske är det bättre att välja en så lättviktig lösning som möjligt att bara växla mellan två fasta lägen(uppe/nere) för att på så vis förbättra båtens egenskaper i alla lägen(eftersom den är lättare) jämfört med att lägga till 1-2kg mekanism(som i alla lägen kommer hämma båten) enbart för att få lägre motstånd vid start och sen sänka motorn sakta när båten går upp på bärplanen.
Med det resonemanget känner jag att det som avgör ifall mekanismen måste vara steglöst justerbar under färd(acceleration) eller inte, är om båten kan komma upp på bärplanen med motorn nerfälld eller inte. Det finns egentligen ingen annan anledning att ha justerbart under färd.
Kanske det bästa är att välja en enkel konstruktion som utan allt för stora ingrepp kan byggas om senare ifall det skulle behövas.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Glattnos »

Nu har är jag väldigt inne på att ha en rostfri gasfjäder som lyfter motorn med ca 10-20kg marginal och en lina som drar motorn neråt. Linan kan jag koppla till en liten trumma som är kopplad antingen till en vev eller en elmotor. Vad tror ni om det?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Söker ett sätt att höja/sänka motorn på båten

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag funderat om lite och det kan faktiskt räcka med att man kan höja och sänka motorn manuellt vid bryggan. Alltså det behöver inte göras under gång och kan göras med handkraft. Det behöver dessutom bara vara två lägen(uppe/nere). Jag funderar nu på hur jag löser detta på ett enkelt vis.

Men jag letar efter en genomskinlig(ofärgade där man ser bränslet igenom plasten) bensintank eller bensindunk(som kan användas som tank) på runt 20 liter men hittar inga. Jag vet att jag på motortävlingar sett folk som tankar från kraftiga genomskinliga 20-25liter dunkar men vart köper man dom? Dom dunkar jag hittat har varit ganska tunna och avsedda för vatten.

Det borde ju finnas transparanta bensintankar för små båtar, det är ju smidigt att se hur mycket bensin som är kvar eller har det med skydd emot solljus att göra att alla verkar vara ogenomskinliga?
Skriv svar