Agstu.se Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 11.46 2018-04-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 20.51 2017-12-09 

Blev medlem: 20.21 2009-11-30
Inlägg: 160
Ort: Falkenberg
Då var det alltså skaftet på stickstålshållaren som vibrerade trots förstärkningarna.
Kul att det fungerade nu med ännu mer förstärkningar.

Färdigt på måndag blir väl svårt för dom ska väl härdas och hålet hårdsvarvas+trådgnistning av spåret.
Var väl även några gängade hål på ritningen :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 20.57 2017-12-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12774
Ort: Säter
4st ska vara färdiga för härdning på måndag morgon.

När jag 2st färdigsvarvade ska jag dra i gång fräsmaskinen för att göra M20 hålen.
Jag tror jag fuskar lite och borrar Ø18mm istället för Ø17.5mm.
Det borde gå mycket lättare att gänga då. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 12.39 2017-12-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 6292
Ort: Göteborg
säter skrev:
Nu har jag svetsat på en rejäl förstärkning på baksidan av stålet.

Om Mad Max konstruerat skärhållare då hade de sett ut så här, bra att det gick att lösa :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 13.22 2017-12-11 

Blev medlem: 13.39 2009-07-02
Inlägg: 944
Bra kämpat :tumupp:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 00.48 2017-12-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12774
Ort: Säter
säter skrev:
4st ska vara färdiga för härdning på måndag morgon.
Det vart lunchtid idag. :)

Hur som helst, nu fungerar stickstålet bra.
Nu ska resterande 5st ämnen lyftas in.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 23.20 2017-12-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12774
Ort: Säter
Citera:
Nu ska resterande 5st ämnen lyftas in.
Det var ett stort jäkla dubbhål i ett av ämnena.
Jag har dåliga erfarenheter av detta sedan tidigare.
Det fungerar inte med korthålsborr då. :evil:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 09.43 2017-12-13 

Blev medlem: 18.43 2009-10-16
Inlägg: 274
Ort: Kiruna
Varför funkar inte det? Min upplevelse av korthålsborrar är att dom brukar vara väldigt bra vid ojämna/vinklade ytor, har iofs aldrig dubb borrat före...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 17.23 2017-12-13 

Blev medlem: 20.21 2009-11-30
Inlägg: 160
Ort: Falkenberg
Man vill inte ha något hål i biten där man ska borra med korthålsborr,dom fungerar bäst i solitt matrial.
Tror det är för att centrumskäret sitter längre ut än ytterskären och går in i matrialet först detta styr upp borret.
Är det då redan hål i mitten tappar man stabiliteten i borret och det vill bara vibrera och ha sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 19.24 2017-12-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12774
Ort: Säter
säter skrev:
Jag har dåliga erfarenheter av detta sedan tidigare.
Jag vill minnas att den gången fick jag svarva bort dubbhålet med en liten innerbom.
Jag gör ett försök att borra först, men förmodligen blir det bara vibrationer. :evil:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 19.28 2017-12-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12774
Ort: Säter
tkgb skrev:
Tror det är för att centrumskäret sitter längre ut än ytterskären och går in i matrialet först detta styr upp borret.
Skärkrafterna balanserar ut sig vid solitt material.
Tar det inte på centrumskäret, då förloras balansen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 22.32 2017-12-17 

Blev medlem: 00.16 2016-06-26
Inlägg: 192
Jag or
Men hur kan du starta med den klena hållaren uppspänningen ser undermålig ut.
och börjar man få vibrationer så kan det vara hopplöst att blir av med dem.
så mitt tipps är brutalt men 25 år som verktygsmakarare så lär man sig å fuska till det om man börjar känna av vibrationer öka skärtrycket brutalt.
Som när du sticker av ett ämne.
Fegar du när det börjar vibbrera å släpper skärtrycket då är det kört.
Öka trycket rehjält å vibbs så är vibbrationerna borta men det krävs känsla så inte sakerna går i sönder.
Ska den härdas ska den slipas förmodar jag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 23.01 2017-12-17 

Blev medlem: 00.16 2016-06-26
Inlägg: 192
Och åter igen skippa hårdmetall skären.
Det fungerar bra när allt är stabilt.
Svarvat en del stooora saker som bl.a. som konsult till Pappersbruk där de kört fast.
då har jag löst många problem med specialslipade skär.
Hårdmetallsplattor är gjorda för skärdata du aldrig kan uppnå.
Men de fungerar i suportsvarv när allt är som det ska.
Men
inte det inre uppstår kniviga situationer.
Så lär dig slipa svarvstål å du kommer förstå mycket bättre hur det fungerar med vinklar spånbrytare.
å en viktig sak de absorberar vibbrationer.
Vad var tanken med sådan nosradie?
Stor nosradie så går det tungt å allt blir en större risk för att saker ska lossna bättre liten radie å köra lugnt.
Stoppa om du känner av minsta vibbration ändra vinkel på stålet minska varvtal öka skärdjup.
Jag sticker allt med 2mm stickstål breddar nästan aldrig spåret under 100mm 2140 Arne 2250 mm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 08.22 2017-12-18 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 6896
Ort: Hallstahammar
Kul att bbenderman försöker "läxa" upp Säter hur man svarvar stora tunga saker, jag gissar att Säter har tillräckligt med koll på sina grejer för att lösa det mesta. Det finns flera sätt som är rätt.

Förövrigt alltid lika kul att läsa lite om hur de stora grabbarna väljer att göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 10.14 2017-12-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21213
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Citera:
bbenderman försöker "läxa" upp Säter


Håller med X-IL, är nog så att bbenderman har 0-koll vad gäller Säter.

Men visst det han skriver har bäring.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 13.29 2017-12-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12774
Ort: Säter
bbenderman skrev:
Men hur kan du starta med den klena hållaren uppspänningen ser undermålig ut.
Om du tar dig tid att läsa tråden, då ser du att jag fick bukt med vibrationerna genom att förstärka stålhållaren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: elbe, Jonaz och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010