Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 13.10 2018-04-25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 12.12 2017-11-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12799
Ort: Säter
Jag har åtagit mig att svarva några riktrullar.
Det vore kul med lite synpunkter på hur man ska lägga upp det hela.

Svarven tar bara Ø500mm över tvärsliden, så all bearbetning måste ske på sidan om denna.

Bilaga:
001.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 12.42 2017-11-01 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2708
Ort: Umeå
svårt att svarva nåt som inte dubbhöjden räcker till för....
man kan tillverka en högre bock med en egen chuck som drivs av ett kugghjul i den befintliga chucken,
som man skruvar fast i tvärsliden.
såg nåt projekt på nätet om det som jag inte hittar nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 13.38 2017-11-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21254
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Menar du att det blir för lång utligg på bommarna? 270+ borde väl du kunna fixa i din svarv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 17.01 2017-11-01 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 972
Ort: Spånga
"såg nåt projekt på nätet om det som jag inte hittar nu."
https://www.youtube.com/watch?v=2ivuCRavE8I


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.14 2017-11-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12799
Ort: Säter
svanted skrev:
svårt att svarva nåt som inte dubbhöjden räcker till för....
Dubbhöjden räcker till.
Dock inte höjden över tvärsliden.
Det är innebär att jag måste svarva med något som liknar innerbommar utvändigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.54 2017-11-01 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2708
Ort: Umeå
äsch, sorry, läste men tänkte inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 09.42 2017-11-02 

Blev medlem: 10.01 2016-12-30
Inlägg: 30
Bilaga:
tvärslid.jpg

I nödfall kan man göra så här men man får köra försiktigt då det sliter hårt på tvärsliden.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 12.29 2017-11-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12799
Ort: Säter
Någonting i stil med det där måste det bli.
Det borde inte belasta tvärsliden hårdare än när man kör med en innerbom?

Jag hade en sönderkörd hållare för innerbommar som jag offrade.
Jag svetsade på en förlängning och ett svarvstål.
Då fick jag även med vattenkanalen.
Det här är avsett att monteras på sidan av fyrkantrevolvern.
Bilaga:
002.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 02.50 2017-11-03 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 972
Ort: Spånga
"Det borde inte belasta tvärsliden hårdare än när man kör med en innerbom?"

Nej inte p.g.a. längden jämfört med motsvarande innerbom, men kraften / momentet lär väl öka med diametern vid utvändig svarvning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 06.25 2017-11-03 

Blev medlem: 00.16 2016-06-26
Inlägg: 192
Jag har nog löst det med innersvarvstål
Vanlig svarvbom upp o ned.
Och chuken snurrar då motsols.
Om jag vore orolig för vibrationer.
långt ut eller in på sliden innan jag tagit första skäret är omöjligt å svara på testa?
Belastningen beror på hur stora skär du tar.
Och nosradie 0.2 är valet om du är orolig!
Vibrationer är det du ska undvika
Men allt som går snabbare än att special svetsa ett stål Är bra.
Vända på arbetsstycket om bommen tar i .

Finns många idéer.
Där större svarv är nr 1.
Tänk
1.tolleranserns ska klaras av.
Tiden är nr2

Finns många idéer.
Bästa är kanske låna en större svarv är nr 1 för mig


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 11.43 2017-11-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12799
Ort: Säter
Eli skrev:
Nej inte p.g.a. längden jämfört med motsvarande innerbom, men kraften / momentet lär väl öka med diametern vid utvändig svarvning.
Momentet ökar ju men inte kraften.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 11.46 2017-11-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12799
Ort: Säter
bbenderman skrev:
Men allt som går snabbare än att special svetsa ett stål Är bra.
Det blir svårt att ta sig ned i spåret med en vanlig innerbom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 16.33 2017-11-03 

Blev medlem: 20.21 2009-11-30
Inlägg: 160
Ort: Falkenberg
Det var en rejäl klump med SS2310 :)
Det blir säker bra med den svetsade hållaren,finns nog inget annat som funkar om man inte bara ska svarva rakt.

Visa gärna lite bilder när du kommer igång med svarvningen.
Tycker hålet ser lite jobbigt ut med 0.8 i ytjämnhet,antar att du har rejält grova borrar och innerbommar.
Ska du göra kilspåret själv eller lämna bort det på trådgnistning?


Senast redigerad av tkgb 18.46 2017-11-08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 16.54 2017-11-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12799
Ort: Säter
Citera:
Tycker hålet ser lite jobbigt ut med 0.8 i ytjämnhet,antar att du har en rejält grova borrar och innerbommar.
Ska du göra kilspåret själv eller lämna bort det på trådgnistning?
Ra 0.8 blir svarvning efter härdning.
Då brukar det bli ganska slätt.
Lite kan man nog pruta på detta också. :)

Jag har en Ø80mm korthålborr + en Ø60mm innerbom.
Detta borde fungera för grovkörning från två sidor.

Kilspåret blir trådgnistning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 16.58 2017-11-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12799
Ort: Säter
bbenderman skrev:
Och nosradie 0.2 är valet om du är orolig!
Jag har tänkt köra med nosradie 1.6mm.
Skären håller betydligt bättre i 2310 med stor nosradie.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010