Vilken styrning / motor skall man använda?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pingu
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 november 2017, 21:08:53

Vilken styrning / motor skall man använda?

Inlägg av pingu »

Jag tänkte ge mig på ett försök att styra motståndet på min monark (testcykel/motionscykel) med hjälp av en liten motor. Konstruktionen original är att man manuellt med en spak ställer motståndet. Spaken drar en vajer (en vanlig växel/bromsvajer för cykel) som är fäst i en pryl som spänner bandet runt det stora svänghjulet (ni har alla sett de vita cyklarna i stål som finns på gym/sjukgymnaster? samma princip här). Återgivning för motståndet ges på en display som via en potentiometer mäter hur mycket/hårt bandet håller om svänghjulet. För att träna på ett önskat motstånd så får man alltså titta på displayen och dra i spaken tills man når önskat värde.

Jag har idag en rasberry pi ansluten till displayen som plockar in motstånd och varv/minut på pedalerna (för att sända till min garmin som loggar passet..).

idéen nu är att styra motståndet med en motor. Alltså ersätta den manuella spaken. Steg 1 är att via knappar enkelt öka / minska och när detta fungerar så tänker jag skapa en regulator i rasberry:n och via en extern display ställa önskat motstånd samt låta denna reglera så att detta hålls konstant. Inkoppling, strömförsörjning, relääer etc löser jag. Funderingen som kvarstår är vilken typ av motor man ska använda? Kanske en stegmotor eller ett ställdon? Lösningen måste kunna hålla emot/dra vajern och inte bli varm av att hela tiden konstant reglera. Den måste ha en rörelse som drar vajern 25-30mm (som är spannet som dagens reglage drar den) samt inte vara allt för långsam, eller snabb.. Kanske runt 7-10mm/sek.

Någon som har en idé?

Bifogar några filmer på hur cykeln ser ut / fungerar idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilken styrning / motor skall man använda?

Inlägg av Icecap »

Det finns ju linjära ställdon med stegmotor, det verkar för mig vara den perfekta modell.
Skriv svar