X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acieraklon)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL köper en ny gammal maskin, (Christen F3EA, Acieraklon)

Inlägg av X-IL »

Som jag redan skrivit på annat ställe har jag nu betalt handpenning på en liten universalfräs, jag har letat länge och denna annons dök upp men jag såg inte direkt vad det var för något, och skicket såg aningen skamfilat ut. Men till slut kollade jag noggrannare på annonsen och såg att det verkade mer eller mindre vara en Aciera F3 med annat namn och ett par små skillnader (kosmetiska mestadels). Jag kontaktade säljaren som inte hade haft några andra intressenter på maskinen och han var väldigt kommunikativ och trevlig och svarade på mina frågor utan knussel. Till slut insåg jag att maskinen skulle vara värd resan om bara priset var rätt. Mitt bud accepterades så nu har jag en 32-mils resa(enkel) inplanerad för hämtning, Zealotry verkar kunna följa med så det ska nog inte bli helt olidligt. Jag lägger in lite bilder här och framöver uppdaterar jag litegrann. Det som verkar saknas just nu tyvärr är bom och stöd för horisontalfräsning, men i övrigt verkar allt väsentligt finnas och fungera (säljaren provkörde och gjorde rent maskinen i söndags).
Det följer med ett andra bord som skymtar i bilderna, om jag nånsin vill tilta vänster/höger.

Så nu följer väl en allmän uppsnyggning även om jag inte är den som kräver snygga maskiner, samt funktionskontroll och kanske lite jakt efter mer tillbehör, jag har en stark känsla av att Aciera-grejer passar rakt av, jag har till och med hittat bilder på en likadan maskin med acierastämpel på nån del, samt även läst att någon hade Aciera-vertikal på en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av X-IL 10 oktober 2017, 21:42:57, redigerad totalt 3 gånger.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av Arhoolie »

Fin maskin!
Har två f3 på jobbet som jag kör ibland.
Sjukt bra maskiner. Säg till om du behöver nån dokumentation. Borde ha skisser å sånt på det mesta
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av X-IL »

Tack Arhoolie, jag har hittat rätt mycket på nätet redan, men jag hör av mig om jag funderar på något.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av Magnus_K »

Ser ju helt perfekt ut som bra-att-ha fräs hemma i garaget!
Ska bli kul att se lite fler foton när du fått hem den.

Ps. Sker resan hitåt så är dörren alltid öppen för en fika! Ds
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av X-IL »

Jaha så har hämtningsdagen kommit, jag hoppas att vi tänkt på allt och att en ny maskin står i garaget till kvällen. Senaste veckan har det städats, möblerats om och röjts för att överhuvudtaget kunna få in den i garaget, vi får se om det räckte.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av Arhoolie »

Lycka till!!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av X-IL »

Bild

Sådär, svårt att surra på nåt vettigt vis, men nu är vi på väg hem.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av X-IL »

Hittade en sak!
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA)

Inlägg av X-IL »

Så där, bara en kort sammanfattning från gårdagen. Jag och Zealotry ägnade den alltså åt att åka 67 mil bil med släp för att hämta fräsen strax utanför Oskarshamn, all körning gick bra förutom att det började regna ordentligt på vägen hem, vilket vi inte tagit höjd för när vi spände fast maskinen. Så på macken i Ringarum så inhandlades silvertejp och sopsäckar för att täcka över, istället för att släppa alla spännband och få in presenningen under. Nu hade det redan kommit in vatten på diverse ställen så igår kväll torkades maskinen av och oljades in, och en byggfläkt ställdes att blåsa torr motor, säkringslåda och transformator.

När vi väl lyckats få in den på plats hemma så kunde vi givetvis inte låta bli att testa reglage och grejer, och insåg att hastighetsväxlingen av bordsmatningen satt fast, men med lite 5-56 och milt våld så löstes det, tyvärr verkar den fjäderbelastade kilen som ska greppa kuggen i matningens växellåda gå lite tungt, kanske lyckades jag skada den lite lite när vi fixade växelreglaget, nu funkar den bra på alla utom långsammaste växeln tror jag, så det är nog mer en fråga om rengöring och smörjning än nåt annat.

Vi smorde och rengjorde alla axlar lite smått också, så nu glider de så fint så. Men det finns fortfarande mycket intorkat fett/olja/gunk som måste tas bort på nåt vis, ideer på bra lösningar? Jag "mjukade" upp med olja och sen skrapade med en trästicka, men vore skönt med nåt som löste upp bättre men som inte är diesel(mår illa när jag hanterar det).

Sen en glad överraskning var ju acieramärkningen av stommen, med samma serienummer som maskinen, det påvisar ju att Christen antagligen köpt det mesta färdigt från Aciera, och då bör det mesta ha samma mått också, det som jag ser skillnad på är att det inte finns nåt siktglas på vertikalspindeln, så det är oklart om det är samma konstruktion med oljebad för växel och fett för undre lagret som Aciera har. Men detta ser jag när jag plockar isär.

Jag lyfte även av vertikalspindeln för att se hur mycket eller lite olja det var i den, svaret var: ganska lite... Men här kommer min första fråga, vad ska man ha för olja till spindeldreven, de olika årsmodellernas manualer skiljer friskt men den som verkar stämma årsmodellsmässigt mest med min maskin pratar om 12-15 engler vilket hamnar nånstans ISO VG 150 till 220. Det finns såna växeloljor, men inte direkt på literflaska. Ska jag slå i en så tjock som möjligt växellådsolja eller har ni nåt annat tips? Samma sak till gejdrarna och alla smörjpunkter, väldigt olika bud. Här tänkte jag nog köra med en ISO VG 68 Kompressorolja, den har funkat bra på mina svarvar. Helst skulle man kanske vilja ha något lite kladdigare, men samma sak där, hittar inga småförpackningar.

Ikväll blir det inkoppling och antagligen lite testfräsning.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: X-IL köper en ny gammal maskin (Christen F3EA, Aciera-kl

Inlägg av Arhoolie »

Ska kolla dokumentationen på våra och jämföra numret å se om de är nära varandra.

Angående tvätt jag tvättar mycket med fotogen funkar rätt bra. Segt att få på händerna bara
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL köper en ny gammal maskin, ELPROBLEM HJÄLP!!!

Inlägg av X-IL »

Skit också, ingen provfräsning idag. Jordfelsbrytaren drog direkt. Mätte upp 1,5ohm ca mellan faser och jord, inte bra. Maskinen snurrade hos säljaren igår så jag fattar inte riktigt hur det har gått till. Bifogar en bild, på bilden är jordanslutningarna bortkopplade (men sammankopplade mellan trafons primär och sekundär), då har jag ju förstås ingen kontakt mellan jord och faser. Jordkablarna satt där när jag öppnade lådan.
Är det råkortis i alla faser som magiskt infunnit sig, eller vad är det jag missar?

Det är en spartrafo 3x380 till 3x220, se bild.

Bild
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, ELPROBLEM HJÄLP!!!

Inlägg av X-IL »

Okej, efter att ha sovit på saken och tänkt till litegrann så är det nog inte i trafon jag ska leta jordläcka, det står ju faktiskt Y0/Y0 på märkskylten. Jag får se till att torka ur ännu mer och se om jag kan koppla in steg för steg av elsystemet om inte en ordentlig uttorkning hjälper (det regnade ju som sagt när vi körde hem maskinen). Men eftersom jfb drog redan innan jag hade vridit hastighetsomkopplaren så bör felet ligga i kedjan : kabel-trafo-säkringsbox-omkopplare.

Var lite för stressad igår kväll för att göra en bra analys, men nu tror jag att det börjar klarna.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2347
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, ELPROBLEM HJÄLP!!!

Inlägg av ajje »

Det är inte så enkelt att transformatorns mittpunkt är ansluten mot jorden?

Satt den utan jordfelsbrytare tidigare så skulle det funka utan problem.

Nu har du en jordfelsbrytare med och då kommer minsta lilla obalans i transformatorns primärlindningar att lösa jordfelsbrytaren.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2347
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, ELPROBLEM HJÄLP!!!

Inlägg av ajje »

Såg just att du fått svar i den andra tråden :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8256
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper en ny gammal maskin, ELPROBLEM HJÄLP!!!

Inlägg av X-IL »

Jo Ajje, precis så enkelt är det. Har fått flera bra svar i andra tråden jag hade också (jag vet att man inte ska ha två, det blir bara krångel). Jag kopplar om så att nollan är ansluten till mittpunkten istället ikväll, och skyddsjord till maskinhölje, då ska det förhoppningsvis lira.

Jag var lite ringrostig på trefas (är fortfarande), så jag fick inte riktigt ihop det hela, men nu inser jag att den måste ha gått utan jordfelsbrytare på de andra ställena.

Hoppas att jag kan leverera en gladare rapport ikväll.
Skriv svar