Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Köpte en Storebro Combimill för ca ett år sedan som stått still en längre tid på en verkstad. Jag bytte batterierna till parameterminnet och fick en kopia på parametrar av en liknande maskin (Fräsarn's), min är av samma typ med Y-axel i bommen och Heidenhain 155. Jag kan starta upp, referensköra X och Y-axeln men när jag referenskör Z så får jag felkod "Grovt positioneringsfel D".
"Referensgivaren" känner av när den passeras för då börjar den räkna mått i z-axeln, men den kör bara på tills nästa klack som är nödstoppet på z-axeln, då kommer felkoden. Jag har testat att labba en del med olika parametrar men får ingen ordning på det. Det skall tilläggas att encodern är utbytt på Z-motorn till en nyare utgåva verkar det som, fast med samma modellbeteckning. Original kabeln upp till styrenheten är klippt nere vid encodern och en ny kabel har dragits. Den skall enligt utsago ha fungerat och körts i produktion innan den kopplades ur så om det stämmer skall det ju inte påverka...
Om jag redan står på referensgivaren på X, Y eller Z så markeras raden, t.ex "Kör till ref. punkt X" helt i gult. Om jag då kör igång referenskörningen på den axeln börjar den med att backa bort från givaren, för att sedan referensköra emot den för att hitta position. Även Z markeras i gult "Kör till Ref. punkt Z" men skillnaden är att den inte backar ut först, den bara kör på direkt mot nödstoppet... Z positionen börjar dock räkna vid referensbrytarn och stannar på ca +20mm när den når nödstoppet. Vad kan vara fel?
IMG_2607.JPG
IMG_2610.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av wiklis »

Kolla iallafall referens nocken Kanske finns mer än en funktion på den.
Är det inte så att det sitter en pulsgivare i ändan på Z axeln eller tar den verkligen sin position från motorencodern?
Får du den att räkna vid något tillfälle och kan du då se om den räknar nåt så när rätt?
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Ok, skall tilläggas att jag är ganska ny inom det här området. Kan den brytaren som går på referens-klacken ha fler funktioner? Är det inte bara en vanlig micro-brytare?
Ser inga pulsgivare på någon axel, är bara kablage till motorerna och till encoders som sitter i bakkant på motorerna vad jag kan se. Kanske någon med liknande maskin som kan tillägga nåt här?
Ja, den börjar räkna när den passerer referens-klacken, och den stannar på ca +20-21mm vilket ser ut att vara skillnaden i avstånd mellan referens- och nödstopp-klacken. Här är också beskrivning från felsökningsmanual på TNC 155. Jag lyckades även få "Grovt positioneringsfel C" (istället för D) vid något tillfälle, det var när jag ställde ner hastigheten när den referenskörde till minimum, då gick den väldigt sakta och stannade innan den nått nödstopp-klacken, och varnade sen då för "Grovt positioneringsfel C".
IMG_2612.PNG
IMG_2609.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av Micke_71 »

I parameter 169 så finns det ett värde som anger "standstill supervision" och är det värde som överskrids när den ger "Positioneringsfel D" Kolla så att det värdet inte är löjligt lågt.

Nu vet jag inte hur Combimill mäter, pulsgivare eller skala?

Ditt servo är nog DC servo med tachometer. Tachon ska ge en likspänning i förhållande till varvtalet. Blir det tokigt och värdet överskrider MP234 så skapas Postitioneringsfel C.

Du kan ha fel i Offset på styrkortet på Z. Det finns en trimpot för offset.

Det som är skumt att maskinen inte stannar när den hittat referens utan fortsätter. Misstänker att felet ligger där i. Positioneringsfelet kommer av att maskinen mekaniskt tar stopp eller så att nödstoppsbrytaren på något sätt är så dumt gjord att det blir larm.

Kolla så att inte referensnockens brytare kärvar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av wiklis »

Testa att gå en bra bit från referens nocken och gå mot den.
Innan maskinen kommer fram till nocken trycker du ned den för hand.
Vad händer?

Var försiktig, om man inte vet vad som kommer att hända så är ju ett alternativ att den rusar...
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av wiklis »

Vad jag kommer ihåg är det inte nån skala iallafall.
Skulle hemskt gärna vilja ha att det sitter en pulsgivare på varje axel (troligen blå eller grå).
Men det gör det tydligen inte.
En nock kan ha mer än en funktion.
Anledningen till att jag tycker att du ska tryck ned nocken under gång är för att säkerställa att den inte håller på och beräknar sin position "i bakgrunden"
Sen när den borde ha hittat sin nock så känner den inte av den och kommer pos fel.
Hur är motorerna kopplade till axlarna?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av Micke_71 »

Jag har en liten misstanke om att nocken/brytaren går segt på grund av intorkad skärvätska. Bara en vild gissning men jag har sett det förr på nockbrytare. Effekten blir då att nocken går in som den ska och maskinen tar Ref-pulsen. Men den programmerad i PLC att fortsätta tills den går av brytaren eller kommer till ändlägesbrytaren som inte funkar alls.

Maskinen bör trigga ett nödstopp omedelbart när den träffar ändlägesbrytaren. Går den uppe på nocken så finns det chans att den inte känner av det.

Jag vet inte om det funkar på TNC 155 men på den nästan identiska TNC 355 så kan man trycka på MOD och ange kodnummer 951026 och bläddra med CR knappen (cirkelradie) eller RND och få fram input tabellen (eingang) över samtliga ingångar och då kika på 1'or och 0'or om de svarar på knappar och brytare.
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Micke_71 skrev:I parameter 169 så finns det ett värde som anger "standstill supervision" och är det värde som överskrids när den ger "Positioneringsfel D" Kolla så att det värdet inte är löjligt lågt.
Jag har testat att ställa upp den, tror jag satte den på 10mm som godtagbar skillnad, eller om jag t.o.m satte den på 30mm som är max.
Micke_71 skrev: Nu vet jag inte hur Combimill mäter, pulsgivare eller skala?
Jag vet faktiskt inte heller, pulsgivare kanske? Det är encoders på gaveln på servomotorerna, är detta samma som pulsgivare?
Micke_71 skrev: Ditt servo är nog DC servo med tachometer. Tachon ska ge en likspänning i förhållande till varvtalet. Blir det tokigt och värdet överskrider MP234 så skapas Postitioneringsfel C.
Ja, det är nån typ av DC Servo, märke Contraves. Tachometer, någon slags varvräknare? Är det samma som encoder?
Micke_71 skrev: Du kan ha fel i Offset på styrkortet på Z. Det finns en trimpot för offset.
Vet inte riktigt vad offset i styrkortet menas med, är det att signalen styrkortet ger inte stämmer överens med själva förflyttningen som sker av servomotorn?
Micke_71 skrev: Det som är skumt att maskinen inte stannar när den hittat referens utan fortsätter. Misstänker att felet ligger där i. Positioneringsfelet kommer av att maskinen mekaniskt tar stopp eller så att nödstoppsbrytaren på något sätt är så dumt gjord att det blir larm.

Kolla så att inte referensnockens brytare kärvar.
ja, det är väldigt skumt, den börjar ju "räkna" i Z när den passerar referensnocken så nåt gör den ju rätt.
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

wiklis skrev:Testa att gå en bra bit från referens nocken och gå mot den.
Skall testa detta imorgon! Z går på kuggrem, även Y tror jag. X är antingen direktkopplad, eller någon slags transmission även där, svårt att se utan att montera ner grejerna.

Här är lite fler bilder.
IMG_2591.JPG
IMG_2592.JPG
IMG_2602.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Micke_71 skrev:Jag har en liten misstanke om att nocken/brytaren går segt på grund av intorkad skärvätska...
Som du ser i bilden ovan på hur nockarna ser ut, så är referensnocken lång och sen kommer den korta nödstoppnocken, den går alltså aldrig av referensnocken innan den träffar nödstopp. Skall testa att göra rent brytaren iaf, man vet ju aldrig...
Den triggar nödstoppet ganska omgående den träffar iaf.

Kan även testa det du skriver om MOD-knappen m.m, är inte jättehaj på dem här grejerna så osäker på om jag kan läsa ut rätt fakta dock.

Grejen är att X och Y så stannar maskinen nästan omgående när den träffar dessa nockar under referenskörning, som ni ser hinner den räkna till 4-5 tiondelar bara, men på Z börjar den räkna direkt när den träffar nocken men bara fortsätter och räknar oxå till 20-21mm innan den bryter och felkoden kommer upp... Jag har även stannat maskinen manuellt med "program stopp-knappen" ca halvvägs, alltså innan den når nödstoppnocken men den har gått ca 10mm in på referensnocken, då kommer också Positioneringsfel D upp. Det kommer alltså inte bara då den kör enda till nödstoppet. Bifogar en bild på det också.
IMG_2611.JPG
IMG_2601.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av wiklis »

Mot kylvätskekladd är varmvatten i sprayflaska botemedlet.
tror att Micke_71 har en poäng.
Spraya brytaren och rapportera..
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Yes, ok rengör imorrn och testar. Kan se om det är samma typ av brytare på alla axlar så kan man ju byta med t.ex Y och prova också.

Hur funkar det som micke_71 sa: "Du kan ha fel i Offset på styrkortet på Z. Det finns en trimpot för offset."
Kollar jag detta i parametrarna eller ligger det någon annstans?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av Micke_71 »

Det är en encoder i änden på motorn. Tror att just den modellen ger 2st 90gradigt förskjutna sinussignaler med 11uA, finns även mätskalor med samma signal. Gissar på 125 perioder per varv och sedan interpolerar interfaceboxen till högre upplösning. Sitter inte sällan på spindeln i nyare fräsar med synkroniserad gängning.

Där verkar det fungera eftersom den räknar efter att den går på ref-nocken.

Det som är konstigt varför den inte stannar. När TNC 155 eller 355 referenskör så gör dom det på tacho/motor signal. Dvs en hastighet. Skulle en drivrem vara av så står motorn bara och snurrar utan att larm dyker upp. Om ditt servo inte har tacho så gissar jag på att encoderns signal omvandlas till Tacho-spänning för servots skull. Svårt att tro de har hoppat över den biten.

Offset är en potensiometer på styrkortet som justeras för 0volt när motorn ska stå still. Det finns även mjukvaruoffset som går att justera med kodnummer. Om offset är fel så driver motorn, dvs kan inte stå still. Styrkortet är ju analogt....

Du har ett PM med namn och telefonnummer på en riktigt duktig på gamla TNC, nog en av landets bästa....
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Tack båda! Mycket bra info jag fått, känns som jag har mycket kvar att lära om det här. Jag skall testa imorgon så mycket jag hinner av det ni skrivit. Hur vet jag förresten om servot har tacho eller inte?
Bild på skylten till servot.
IMG_2593.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lasjoh
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 maj 2014, 10:19:23

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av Lasjoh »

Vad är det för maskinnummer?
Jag har troligen rätt parameterlista till maskinen.
Kan vara en bra början.
Skriv svar