Varianter för hjullager.
Varianter för hjullager.
Jag spånat lite runt möjligheten att bygga en trehjulig cykel. Två hjul fram och ett bak. Då vill man gärna ha montering enbart på en sida. Broms behöves också. Att köpa nya nav är inte helt billigt så frågan är om det går att få till billigare. Modifiering av ett bakhjul skulle kunna vara en variant, men jag har inte kommit p någon variant som jag tror på till 100%. Fast axel och typ ”billager” skulle kunna funka, men hur gör man det hyfsat enkelt?
Re: Varianter för hjullager.
En axeltapp bak från en gammal golf eller nåt, tror dessa är skruvade! Billiga lager, med två lösa lager(inre + yttre) som man spänner(förspänner!) ihop!
T.ex https://www.reservdelar24.se/abs-7711206.html + en axeltapp från skroten! Lagerlägen från en skrotad trumma/bromsskiva eller så ber man nån svarva till något!
Alt, släpvagnsaxeltapp;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... 000033769/
Kolla även på ATV-grejor!
https://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/hjullager.html
T.ex https://www.reservdelar24.se/abs-7711206.html + en axeltapp från skroten! Lagerlägen från en skrotad trumma/bromsskiva eller så ber man nån svarva till något!
Alt, släpvagnsaxeltapp;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... 000033769/
Kolla även på ATV-grejor!
https://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/hjullager.html
Re: Varianter för hjullager.
Bilprylar blir på tok för tungt. Även ATV är kraftigt överdimensionerat.
Då är jag mer inne på standardlager Lagerbockar eller ett egentillverkat nav
Då är jag mer inne på standardlager Lagerbockar eller ett egentillverkat nav
Re: Varianter för hjullager.
Ja, jo missuppfattade "typ billager", men jag förstår vad du menar!
Några standardlager och en svarvat nav + axeltapp, är ju ingen dum lösning! Säkert flera på forumet som kan hjälpa till med den saken!
Några standardlager och en svarvat nav + axeltapp, är ju ingen dum lösning! Säkert flera på forumet som kan hjälpa till med den saken!
Re: Varianter för hjullager.
Nja, jag insåg att det var en ruggit dålig förklaring. Vad jag menade egentligen är en variant där man har en axel på hjulet och lager i spindeln.
Re: Varianter för hjullager.
Kolla vad Cannondale använder för nav på sina framhjul med enkelsidig framdämpare: https://www.cykellagret.se/p18188/canno ... bon-2-2018
Re: Varianter för hjullager.
Kom ihåg att en tvåhjulig cykel har väldigt mycket lägre brytbelastning i hjulaxeln jämfört med en trehjulig. Såvida inte den trehjuliga också lutar i kuvorna som vissa konstruktioner gör.
Edit: Jag är inte expert på cykel-prylar, men är ett nav dyrare än ett helt hjul?
Kan du förklara vad du har för prylar nu? Varför skulle du behöva köpa nya nav om du redan har hela hjul att modifiera?danei skrev:Att köpa nya nav är inte helt billigt så frågan är om det går att få till billigare. Modifiering av ett bakhjul skulle kunna vara en variant, men jag har inte kommit p någon variant som jag tror på till 100%. Fast axel och typ ”billager” skulle kunna funka, men hur gör man det hyfsat enkelt?
Edit: Jag är inte expert på cykel-prylar, men är ett nav dyrare än ett helt hjul?
Re: Varianter för hjullager.
En cykel har rätt klen axel vanligtvis, inget som passar att hänga upp bara från en sida.
Jag köpte hjul från cykelringen och kastade axel och lager, svarvade två lagerskålar som passade där gamla lagret satt(själva lager och lagerskål ligger utanför fälgen) fick i rätt grov axel på det sättet istället för den fjuttiga 10mm axeln som satt orginal.
Jag köpte hjul från cykelringen och kastade axel och lager, svarvade två lagerskålar som passade där gamla lagret satt(själva lager och lagerskål ligger utanför fälgen) fick i rätt grov axel på det sättet istället för den fjuttiga 10mm axeln som satt orginal.
Re: Varianter för hjullager.
Som sagt ett nav som är avsett att monteras med en fästpunkt på var sida hållet inte förvenkelsidig montering. Det behöver vara en kraftigare axel.