Intressekoll / Ytmonteringsmontering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
steffensen
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 april 2009, 16:02:01

Intressekoll / Ytmonteringsmontering

Inlägg av steffensen »

Tjena!

Tänkte mest höra mig för om det skulle finnas behov/efterfrågan gällande lite assistans vid bygge/montering av ytmonterat.
Då fler och fler konstruktioner idag kommer som SMT och kanske inte alla har de möjligheter som krävs för själva konstruktionen, så kanske jag/vi kan erbjuda lite hjälp med detta.

Jag personligen hyr ett kontor på en lokal Makerspace som ligger i Blekinge/Svängsta, där jag i eget syfte designar och bygger diverse ytmonterade kreationer.
Under ett möte med föreningen som driver detta, kom det upp en fråga gällande Pick & Place maskin. Då jag redan har en Ugn för ändamålet, kändes detta som den saknade pusselbiten.
Föreningen i fråga ställde sig väldigt positiva till inköpet, men behöver en viss garanti att den används av fler än enbart mig i så fall.

Så frågan lyder,
Finns det folk i trakterna som skulle vara intresserade?
Möjligheterna här, och den hjälp man kan få är nästan oändlig.

Samt, så skulle vi kunna erbjuda en full montering och lödning av diverse kort. (P&P + Ugn)
Allt som behövs då egentligen är att ni skickar kort och komponenter etc. Till oss, så sköter vi resten för en hundring eller något. (i den mån av tid vi hinner, ingen big business alltså)
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Intressekoll / Ytmonteringsmontering

Inlägg av H.O »

Allt som behövs då egentligen är att ni skickar kort och komponenter etc. Till oss, så sköter vi resten för en hundring eller något. (i den mån av tid vi hinner, ingen big business alltså)
Vad är det för maskin som föreslås köpas in?

Nu har jag ingen DIREKT erfarenhet av det du föreslår förutom mitt projekt att BYGGA en pick-and-place maskin för eget bruk. Men JAG tror att du (kraftigt) underskattar jobbet med att sätta upp, programmera och verifiera en maskin - speciellt för enstaka kort baserat på underlag från "kund". Att göra det för "en hundring" är inte rimligt om du/ni inte har en galet "stream-lajnad" process och det kommer ni inte att ha med den sortens kunder (dvs hobbyfolk som vill ha enstaka kort monterade) med allsköns mjukvara , egensapada komponentbibliotek där origo ligger i hörnet (eller 50mm utanför) en IC-krets osv.

Sen har du problemet med att ladda maskinen med komponenter för just "mitt" bygge. Om jag har en EGEN maskin kan jag i så stor utsträckning som möjligt göra konstruktioner med "mina" standardkomponenter som jag har laddat, på rulle, i maskinen. Men om jag skulle köra igenom ett kort åt någon annan, som skickar sina komponenter så skulle det gå åt väldigt mycket tid att "ladda om" maskinen för just det jobbet (som i flera timmar om det inte är ett väldigt simpelt kort med enstaka komponenter men då kan man ju lika gärna handmontera det).

Dessutom, beroende på typ av maskin, så går det ofta inte att stoppa in en remsa med 10 kondingar etc, det behövs en rulle eller åtminstånde nån meter tape. Ja, du kan programmera maskinen att plocka enstaka komponenter från "lös tape" men då blir programmeringen och "laddproceduren" ÄNNU mer tidskrävande.

Som jag ser det skulle det krävas en jättemaskin med hudratalet feeders, laddade med "standardkomponenter" (0805/0603 resistorer och kondingar, switchdioder, SOT23 trissor och annat) som "kunderna" har att välja bland OM de skall använda er. Sen måste man självfallet de för konstruktionen unika komponenterna också på nått sätt men att varje "kund" ska skicka en remsa med 0.1uF kondingar och 4k7 resistorer som du/ni sen, på nått sätt, skall få maskinen att använda är nog en utopi.

Och så var det där med underlaget från "kunden" - som kanske inte ens vet hur han/hon skall få sin CAD-mjukvara att spotta ur sig en pick-and-Place fil - som sen kanske inte är kompatibel med er maskin.....

Sorry, men hur mycket jag än vill/önskar att ni ska kunna tillhandahålla en tjänst som monterar och löder MITT kort för en hundring så tror jag inte det är praktiskt möjligt. Överbevisa mig!!
Skriv svar