Nybörjare och Emco compact 5 CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
shazbot
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 november 2017, 19:13:52

Nybörjare och Emco compact 5 CNC

Inlägg av shazbot »

Hej! Har kommit över en Emco Compact 5 CNC-maskin som vi har tänkt att försöka lära oss använda och göra lite småjobb med men har några frågor som någon annan ägare kanske kan svara på:

- Är det möjligt att använda ett tredjepartsprogram för att skriva kod/göra simuleringar i och sedan läsa över direkt till maskinen? Eller kanske skriva till ett band som man sedan läser in ifrån via den medföljande bandspelaren? Ni som har maskinen - hur jobbar ni med den? :)

Har sett att linuxcnc verkar vara populärt att använda vilket ligger på listan att undersöka! :)
Kare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 december 2012, 09:04:00
Ort: Enköping

Re: Nybörjare och Emco compact 5 CNC

Inlägg av Kare »

Hej och grattis till en kul liten maskin.

Jag utgår från att det är den lilla CNC-svarven du menar. Den finns i några olika utföranden och generationer.
Om du skall använda den i original beror det lite på vilken generation det är för att kunna avgöra om du kan skicka G-kod till och från maskinen med en dator. Om det är en tidig modell saknar den sannolikt yttre seriekommunikation och du blir då tvungen att skriva in koden i maskinen och spara/ladda den på/från ett kassettband i den inbyggda kassettbandspelaren. Har den serieinterface kan man med fördel skriva koden på dator och sedan ladda maskinen med den. Det finns gratisprogram för att underlätta detta. Jag tror att den också kom i en "PC-modell" som styrs från en dator, men den modellen har jag ingen erfarenhet av.

Den finns ju både med och utan verktygsväxlare också. Min maskin har verktygsväxlare.

Ytterligare ett alternativ är ju att bygga om den för styrning med Linuxcnc eller Mach3 t.ex.

Men om allt fungerar i original kan det ju vara bra att köra den så till dess man känner att man behöver något annat.

Lägg gärna upp en bild så blir det lättare att se vilken generation det är. De tidiga finns både med och utan seriekommunikation, så för att vara säker så kan du kika om du har en kontakt för detta på baksidan.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Nybörjare och Emco compact 5 CNC

Inlägg av olalofberg »

Det finns ett par rejäla trådar här på forumet om emco compact 5.
Bara å söka.

När jag fick min blev det denna:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... t#p1179241
Skriv svar