ESAB Plasma CNC ombyggnadsproblem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

ESAB Plasma CNC ombyggnadsproblem

Inlägg av JB »

Jag håller på att konvertera en gammal plasmaskärmaskin med ett plasmaaggregat från ESAB och allt verkar fungera förutom att jag inte får någon pilotlåga, det klickar till i plasman och jag får spänning över THCn, kontaktorn för pilotlågan slår till kanske en halv sekund och slår sedan av igen.
Ingen gnista heller i tändmodulen eller vad man ska kalla det som sitter i eget litet skåp på portalen, sitter två stift ca 1mm från varandra.

Munstycket ser ok ut men det verkar läcka in vatten i munstycket, antagligen från vattenkylningen så frågan är om det är orsaken till att det inte tänder?

Får inga larm på plasman, men jag vet ju heller inte hur det ska se ut när det fungerar.
Dispalyen som visar strömmen visar noll hela tiden, men jag antar att det är normalt om den inte startar?

Det enda som jag är osäker på rent elektriskt är en slinga som går ut från aggregatet till både den gamla flödesboxen(som jag tagit bort men som inte var kopplad till några ingångar på plasman) och till den gamla cnc-styrningen som sluter en kontaktor i aggregatet som inte är märkt eller kan hittas i elschemat, det händer heller inget om man aktiverar den vid olika tillfällen (finns med på en bild)

Några ideer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: ESAB Plasma CNC ombyggnadsproblem

Inlägg av JB »

Det slog mig nu strax efter att jag skrev inlägget att det finns en remote/local knapp på plasman som jag utgick från att det är remote start som den menar men eftersom det inte finns någon lokal startknapp så har den förmodligen med ströminställningen att göra, vilken jag inte har kopplat från datorn så kanske startar den bara jag slår om knappen så att plasman får lov att dra lite ström också :idea: / :roll:

Troligt?
Skriv svar