Servo motor Contraves - Combi mill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Servo motor Contraves - Combi mill

Inlägg av GBG_Eng »

Skruvade isär servomotorn till Z-axeln på min storebro combimill, det kom ut svart klet som nästan kan jämföras med kramsnus. Tycker det ser ut som att det kommer från att magneterna som sitter i höljet har börjat lösas upp, kan inte beskriva det på nåt annat sätt... Är det någon idé att försöka reparera, eller finns det någon som renoverar denna typen av motorer? Eller sista utvägen, någon som har ett liknande servo liggandes som kan tänka sig att avyttra det?
IMG_2644.JPG
IMG_2645.JPG
IMG_2647.JPG
IMG_2648.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Servo motor Contraves - Combi mill

Inlägg av H.O »

Det är väl vanligt, om än mycket, koldamm från "borstarna"?
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Servo motor Contraves - Combi mill

Inlägg av GBG_Eng »

Ok, så tror du att det räcker att rengöra och byta kol? Måste man vända sig till tillverkaren av motorn för att få tag på rätt kol tro?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Servo motor Contraves - Combi mill

Inlägg av grym »

tyvärr så fördärvade du nog motorn när du tog ut rotorn utan att sätta i en dummy samtidigt, beror på hur pass magneterna är

finns någon annan tråd som tar upp det som är relativt färsk
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Servo motor Contraves - Combi mill

Inlägg av GBG_Eng »

Jag hade faktiskt det i åtanke och stoppade tillbaka den ganska omgående, den var ur ett par minuter på sin höjd. Är det verkligen så känsligt? Vanliga magneter tar ju ganska lång tid innan de avmagnetiseras, borde de inte oxå re-magnitiseras när man strömsätter och kör motorn igen?
Lasjoh
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 maj 2014, 10:19:23

Re: Servo motor Contraves - Combi mill

Inlägg av Lasjoh »

Inga problem att ta ut rotorn. Tvätta rent ordentligt.
Jag har kol om du behöver.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Servo motor Contraves - Combi mill

Inlägg av H.O »

Det råder delade meningar om hur stor inverkan det egentligen har att ta ur rotorn och hur stor betydelse det har på olika typer av magneter. Jag har själv haft isär både borstade DC motorer och stegmotorer utan att MÄRKA någon skillnad efteråt men jag har aldrig MÄTT vridmomentet före/efter. Att de skull re-magnetiseras låter dock inte troligt.

Så, oroa dig inte FÖR mycket, den kommer sannolikt fungera alldeles utmärkt men kolla som sagt kolen, de verkar "gått åt".
Skriv svar