Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1931
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av wiklis »

Min erfarenhet är att man ska avvakta innan man börjar skruva på parametrar och pottar.
En gammal maskin som strular, då är det nästan alltid relaterat till slitage eller smuts på fel ställe (tex kylvätska).

Mänskliga faktorn kan också spela spratt.
Har varit med om att skrota en CNC svarv pga ett hopplöst fel i styrsystemet.
Hade veckor av felsökning på den, sen skrotad.
Senare kom vi på att alltihop troligtvis berodde på en felinkopplad arbetsbelysning...
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Lasjoh skrev:Vad är det för maskinnummer?
Jag har troligen rätt parameterlista till maskinen.
Kan vara en bra början.
Kollar ikväll, kan vara bra att checka eftersom alla parametrar var raderade när jag fick maskinen. Dem jag har lagt in är ju enbart från en liknande maskin...

Du har rätt i det Micke_71. Skall börja med att göra rent givare m.m ikväll och försöka eliminera komponenter som det kan vara fel/slitage på. Hoppas på nåt mekaniskt fel/slitage då det är det jag kan bäst... ;-)
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

IMG_2623.JPG
Maskinnummer 3057.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Testade en del grejer ikväll, gjorde rent och mätte upp givarna, de verkar funka bra. Testade massa olika grejer, men det sista jag gjorde var att ha koll på dem tre motorkorten (?)/ styrkorten (?) bak i skåpet när jag ref-körde varje axel. X och Y bytte från röd till grön diod direkt då den började ref-köra, på Z så slocknade inte röd diod när den började utan grön tändes bara samtidigt, alltså båda dioder lös hela tiden under gång. Tyckte detta verkade märkligt och tänkte att jag håller emot bordet med en planka lite lätt då det kör ner mot givaren...resultat gjorde att jag kände mig aningen dum... motorn på Z-axeln verkar inte ens köra, den bara släpper bromsen. Ska läggas till att den "faller" med otroligt konstant hastighet, vilket förmodligen lurat mig att motorn kört den nedåt varje gång. Precis då felkoden, eller nödstoppsnocken kommer så slår bromsen till igen, vilket gjort att jag trott att motorn också stannat tvärt. Så nu är frågan, hur vet jag om det är motorn eller styrningen till motorn som är trasig? Kan man plocka loss motorn och köra den på arbetsbänken för att testa?
Lasjoh
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 maj 2014, 10:19:23

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av Lasjoh »

Du har pm.
GBG_Eng
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2017, 22:44:24

Re: Storebro Combimill / TNC 155 Felkod

Inlägg av GBG_Eng »

Har nog hittat problemet iaf. Ser ut som nån har öst ner ett spadtag matjord i servomotorn...
IMG_2644.JPG
IMG_2644.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar