Modifierad Post Autodesk - LCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Modifierad Post Autodesk - LCNC

Inlägg av ViktorSigg »

Tjojsan!

Tänkte att jag skulle dela med mig av min modifierade post för autodesk's CAM produkter (Fusion och Inventor iallafall).

Denna post är gjord för LinuxCNC, och öppnar upp några funktioner som inte fanns tidigare som involverar gängning.

1) Valet "Tapping" i CAM skapar G kod enligt vanliga G33.1.

2) Valet "Right Tapping" i CAM är gjord för de som ej har enkoder på spindeln men har flytande tapphållare.
Funktionen är som följer:

**Spindeln startar i valt varvtal t.ex. 500 rpm.
**Z går till "Top Height" i rapid
**Z går till "Bottom Height" med matning som räknas enligt följande: (varvtal * gängstigning) * 0.98. Dvs. matningen går 2% långsammare än gängstigningen. Detta är för att alla mina flytande hållare har längre utdragslängd än ihoptryckslängd, och för att då inte riskera att köra hållaren i botten. OBS! Det innebär också att det inte går att göra hur lång gänga som helst. M12x30 går utmärkt för mig iallafall, har inte riskerat att köra för långt ännu men beror på hållaren man har till hands.
**Spindeln reverserar
**Matning ut till "Clearance Height" med nominella matningshastigheten (t.ex. 500mm/min för M6x1 gänga vid 500 RPM).
**Spindeln ändrar riktning igen till rätt håll.

3) Valet "Tapping with chip breaking" gör nu exakt det, liknande borrning med peck. Går att ställa pecking-depth, pecking-reduction samt minimum-pecking-depth.
Funktionen är en rad G33.1 genom samma hål, men inkrementiellt djup. Då LCNC synkar gängorna så fungerar detta utmärkt.

Ska se om jag hinner med Fine-Boring också, då spindeln stannas, orienteras, backar från ytan och rapid ut ur hålet (om det finns intresse för det alltså).

Filen läggs till bland övriga post filer.

EDIT:
Fil V1.0 har begränsad spindelhastighet till 3000 rpm, V1.1 har 99999 rpm.
Båda filerna sätter "G64 P0.01 Q0" i början.

EDIT: Fil 1.2 har nu dwell funktionen till "Right tapping", vilket man då kan justera för att kompensera för spindelns acceleration innan matning ut ur hålet börjar.

Ändra .txt till .cps i filändelsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ViktorSigg 1 oktober 2017, 19:38:45, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Modifierad Post Autodesk - LCNC

Inlägg av säter »

**Spindeln reverserar
Måste man inte ha en paus på matningen när spindeln vänder?
Det har jag i alla fall.
Annars dras hållaren ut väldigt långt under reverseringen.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Modifierad Post Autodesk - LCNC

Inlägg av ViktorSigg »

Nä min hållare dras ut ca 1.5 mm, vilket är bra då man inte bottnar den på vägen upp. Beror såklart lite på varvtalet dock. Jag brukar köra mellan 100-350rpm i storlekarna m8-m12.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Modifierad Post Autodesk - LCNC

Inlägg av ViktorSigg »

Sådär, då jag kan tänka mig att det är en funktion som folk kan vilja ha (jag med i framtiden) så har jag lagt till dwell till "Right tapping", så att man kan justera Dwell precis som man vill med parametern i CAM.

Lägger till fil 1.2 i första posten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Modifierad Post Autodesk - LCNC

Inlägg av säter »

ViktorSigg skrev:Nä min hållare dras ut ca 1.5 mm, vilket är bra då man inte bottnar den på vägen upp. Beror såklart lite på varvtalet dock.
När jag gängar på högväxeln tar det en stund att vända.
Det är nog bra att kunna justera detta beroende på varvtal och maskintyp.
Skriv svar