Magnetisering av DC-servomotor
Magnetisering av DC-servomotor
Jag har ett par DC-servomotorer monterade på min fräs, tyvärr så har dom tidigare blivit isärtagna utan att samtidigt föra in en "keeper" när rotorn demonterades.
Om jag har förstått rätt så kan det leda till att magneterna tappar kraft vilket i sin tur gör att motorn tappar moment.
Motorerna ska vara av modellen 80zyt039 , den ska enligt specifikation klara 1.2Nm kontinueligt vid 7.6A, men enligt min uppskattning så har dom blivit svagare än så. (har inte gjort några riktiga mätningar ännu)
Finns det något ställe där man kan få motorerna om-magnetiserade för att uppnå full styrka igen utan att sälja en eller flera njurar?
Alternativt om det är någon som har testat att göra jobbet själv?
Har nämligen en extra motor jag är villig att experimentera på.
I princip så borde det fungera att tillverka en kärna som passar i motorn som man lindar med grov koppartråd , sedan gräva fram en lagom stöddig kondensatorbank ur gömmorna för att pulsa spolen med någon kA?
Om jag har förstått rätt så kan det leda till att magneterna tappar kraft vilket i sin tur gör att motorn tappar moment.
Motorerna ska vara av modellen 80zyt039 , den ska enligt specifikation klara 1.2Nm kontinueligt vid 7.6A, men enligt min uppskattning så har dom blivit svagare än så. (har inte gjort några riktiga mätningar ännu)
Finns det något ställe där man kan få motorerna om-magnetiserade för att uppnå full styrka igen utan att sälja en eller flera njurar?
Alternativt om det är någon som har testat att göra jobbet själv?
Har nämligen en extra motor jag är villig att experimentera på.
I princip så borde det fungera att tillverka en kärna som passar i motorn som man lindar med grov koppartråd , sedan gräva fram en lagom stöddig kondensatorbank ur gömmorna för att pulsa spolen med någon kA?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Magnetisering av DC-servomotor
Jag har lyckats magnetisera om en tändmagnet med hjälp av några 12V-batterier och kärnan ur en mikrovågsugn som jag modifieradf med hjälp an handfil pch bågfil. Allt jag behövde hittade jag i en sopcontainer på den skärdgårdsö för jag hade semester.
I mina ögon är det viktigaste att sluta den magnetiska kretsen, samt att ha korta luftgap. En kondensatprbank för att verkligen få till hög ström och övermätta ordentligt låter inte dumt.
I mina ögon är det viktigaste att sluta den magnetiska kretsen, samt att ha korta luftgap. En kondensatprbank för att verkligen få till hög ström och övermätta ordentligt låter inte dumt.
Re: Magnetisering av DC-servomotor
Inte för att jag vet riktigt vad jag pratar om, men borde man inte kunna använda rotorn för detta? Det har ju viss termisk massa och borde tåla en kort, rejäl strömstöt? Och då har man ju hela den magnetiska kretsen på plats redan...
Edit: Man får förstås vrida på kolen då så att magnetfältet hamnar "rätt", d.v.s. så att det inte ger något vridmoment.
Edit: Man får förstås vrida på kolen då så att magnetfältet hamnar "rätt", d.v.s. så att det inte ger något vridmoment.
Re: Magnetisering av DC-servomotor
Kanske går att löda in en eller ett flertal ledningar efter kommutatorn, så att strömmen inte behöver gå över borstarna?
Re: Magnetisering av DC-servomotor
Det finns någon snubbe neråt Sala som kan magnetisera MC-magneter.
Kanske han kan klara detta?
Edit:
Järlåsa var det.
http://www.lindom.nu/
Kanske han kan klara detta?
Edit:
Järlåsa var det.
http://www.lindom.nu/
Re: Magnetisering av DC-servomotor
säter: Misstänker att hans utrustning inte är helt lämplig för detta, men kan kolla med honom ändå!
arvidb: Vet bara inte exakt hur magnetfältet blir med den metoden, men det var helt klart en spännande ide!
Jag gjorde ett enkelt test idag för att mäta motorns moment, vet inte hur rättvisande det är men så här gjorde jag:
Motorn placerades på bordet med 12.7mm axeln hängandes utanför, runt axeln lindades en tunn lina som i andra änden fästes i en 5 liters vattendunk som i sin tur står på en digital våg.
Vågen nollas först , sedan så kopplar jag in labbaggregatet och vrider upp strömbegränsningen till 2A varvid jag läser av vad vågen visar.
Mitt resultat blev följande:
Vid 2A så lyfte motorn 3750g, vilket med en 12.7mm axel borde bli 0.23Nm.
Om man räknar om det så bör motorn ge 0.88Nm vid full ström (7,6A), det är mycket riktigt lägre än de 1.2Nm som den ska klara.
Den stora frågan är hur tillförlitligt resultat man kan förvänta sig med min mätmetod?
arvidb: Vet bara inte exakt hur magnetfältet blir med den metoden, men det var helt klart en spännande ide!
Jag gjorde ett enkelt test idag för att mäta motorns moment, vet inte hur rättvisande det är men så här gjorde jag:
Motorn placerades på bordet med 12.7mm axeln hängandes utanför, runt axeln lindades en tunn lina som i andra änden fästes i en 5 liters vattendunk som i sin tur står på en digital våg.
Vågen nollas först , sedan så kopplar jag in labbaggregatet och vrider upp strömbegränsningen till 2A varvid jag läser av vad vågen visar.
Mitt resultat blev följande:
Vid 2A så lyfte motorn 3750g, vilket med en 12.7mm axel borde bli 0.23Nm.
Om man räknar om det så bör motorn ge 0.88Nm vid full ström (7,6A), det är mycket riktigt lägre än de 1.2Nm som den ska klara.
Den stora frågan är hur tillförlitligt resultat man kan förvänta sig med min mätmetod?
Re: Magnetisering av DC-servomotor
http://www.servotronic.se/ har hjälp mig vid några tillfällen med gott resultat.
Det kan nog vara värt att kolla med dom.
Det kan nog vara värt att kolla med dom.
Re: Magnetisering av DC-servomotor
du hade väl stillastående rotor gissar jag och då har man kolens placering mot kollektorn mm. som påverkande faktor
den andra testet är att ha tråden fäst vid något, slå några slingor runt motoraxeln i en riktning att det slackar tråden så att det slirar lättar och så känd vikt hängande i andra ändan. Det skall vara tillräckligt många varav runt axeln så att slingan runt axeln dras till och att motorn verkligen låses om man surrar åt fel håll.
på det sättet kan du göra mätning med roterande axel och inte fasthållen för att komma undan ev ojämnhet i kommuteringen mot ankaret.
förmodligen är avvikelsen inte mycket annorlunda än den du redan mätt.
den andra testet är att ha tråden fäst vid något, slå några slingor runt motoraxeln i en riktning att det slackar tråden så att det slirar lättar och så känd vikt hängande i andra ändan. Det skall vara tillräckligt många varav runt axeln så att slingan runt axeln dras till och att motorn verkligen låses om man surrar åt fel håll.
på det sättet kan du göra mätning med roterande axel och inte fasthållen för att komma undan ev ojämnhet i kommuteringen mot ankaret.
förmodligen är avvikelsen inte mycket annorlunda än den du redan mätt.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Magnetisering av DC-servomotor
Vad mäter du strömmen med?LaRdA skrev: Den stora frågan är hur tillförlitligt resultat man kan förvänta sig med min mätmetod?
Re: Magnetisering av DC-servomotor
På bilden ser det ut som att din motor har ferritmagneter. I så fall är det inget problem med magnetiseringen. Dom tål att man tar ur rotorn.
Har du databladsvärde på obelastat varvtal vid märkspänning så kolla det. Motorn går för fort om magnterna har blivit svagare.
Har du databladsvärde på obelastat varvtal vid märkspänning så kolla det. Motorn går för fort om magnterna har blivit svagare.
Re: Magnetisering av DC-servomotor
Hur är det med hög temperatur, kan detta ha försvagat magnetfältet?
Det var ju inte en sådan minskning att motorn blivit obrukbar. Nästan inom felmarginalen.
Det var ju inte en sådan minskning att motorn blivit obrukbar. Nästan inom felmarginalen.