Budget 5W Laser, något att ha?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Budget 5W Laser, något att ha?

Inlägg av tompa74 »

Har ju skaffat en liten fräs som jag roar mig med när tid och möjlighet frigörs, funderar på att skaffa en laser till den också.

Helst skulle man ju vilja ha en som skär genom 20mm stål men ja, den kan vi glömma så länge av förklarliga skäl.

Är det någon som testat en budgetvariant?

Vad klarar de egentligen av?

/ Tompa
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Budget 5W Laser, något att ha?

Inlägg av limpan4all »

Jag har handlat en Eleksmaker A3 pro 2500mW (från Banggod) som jag skruvade ihop igår kväll, allt var med och funkar bra, en massa extra delar också, dvs extra skruvar, muttrar mm. Har bara provat den än så länge, och försöker lära mig hur den funkar. Hitintills så har jag skurit papper och skrivit på läder. Det har funkat bra, förutom att jag har svårt att komma överens med tillverkarens programvara (måste ställa om Windows till . som decimal tecken...). Men för priset så är det en billig testmaskin, dom hade en drive i juli så den kostade 186 USD inkl. frakt (vart ca 2000:- inklusive postens avgifter moms osv). Den finns också med ett 5000mA huvud men det var nästan dubbelt så dyrt så jag avstod i detta läge.
https://www.banggood.com/2500mW-A3-30x4 ... rehouse=CN
Nu har jag beställt 4st extra skyddsglasögon vardera från två olika leverantörer (kineser), så att alla andra intresserade också kan titta på.
Du skulle ju kunna nöja dig med att bara handla ett laserhuvud till din fräs, men hur man gör gör att omvandla Z-parametern till intensitet från 0,1 till 100% (PWM till lasermodulen) vet jag inte men det borde vara görbart och du har ju redan all mekanik.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Budget 5W Laser, något att ha?

Inlägg av tompa74 »

Intressant, jag har kikat på den här:
5wlaser.jpg
Det är alltid ett spel med kinaprylar, antar att det bara är att testa.
Ja styrningen till det hela ska nog lösa sig.

/ Tompa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar