CNC robot på Kickstarter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

CNC robot på Kickstarter

Inlägg av Hesabon »



Dom utlovar "0.1 mm repeatability". :humm:

Får också vänta på videofilmerna i projektet - "Coming soon" står det. Just nu får man bara upp en stillbild.

Jag tror att jag är tillräckligt gammalmodig för att säga att det nog är bäst att vänta och se...
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC robot på Kickstarter

Inlägg av Uttis »

Det blir nog knepigt när ett hjul ska gå över ett fräst spår bla...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC robot på Kickstarter

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ju inte helt felaktigt tänk.
Sedan är det var det passar! Jag kan tänka mig att hjulen klarar märkspår eller spår för bilbana fräst i MDF.
Principen med vajerstyrning går ju bra i den stora 3D skrivaren så blir det rent runt om funkar det.
Men priset handeln på närmre 30000:- eller hälften här! Nä.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC robot på Kickstarter

Inlägg av H.O »

Vajrarna är ju för postionsåterföring - och det är ju bra men det så fort friktionen mellan hjul och underlag understiger kraften genererad av verktyget så riskerar verktyget att "dra iväg" med hela roboten och då spelar det ju ingen roll om det finns återföring/triangulering av verklig position för det man fräser är redan förstört. Kanske kan systemet hinna avbryta/stoppa innan det är försent men jag är tveksam.

Ta en handöverfräs och försök fräsa ett spår på fri hand så känner man hur mycket den roterande verktyget vill "dra iväg" med hela fräsen. OK, små ingrepp och kör långsamt så blir krafterna lägre - kanske det men då tar det lång tid (vilket kan vara en OK kompromiss) men vad värre är så riskerar man ju att bränna verktygen.

Med det sagt så är det ju en imponerande maskin som uppenbarligen fungerar, i alla fall till viss del Och pengar får de ju loss men det är ju ingen garanti att produkten någonsin kommer fungerar tillfredställande. Häftig var den i alla fall.
Skriv svar