Söker mångpolig växlande brytare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Söker mångpolig växlande brytare

Inlägg av jihe »

Jag kommer så småningom vilja ansluta två cnc-maskiner till samma kontrolldator. Det tänkte jag mig att lösa genom att switcha mellan maskinerna efter stegmotordrivaren, Gecko G540. Jag har försökt kolla runt lite efter lämpliga brytare, men har svårt att hitta. Förut fanns det ju en brytartyp med rektangulär tryckknapp av plast, som ofta satt i rad upptill på portabla radioapparater och användes för att växla mellan AM/FM mm. Dessa vill jag minnas var rätt billiga och kunde fås växlande, med många poler och gangas upp tillsammans mm.

Är det någon som vet vilken brytartyp jag menar? Finns dessa kvar?

Kanske finns det andra lämpliga brytare?

Jag funderar också lite på såna vridomkopplare som sitter i såna där lådor där man växlar mellan två parallellportsskrivare. Såna lådor går ju att köpa på Aliexpress mm. Men eftersom det ändå skulle krävas minst två såna omkopplare för att få tillräckligt med tåtar så tilltalas jag lite mer av att ha en knapp per funktionsgrupp.

Varje brytare behöver ha minst sex växlande poler om man kör med diskreta brytare och om man har en monsteromkopplare lär man nog vilja ha åtminstone typ 36 poler.

Edit:
Hittade en bild på brytartypen
brytare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker mångpolig växlande brytare

Inlägg av Glenn »

Det finns ju annars vridomkopplare man kan lägga till steg för steg efter varann, minns inte var jag sett dom, elfa ?

swech säljer tokbilliga "radioknappar", men inte med så många poler..

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=1164

..Jag har köpt ett antal sådana (10 stycken tror jag, 12:50 hehe), men bara använt två :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker mångpolig växlande brytare

Inlägg av tecno »

Huuuga det är till och begära att få problem :tumner:

Om du vill gå den vägen med en styrdator mot två styrda maskiner så koppla upp allt till ett multipoligt kontaktdon där du kopplar/växlar allt på en gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Söker mångpolig växlande brytare

Inlägg av Glattnos »

Om man kör bipolära motorer borde det väll räcka med att switcha 2 st poler?
jihe
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Söker mångpolig växlande brytare

Inlägg av jihe »

Det är ju inte bara motorer. Som Tecno är inne på vill jag jag ju när jag växlar maskin byta _allt_. Jag har ju annat utöver motorer på maskinerna, och jag vill inte skapa jordslingor. Så säkrast känns att man skiftar om precis allt när man byter maskin.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Söker mångpolig växlande brytare

Inlägg av Hesabon »

Jag tror jag skulle satsa på ett stort kontaktdon i stället för en brytare. Också enklare att få tag på.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Söker mångpolig växlande brytare

Inlägg av H.O »

Jag håller med föregående skribent(er) - kontaktdon alla dagar i veckan.
37-poliga D-Sub t.ex, billigt, smidigt (utom möjligtvis att knö in alla trådar) och lättillgängligt. Men köp nått av lite bättre kvalitet och kolla upp märkström per stift på det specifika fabrikatet. Sen kan man ju fundera över om man vill/skall blanda motor/kraft och signalkablar i samma kontaktdon eller om man skall ha ett för motorer samt ett annat för givare etc.
Skriv svar