Gasflaskor och regulator Sodastream.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Jag har planer på att använda en 5kg Koldioxid-flaska till min Sodastream. Gör av med ganska mycket vatten och således mycket gas. Det blir ett evigt bytande av de små flaskorna... Vi har ändå 3 st flaskor men de räcker ju inte så länge.

Min fråga är nu, behöver jag någon regulator mellan flaska och Sodastrem, typ som man har till svetsen. Använder Koldioxid där också, bland annat. Där har jag ju en vanlig gasregulator som reglerar från 1-4 Bar ut.
Men behöver jag detta till Sodastreamen också? Eller kan jag med rätt adapterslang koppla in mig direkt från flaskan till Sodastreamen..

Regulator, liknande denna: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... eregulator

Slang: https://www.aliexpress.com/item/Four-Mo ... 2cecf3b171
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av lillahuset »

Du är väl medveten om att Sodastream förfalskar ursprunget för sina produkter för att kunna åtnjuta förmånerna i frihandelsavtalet med EU och därmed bryter mot avtalet.
https://en.wikipedia.org/wiki/SodaStream#Controversy
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av danei »

Det finns ingen regulator på Sodastream flaskorna, så det ska inte varanågon om du använder en annan flaska heller.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av danei »

Det finns ingen regulator på Sodastream flaskorna, så det ska inte varanågon om du använder en annan flaska heller.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av Nerre »

Grejen är ju att man "duttar" med knappen och sen sitter det en övertrycksventil som smattrar när man uppnått önskat tryck.

Annars rekommenderar jag att lära om tvångskarbonering på valfritt ölbryggningsforum.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av svanted »

Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av MNorrgren »

Tack för alla svar, som jag trodde behövdes ingen regulator men lika bra att fråga. Vet ju aldrig!

Det är många av de större maskinerna som har regulator före men var osäker på Sodastream. Ineffektivt men det fungerar ju bra ändå.

Håller med att det kan kännas dumt att köra koldioxid i flaskor över halva Europa osv men känner dock att det är klart bättre än att köpa färdigt vatten på flaska. Dels som de säger i reklamen, att man slipper asa hem så mycket vikt. Det sparar ju en hel del plast också. Så det är väl i grunden ett bra system.

Då tycker jag att min ide, som många andra också gör, att använda en större flaska som fylls i Sverige är en bättre lösning. Dessutom i längden klart billigare också! En fyllning av 5kg Koldioxid betalar jag 300kr för! Helt ok!
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av ds77 »

Jag som precis skaffat en adapter för sodastream flaskan så jag kan sätta på en regulator och ha den till svetsen :)

Mest för att det är en liten smidig flaska om man ska släpa runt svetsen och göra något mindre jobb.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av Jonaz »

Vart skaffade du slangen?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av mrfrenzy »

Anledningen till att man kolsyrar vatten är ju för att det inte ska växa bakterier under transport och lagring.
Jag tycker det överhuvudtaget verkar onödigt att blanda i CO2 i rent svenskt kranvatten som ska drickas samma dag.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av MNorrgren »

Självklart är det bra vatten, men vissa av oss, UT exempelvis uppskattar bubblorna! Tänk CocaCola utan kolsyra, kanske inte så gott... Jag uppskattar bubblorna i vatten också!! Så jag ordnar det, självklart som för andra att vara utan!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Gasflaskor och regulator Sodastream.

Inlägg av hawkan »

UT?
Vi har kolsyrat vatten hemma från 19 liters Corneliusfat som en del har till öl.
CO2 från sodastream-tuber eller 7 kg behållare. Dåå behövs en regulator,
Ca 2 bar är lagom för ett "sprudlande" vatten. Nytt vatten får stå några dagar
för att ta upp CO2. Vattnet fås ur en liten plastkran. På samma sätt som öl.
Skriv svar