Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av Glattnos »

Jag letar efter ett lager eller lager-enhet som skruvas fast på två plana ytor som ska rotera i förhållande till varandra. Det ska sitta på nedfällbara bärplan till en båt ungefär som fällbara läbord(lee-board) funkar. Jag har gått igenom mängder av lösningar med en lagrad axel men kommit fram till att det smidigaste vore om det fanns ett lager som "skruvas emot sidorna", det beror på utrymmes-skäl, kontroll- och service-möjlighet att lagrad axel passar lite sämre.

Jag har hittat hjullager till tex vissa Volvo(se bild 1). Hjullagren har dock en tendens att vara lite tunga och lite missanpassad för att skruva på plana ytor då dom har lite utstickande delar, samt att dom är lite väl dyra.

Sen har jag hittat en "svängplatta" för stolar(se bild 2). Den är egentligen perfekt i form och funktion men är troligtvis lite för klen för min applikation samt att det vore bra om den var tätad på något vis. Just den svängplattan kan man nog kränga en stor O-ring över så beroende på hur lagerenheten ser ut så går det ju att lösa.

Någon som sett något liknande lager eller vet vad det kallas?

Edit: Ev. om någon vet en bilmodell med liknande typ av hjullager som är lite mindre och lättare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av mrfrenzy »

Gå till biltema och kolla i hyllorna på alla hjullager som har vettigt pris. Det finns säkert någon som är lagom stor.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av Glattnos »

Jag har funderat på det men min lokala Biltema har endast hjullager på Kundservice så man måste ange ett art. nr. vilket gör det lite svårare. Men jag tänkte att om jag hittar 3-4 olika lager som kan vara intressant så kan jag gå dit och be dom ta fram dom så jag kan jämföra, eller åka till ett Biltema som har dom i hyllorna.

Finns det inga industriella lager för sådana lösningar?
jeppe
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 mars 2011, 23:48:14
Ort: Ulricehamn

Re: Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av jeppe »

Igus har platta rundbordslager i olika dimensioner.
https://www.igusab.se/wpck/1962/iglidur_prt
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av Glattnos »

jeppe: Grymt! Det där ser ut att vara precis vad jag letar efter. Ser ut som att 160mm skulle passa bra, den kostar dock 1500:- + moms men det kan vara rätt väg att gå då det ger en stadig lagring som tål saltvatten bättre än ett kul-baserat lager. Jämfört med ett hjullager så är priset bara ca dubbelt.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av bobobo »

Sök på aliexpress efter "cross roller bearing" eller "slewing bearing". Många är dyra och stora, men lite mindre storlekar finns för någon femhundring.
Annars sök på aliexpress efter "turntable bearing" så finns det i aluminium eller pressad plåt som är billiga men mindre precision och lägre bärighet.
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av betelgueze »

Du kan också söka på svängkranslager. Ingen aning vilka priser det är på såna dock.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lagerenhet med två flänsar ungefär som ett hjullager?

Inlägg av Glattnos »

Tackar för tipsen :)

Det blir nog Igus rundbordslager då det kommer utsättas för saltvatten men jag är lite rädd att dom kommer "nypa" om dom belastas men dom borde ju funka hyffsat om man håller sig inom de specificerade belastningarna.

Jag var inne lite på att bygga ett lager med Igus princip men kom fram till att jag nog inte klarar att göra det lika bra för samma pris så den iden har jag lagt på hyllan.

Men fler förslag är välkomna om någon har någon dunder-lösning :)
Skriv svar