Varianter för hjullager.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Varianter för hjullager.

Inlägg av danei »

Jag spånat lite runt möjligheten att bygga en trehjulig cykel. Två hjul fram och ett bak. Då vill man gärna ha montering enbart på en sida. Broms behöves också. Att köpa nya nav är inte helt billigt så frågan är om det går att få till billigare. Modifiering av ett bakhjul skulle kunna vara en variant, men jag har inte kommit p någon variant som jag tror på till 100%. Fast axel och typ ”billager” skulle kunna funka, men hur gör man det hyfsat enkelt?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av Platis »

En axeltapp bak från en gammal golf eller nåt, tror dessa är skruvade! Billiga lager, med två lösa lager(inre + yttre) som man spänner(förspänner!) ihop!

T.ex https://www.reservdelar24.se/abs-7711206.html + en axeltapp från skroten! Lagerlägen från en skrotad trumma/bromsskiva eller så ber man nån svarva till något!

Alt, släpvagnsaxeltapp;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... 000033769/

Kolla även på ATV-grejor!
https://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/hjullager.html
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av danei »

Bilprylar blir på tok för tungt. Även ATV är kraftigt överdimensionerat.
Då är jag mer inne på standardlager Lagerbockar eller ett egentillverkat nav
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av Platis »

Ja, jo missuppfattade "typ billager", men jag förstår vad du menar!
Några standardlager och en svarvat nav + axeltapp, är ju ingen dum lösning! Säkert flera på forumet som kan hjälpa till med den saken!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av danei »

Jag har en svarv. Den behöver visserligen kompletteras lite.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av danei »

Nja, jag insåg att det var en ruggit dålig förklaring. Vad jag menade egentligen är en variant där man har en axel på hjulet och lager i spindeln.
chewie
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 januari 2011, 01:39:39

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av chewie »

Kolla vad Cannondale använder för nav på sina framhjul med enkelsidig framdämpare: https://www.cykellagret.se/p18188/canno ... bon-2-2018
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av Glattnos »

Kom ihåg att en tvåhjulig cykel har väldigt mycket lägre brytbelastning i hjulaxeln jämfört med en trehjulig. Såvida inte den trehjuliga också lutar i kuvorna som vissa konstruktioner gör.
danei skrev:Att köpa nya nav är inte helt billigt så frågan är om det går att få till billigare. Modifiering av ett bakhjul skulle kunna vara en variant, men jag har inte kommit p någon variant som jag tror på till 100%. Fast axel och typ ”billager” skulle kunna funka, men hur gör man det hyfsat enkelt?
Kan du förklara vad du har för prylar nu? Varför skulle du behöva köpa nya nav om du redan har hela hjul att modifiera?

Edit: Jag är inte expert på cykel-prylar, men är ett nav dyrare än ett helt hjul?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av Uttis »

En cykel har rätt klen axel vanligtvis, inget som passar att hänga upp bara från en sida.

Jag köpte hjul från cykelringen och kastade axel och lager, svarvade två lagerskålar som passade där gamla lagret satt(själva lager och lagerskål ligger utanför fälgen) fick i rätt grov axel på det sättet istället för den fjuttiga 10mm axeln som satt orginal.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av danei »

Som sagt ett nav som är avsett att monteras med en fästpunkt på var sida hållet inte förvenkelsidig montering. Det behöver vara en kraftigare axel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varianter för hjullager.

Inlägg av Icecap »

Rullstolshjul är enkelsidiga i monteringen.
Skriv svar