Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (CNC)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (CNC)

Inlägg av Danne W »

Jag håller, som så många andra, på och bygger en liten CNC fräs. Jag har bäst koll på mekanik och än så länge rätt dålig koll på elektronik, men hoppas kunna lära mig mer.

Har 3st Nema 23 motorer, 3st DM542A driver cards och ett break out card. Har försökt läsa mig till hur dessa skall kopplas och därefter ritat upp ett schema själv. Är det någon vänligt själ som har lust att kika på detta och ge en åsikt om det ser okej ut eller inte? I första läget har jag tänkt att testa detta med motorerna "lösa" bredvid datorn, dvs inte monterade på maskinen.

Har i nuläget inte tänkt att styra själva spindeln med hjälp av datorn.

Har några första funderingar själv:

-skall 5V-jorden endast gå mellan 5V-strömenhet och break out board, som jag ritat på schemat nu?
-jag har inga limit switchar eller nödstopp än, kan dessa portar på break out kortet vara okopplade när jag testar motorerna "löst"?

Sen undrar jag även över en blå liten pryl (dip switch?) på varje driver card, med 8st switchar som kan ställas on/off. Samtliga står på off i nuläget. Någon som vet hur dessa bör ställas?

Mycket tacksam om någon har lust att vägleda en novis :)

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns säkert många som kan granska detta. Jag kan tro att -5V skall vara till en gemensam jord.
Dipswitcharna har du ju tabell på kortet. de tre första är ju hur mycket kräm du skall ta ut. Nästa är stegen.
Måste säga att jag gillar din ritning. Klar och tydlig vad det handlar om.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Hesabon »

Ritningen är riktig, du skall INTE koppla ihop jorden från 5VDC och 36VDC P.S.arna.
Breakout-kortet är optoisolerat och det är även DIR och STEP-ingångarna på stegmotordrivarna.

Fysiskt skall du dra jordkablarna från 36VDC och DM542A (x3) till samma punkt.
Jorden från 5VDC behöver du inte koppla någon annanstans än breakouten, via parallellportskabeln kommer den att kopplas samman med PC:ns jord och den vill du inte ha sammankopplad med maskinens jord för då får du bara strul.

Beträffande dip-switcharna är det precis som Lasp säger: du har lathunden tryckt på skalet.

Vilka värden som skall ställas in beror på vilka stegmotorer du har och på vad du vill ha av maskinen.
Max strömmen (SW1-3) ställer du in enligt motorerna. Kolla motorspecen och ställ in strömmen ett steg under motorns max.
Strömmen vid stillastående (SW4) ställer du till halva max. Ifall du av någon orsak behöver våldsamt mycket hållmoment också i stillastående kan du ställa den på max, men då blir också motorerna rätt varma. Börja alltså med halva så är du på den säkra sidan.

Lämplig mikrostegning beror på om du har kulskruvar, trapetsskruvar, [M-gängskruvar?], kuggstång, och vad utväxlingen blir.
Den mikrostegning du väljer (SW5-8) kommer att inverka på bl.a. upplösningen, momentet och hastigheten. Rätt värde beror altså på vad du vill.
Ifall du har kulskruv, börja med 800 steg per varv, det kan inte bli helt fel.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Danne W »

Det är fantastiskt att det finns så snälla människor som ni! Tusen tack för hjälpen! Nu ska jag koppla ihop grejerna och se om jag lyckas att få något att snurra! :)
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Danne W »

Jag lyckades dessvärre inte få någonting att snurra... Jag har kopplat allt enligt schemat som är länkat i första posten, förutom att jag inte kopplat in någon nödstop eller några limit switchar.

Jag har en demoversion av Mach3 och just nu vill jag bara försöka få motorerna att snurra. Jag bifogar lite bilder på vad jag tror är viktiga inställningar (har försökt följa lite olika youtube-klipp för att komma fram till detta). För motor outputs var jag lite osäker på vilken pin som skulle vara step och dir, så jag har även testa att göra vice versa mot vad som är på bilden.

När jag försöker röra någon av axlarna (piltangenter eller klicka på pilarna direkt i Mach3) så har jag som bäst lyckats höra ett svagt, svagt, dovt "klick" från motorn men ingen rörelse alls! Någon som orkar ta en titt på bilderna och har något förslag på vad som kan vara fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gtm-S
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2013, 16:49:40
Ort: Värmdö

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Gtm-S »

Hej

Vad har du för motorer?
Du har ställt in 1A som maxström och sedan sw4 till half current, motorn kanske inte orkar snurra med så lite ström.
Rör sig x,y,z DRO på skärmen när du trycker på piltangenterna?

Mvh

Thomas
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av tecno »

http://www.longs-motor.com/productinfo/ ... 0_131.aspx

Koppla enligt Fig1, ser inte ut som om du har aktiverat drivaren = Enable
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Danne W »

Ah, har inte tänkt på det. Jag vet faktiskt vad mina motorer är ratade för, så jag tänkte att jag testar med lägsta för säkerhets skull. Det står inte på motorerna, men skall googla artikelnumret när jag kommer hem. Ja, siffrorna (koordinaterna eller vad jag ska kalla det) rör sig när jag trycker på piltangenterna.

När det gäller Enable, har en dum fråga: jag förstår inte fig1 i länken riktigt. Ska jag koppla in enbl+ på samma som den rosa kabeln i mitt schema, dvs 5V+?
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Danne W »

En fråga till: nu har jag kollat upp motorerna, det är 3A som gäller för dessa. Bör jag då ställa drivarna på 3A peak eller RMS? (Eller ett steg under detta enligt tips högre upp i tråden, men fortfarande peak eller rms?)
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Danne W »

Gah, jag får det inte att fungera i alla fall. Jag är förvisso rätt trög vad gäller elektronik, så jag kanske inte kopplat rätt i alla fall. Har nu kopplat in +5V, direkt fån power supply 5V till ENBL+ (fortfarande inget inkopplat på ENBL-). Har även höjt strömmen från drivarna, med hjälp av Dip-switcharna. Händer ingenting alls. Samtliga kontrolldioder lyser grönt, men det händer ingenting på motorerna.

Jag bifogar en till bild, på hur min Mach3-ruta ser ut, ifall det är något knas där. Annars har jag verkligen ingen aning om vad jag gjort fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av perra_e »

Om du tittar i kopplingschemat som tecno länkar till så ser du att du måste koppla "ENBL-" till jord.
Det sitter en optokopplare på ingången, och det händer inget om inte båda ingångarna är anslutna.

--Per
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av tecno »

Koppla enl Fig 1 som länkades till !
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Danne W »

Jag är jättetacksam för er hjälp! Men hoppas att ni står ut med att jag har lite dumma frågor: Vilken jord skall denna kopplas till? -5V direkt från 5V power supply? Eller någon av GND-punkterna på break out kortet? Det finns en GND-punkt på varje sida av kortet (eller blir detta samma sak?!). Bara lite rädd att jag skall koppla galet och bränna något.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av mankan »

Du kan ju enkelt mäta med en multimeter om din -5V PSU är samma som GND på breakout.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Hjälp, snabb granskning av mitt enkla kopplingschema? (C

Inlägg av Danne W »

När jag kopplar Enbl- på -5V så slår drivarens kontrolldioder om från grön till röd, så då vågade jag inte prova mer.

Jag har tyvärr svårt att förstå fig1. Skulle någon som kan vilja jämföra den med mitt ursprungliga schema? Som jag tolkat och provat så har jag utöver mitt ursprungliga schema även kopplat ihop enbl+ med 5V+ och sedan nu även provat med enbl- på 5V- och det funkar tyvärr inte
Skriv svar