Problem med saxlift. Funkar nu.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Problem med saxlift. Funkar nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

En bekant har en gammal saxlift som helt saknar dokumentation och tillverkningsskyltar. Den funkade ena dagen, nästa dag så fungerade bara vridningen av hjulen till höger och vänster. Den gick inte att köra eller hissa. Den står i nedre läge på plant golv. Batterierna visar medel-laddning. på indikatorlampor. Det är en gammal lift som inte är försedd med de slädar på höger och vänster sida under. som finns på nyare liftar.

När man körde den(tidigare när den funkade), så pep den om underlaget blev för ojämnt, så någon typ av givare finns det någonstans.

Någon som vet mer om denna lift?
saxlyft-1.jpg
Edit. Ändrat saxlyft till saxlift.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 2 november 2017, 16:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med saxlift.

Inlägg av Purre »

Jag har manual till en Upright MX19 som iaf påminner i utseendet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med saxlift.

Inlägg av SeniorLemuren »

Den påminner men om jag kollar i manualen som jag laddat ner från internet så har den 4 st batterier i samma låda. Den jag håller på med har 2 batterier på vardera sida om liften. Jag känner heller inte igen inkråmet för övrigt. Denna är gammal, vet inte årtal men manualen jag laddade ned kan ju vara fören senare modell. Hur är batterierna placerade enligt din manual?

På kretskortet som sitter i manöverpulpeten finns 4 st flervarviga pottar. Jag misstänker att de är för att justera spänningen till proportionalventilerna? Manöverspakens fram och bakåtrörelse vrider en potentiometer placerad mitt på kretskortet.

När man för spaken framåt eller bakåt kan man höra att det klickar svagt i ventilerna både i läge lyft och i läge kör. Styrningen funkar utan problem. Kan det vara så att styrningens ventiler är direktverkande och får full spänning direkt för att öppna och att problemet är att proportionalventilerna av någon orsak får för låg spänning så att de inte orkar öppna utan bara klickar. Kanske kan vara en ide att skruva lite på de flervarviga pottarna för att testa?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Problem med saxlift.

Inlägg av hcb »

I så fall bara litet fram och tillbaka. Inställningarna lär ju inte ha ändrats av sig själva.
Har du någon information om vad spänningarna skall vara och möjlighet att mäta dem?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med saxlift.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har ingen som helst information om denna lift. Kan inte finna något på internet som stämmer in. Efter att ha rotat runt lite så har jag nu fått allt att fungera, varför vet jag inte, så det lägger säkert av igen. En liten misstanke är att den potentiometer som reglerar hastigheten är i dåligt skick och vaknade till lite när jag motionerade spaken flitigt fram och tillbaka.

Potentiometern sitter inlödd direkt på kretskortet och går ej att mäta upp utan att löda bort, vilket verkar vara en delikat historia eftersom hela kortet är inplastat med någon genomskinlig plast.

De små trimpottarna har jag skruvat på helt utan verkan.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med saxlift.

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter att ha motionerat potentiometern för fartregleringen och gjort rent krestskortet och batteripolerna och sparkat på batterilådan så funka den nu perfekt. Får se hur länge. 500 spänn in i kaffekassan :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med saxlift. Funkar nu.

Inlägg av Purre »

Nä samma i min manual med alla 4 batterierna i en och samma låda som svängs ut åt ett och samma håll.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Problem med saxlift. Funkar nu.

Inlägg av Purre »

Annars är om det är Genie som är tillverkaren bakom den? Vet att deras brukar vara blå och dom ser också ut att vara likadan som den på bilden men svårt att säga. JLG finns också men deras är orange/brunaktiga i färgen
Skriv svar