Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Hallå!
Tänker bygga ett teleskop och håller på att fundera ut alla detaljer runt detta (projekttråd kommer).
Då jag tänker ha en inbyggd kamera så får fokus ske mha primärspegeln istället, då man inte vill ha massa extra sladdar o grejer i vägen för ljuset.
Spegeln kan också kalibreras med 3 skruvar som sitter med 120grader mellan varandra och håller fast själva plattan där spegeln sitter.
Min tanke var att kombinera detta på något sätt, tex att ha 3 små stegmotorer som styr dessa skruvar, och genom att flytta alla 3 på en gång så kan man ändra fokus.
Det är ju rätt stora krav på precision, så man kan inte bara ha grejerna hängandes på 3 skruvar/gängstänger utan jag tänker att man måste ha det löpande på tex 3 rundstänger med linjärlager, men d¨å får man jui stället problemet att man inte kan bara justera en skruv för att kalibrera får då kommer man ju att låsa hela mekaniken.
Någon som har bra idéer på hur detta kan lösas?

Snabb skiss på hur det fungerar:
https://dl.dropboxusercontent.com/s/oum ... 104653.jpg
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av tecno »

Är det inte enklare att ha en linjärskena som kameran löper på istället?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av arvidb »

Det kanske går att hitta fingängade kultryckskruvar någonstans? (Sifvert verkar inte ha i sin katalog, men man kanske kan ringa och fråga dem?) Eller så funkar det kanske med vanlig M-gänga från Wiberger?

Vad heter dessa på engelska och tyska tro?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av ahlsten »

tecno: Rotarionsfrihetsgraderna behövs för kollimeringen också.

Fingängat vore säkert bra, annars kanske utväxling är något att titta på? Hävarmar till de tre stödpunkterna kanske?

Edit: antar att glapp-/backlash-fritt är bra men inget krav? Man måste väl ändå återkoppla det optiska på något vis?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av tecno »

Är inte detta engångsfix eller ska det fipplas med detta i all evighet?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Anledningen till att kan inte vill flytta kameran er mest för att jag vill slippa ha extra sladdar o grejer jag måste dra som riskerar att störa ljusinflödet i teleskopet.
Minsta sak gör åverkan på bilden tyvärr, men det var min första ide. Man kommer inte att behöva justera det jätteofta, men det är ju en bonus tänkte jag m man kunde kombinera det. Precisionen tror jag ska vara ok, med en "vanlig" stegmotor och 1mm stigning får man ju 5µm även utan microstep.

Glapp borde inte vara några stora problem så länge det bara är när man vänder. Men ju mindre desto bättre såklart.

Kultryckskruv såg intressant ut men det hjälper inte mot det grundläggande problemet som är att man vill ha hög stabilitet samtidigt som man vill tillåta en viss vridning utan att linjärlager låser sig.
Tror man måste ha någon form av rundstänger eller dylikt iom att spegeln kommer att hänga fritt. Finns det något sätt att montera linjärlager som gör dom styva i fram/bak-axel men någon flexibla i övriga axlar?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av arvidb »

Brukar man inte bara låta spegeln (eller "spegelkassetten") vila fritt mot de tre justerpunkterna? Just för att kunna ta upp vridning och slippa glapp?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Spegeln måste ju hänga i mitten av röret, så den måste ju sitta fast på nått sätt, annars skulle den ju bara ligga i botten.
Den designen jag sett som verkar vanligast är att man bara har 3 fjäderbelastade skruvar som trycker/drar på spegeln pga att det sitter fast en mutter i själva spegelhållaren. Det kanske räcker så? men det känns väldigt ostabilt tycker jag? Ska man ha fokus så behöver man ju något längre slaglängd också.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av kodar-holger »

Det här med att saker sitter i vägen insåg ju satellit-tv-industrin nån gång för länge sen och vips så var alla nya paraboler av offset-typ. Kan nån förklara varför man inte gör så med teleskop också? Borde bli enklare konstruktioner även om det kanske är svårare att slipa spegeln trots att den även då bara är ett utsnitt av en parabel.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av arvidb »

Här är några som har testat olika sorters kantstöd. Sidan innehåller en intressant lista med olika sorters stöd och tillhörande interferensmönster.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Hesabon »

tecno skrev:Är inte detta engångsfix eller ska det fipplas med detta i all evighet?
En sak som alltid kräver justering är deformationen p.g.a. temperaturen. Spegeln är helt annorlunda en kall, kristallklar januarinatt än vad den är i augusti.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av tecno »

Jo jag har insett att detta var inte frågan om ett enklare teleskop.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Det startade som ett enkelt o billigt teleskop men spårade ut en aning på vägen : p
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Andax »

Hur stort justerspann behöver du för fokus? 1mm? 10mm? 50mm?

Vad för kamera kör du med?

Har du sett eVscope på Kickstarter?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Jag är lite osäker på focus spannet faktiskt, men antar att i teorin behöver man nog bara några mm max, men tänkte sikta på kanske 2cm eller nått.
Kameran är en raspberry pi v2, kanske inte den bästa men definitivt en av dom enklaste att använda iaf.

Det teleskopet såg ju rätt nice ut, men dyrt som fasen! Det är ju i princip bara ett teleskop men inbyggd image preprocessing som jag fattar det som? Borde man ju kunna göra med pien också egentligen. Bara att slänga på en skärm. Reagerade också på dom sjukt tjocka spindelbenen dom hade, känns lite märkligt att blockera ljuset på det sättet helt i onödan.

Gav mig dock iden att det hade varit nice med en display på teleskopet också, så man kan välja att faktiskt stå vid det och styra det från datorn...
Skriv svar