Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av persika »

Skippa linjärstyrningarna.
Ha tre stegmotorer med (kul-)skruvar så kan du både justera fokus o finjustera bilden i höjd o sidled
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Ja, det är vad jag siktar på nu, var bara lite orolig för stabiliteten med bara skruvar, men tror det löser sig med lite kullager och fippel.
Tänkte att om man tar en M8 bult som bara har gänga på änden så kan man stabilisera upp det lite med 2 kullager.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Nuvarande plan (det ska ju vara 3st av detta assembly):
Bild
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Gimbal »

Kan tänka mig att det finns risk för att skruven långsamt vobblar när den roteras om du inte har något som styr upp det hela.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Det var därför jag först funderade på att använda rundstänger och linjärlager för att styra upp det, men då kan jag ju inte justera spegeln med en skruv separat för kalibrering utan att riskera att allt låser sig?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Andax »

Kanske blir stabilare med dragfjäder istället för tryckfjäder och att skruven trycker ifrån. På så vis jobbar ju gravitationen till din favör.

Gå in på thorlabs och titta på deras justergrejer. De har t.ex. skruvar med mycket fin gänga och med kula i toppen.
Thorlabs har ett kontor i Göteborg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

Intressant tanke helt klart. Blir ju lite mer komplex design dock då motorerna måste monteras på en extern platta som rör sig i förhållande till basplattan.
Men skruvarnas rörelser borde ju påverka spegeln mindre då dom inte sitter fast.

Edit: Men med dragfjädrar behöver man ju också mer stöd, annars trillar ju spegelhållare ner bara, så det ökar ju komplexiteten lite ytterligare.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Gimbal »

Hur stor/liten spegel handlar det om?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motoriserat teleskop, fokus av primärspegel.

Inlägg av Virror »

6tum (152.4mm).
Vill också förtydliga att jag aldrig ägt ett teleskop i mitt liv, så jag förväntar mig inte precis underverk, men man vill ju försöka få till det så bra som möjligt plus att det är roligt att lära sig : )

Edit: Tror ni att det räcker med att spegelfästet "hänger" på 2 rundstänger om man kör med ovanstående nya metod? Man kan ju inte fixera det för hårt utan att orsaka låsning.
Skriv svar