Vilken CNC för Aluminium, runt 100 000 kr?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mummel
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 oktober 2017, 11:13:12

Vilken CNC för Aluminium, runt 100 000 kr?

Inlägg av Mummel »

Jag har tittat runt efter en CNC-fräs för att skära ut prototyper och små serier i aluminium.
Vid större serier, eller då vi behöver stål / rostfritt stål så tänker jag skicka iväg en beställning till någon firma som vattenskär eller laserskär.
Men det är väldigt bekvämt att kunna fräsa ut själv när man vill testa en idé eller behöver ett mindre antal enheter.
Aluminiumskivorna vi använder är max 2mm tjocka.
Behöver fräsa minst 600 x 900mm.

Jag har tittat på:
Raw 1.5 Extended från cncmaskiner.org, en billig men jag tror ganska klen maskin
http://cncmaskiner.org/produkt/raw-1-5- ... kuggstang/

RS 1325X från Indukta, verkar vara lite kraftigare
(länken är till industritorget, där det finns bättre information än på Induktas hemsida)
https://www.industritorget.se/objekt/Cn ... 25X/21219/

Kravet är att man kan använda något enklare CAM-program typ Mach3 eller liknande för att få till fräsningen enkelt.
G-kodning är inte min starkaste sida, men det är bara att börja plugga! =)

Har ni några tips på bra maskiner för semi-proffs bruk i den prisklassen?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vilken CNC för Aluminium, runt 100 000 kr?

Inlägg av Glattnos »

2mm aluminium låter som ett bra plasma-jobb eller är det höga toleranser eller ytterligare bearbetning som gör att det måste fräsas?

Eftersom du skriver: "Vid större serier, eller då vi behöver stål / rostfritt stål så tänker jag skicka iväg en beställning till någon firma som vattenskär eller laserskär." så antar jag att detta är något som du som regel inte gör redan. Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet när det gäller plåt-detaljer.

När det gäller plåt-skärning:
Det finns få anledningar till att ha en maskin själv om det handlar om lönsamhet. Allt som inte behövs tidigare än en skärfirma kan leverera bör man lägga ut. Varje detalj man skär ut själv är en "förlust"(om vi utgår från man inte har en rejäl maskin själv, även då är det oftast en "förlust" om inte man har material och materialhantering också).
Jag byggde en CNC och försåg med en plasma så den kan skära upp till ca 15 mm stål men i nuläget lägger jag ändå ut all skärning på andra firmor. Visst kan jag skära ut lite bitar själv, men det blir alltid dyrare än att lägga ut det, mycket dyrare dessutom om jag räknar(vilket man såklart ska) inköp, hantering och transport av material. Jag har plåt stående bredvid CNC:n och ÄNDÅ lägger jag ut skärningen för att spara pengar. Jag beställer oftast bara få detaljer och det lönar sig även att beställa 1 st av något.

Det finns såklart undantag :)
Om man skär saker som tar väldigt lång tid att skära, dvs typ konstverk med massor av konturer eller där det måste skäras långsamt av någon anledning så kan det löna sig att köra i egen maskin. Om man helt enkelt inte KAN vänta på att få det gjort så är det naturligtvis fördel att köra i egen maskin.
Sen naturligtvis om man VILL skära själv så är det ju också ett argument för att göra det :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16970
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vilken CNC för Aluminium, runt 100 000 kr?

Inlägg av AndLi »

Mummel skrev: Kravet är att man kan använda något enklare CAM-program typ Mach3 eller liknande för att få till fräsningen enkelt.
G-kodning är inte min starkaste sida, men det är bara att börja plugga! =)
Mach3 är väl inte ett CAM, det är väl ett styrprogram som omsätter G-kod till styrsignaler till motorerna.

Tyvärr har jag inget bra förslag, vilket sannolikt är anledningen till min maskin har blivit så lite använd...
(Och på senare till tillgång till 3D skrivare...)
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Vilken CNC för Aluminium, runt 100 000 kr?

Inlägg av 3uba296 »

Mach3 och 4 har inbyggda funktioner för att skapa enklare fräsbanor, så till viss del är det ett CAM-program. Annars är det väl Fusion360 som gäller idag? (Cad/Cam)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Vilken CNC för Aluminium, runt 100 000 kr?

Inlägg av lgrfbs »

3uba296 det är exakt så jag fattat det också. :tumupp:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Vilken CNC för Aluminium, runt 100 000 kr?

Inlägg av dar303 »

Jag använder CamBam som är billigt och bra, jag ritar även mycket i det då det går att använda som begränsat 2,5D CAD-prog
Det går ändå att göra ganska avancerade grejer i det om man ligger i lite!

Bild

Bild
Skriv svar