OmiocCNC X4 800L

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

OmiocCNC X4 800L

Inlägg av Dravpnir »

Jag har haft denna maskin sedan i juni, men inte haft tid att göra något med den... men äntligen har det börjat att ändra på sig. Att dokumentera projektet fungerar som en bra motivation för mig och jag hoppas att någon iaf kommer gilla att följa med i arbetet.

Planerna i början var att bygga en egen maskin, eller bygga om en manuell fräs. Tråkigt nog insåg jag att med den tiden jag har över kommer det ta alldeles för lång tid, så det fick bli något mer eller mindre färdigbyggt. Efter att ha läst på om olika cnc routers verkade många rätt nöjda med sina från OmioCNC eller Carving CNC som de hette tidigare. Då utrymmet inte fanns till för en X6 2200L fick det bli dess lillebror X4 800L.

Bild



Jag valde att uppgradera spindeln till den vattenkylda varianten och kombinerade den med lite överblivna vattenkylningsdelar från ett datorbygge + lite andra delar jag köpte beg. Slangarna är lite korta, men de får duga just nu.

Bild

Bild



Datorn är byggd runt ett mini itx moderkort och sitter monterad bakom skärmen. Skärmen är en touchskärm som jag köpte här på forumet för något år sedan.

Bild

Bild



Jag kommer köra igång med elektroniken som följde med maskinen, men jag har sedan tidigare köpt på mig elektronik som jag tänkte switcha över till så småningom. Jag har iaf påbörjat arbetet med att montera den andra elektroniken. Det känns lite bättre att delarna sitter monterade i ett skåp istället för att ligga i en låda...

Bild
Jugge
Inlägg: 704
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: OmiocCNC X4 800L

Inlägg av Jugge »

Jajamen, kommer att följa tråden. Kul att du vill skriva :tumupp:
Skriv svar